بیشترین حوادث رانندگی در خوزستان واژگونی در شب است مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان خبرداد؛

بیشترین حوادث رانندگی در خوزستان واژگونی در شب است

بیشترین تصادفات از نوع واژگونی بوده است که ۵۵ درصد آن در شب اتفاق افتاده است و ۴۷ درصد آن بین ساعات ۱۴ تا ۲۲ بوده است.

به گزارش خبرنگار تابا؛ غلامحسین بهرامی نیا، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان  در نشست خبری که ظهر امروز ۳۰ آذر ماه برگزار شد؛ با بیان اینکه به طور مشخص مسئولیت دو حوزه راهداری و حمل ونقل جاده ای به عهده این اداره کل است، اظهار کرد: در بخش حمل و نقل ۹۸ درصد کارهای اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم و تنها بخش حاکمیتی و سیاست گذاری بر عهده ماست.

وی ادامه داد: در بخش راهداری نگهداری این شبکه براساس قوانین و مقررات بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که واحدهای استانی هر استان وظیفه نگهداری حوزه خودشان را عهده دار هستند.

وی افزود: استان خوزستان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و صنایع موجود؛ استان ویژه ای از لحاظ حمل و نقل می باشد.

بهرامی نیا با اشاره به اینکه استان خوزستان از معدود استان هایی می باشد که مدل های مختلف حمل ونقل در آن موجود است، خاطرنشان کرد: خوزستان ۱۶ هزار نهصد و نود و سه نیم کیلومتر از انواع راه ها را دارا است که شامل راه های شریانی و ترانزیتی است و این ویژگی باعث شده که این استان از لحاظ  شاخص های حمل و نقل شرایط ویژه و ممتازی داشته باشد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان یادآور شد: در استان ۳ پایانه باربری، ۲۴ پایانه مسافربری، ۲ پایانه مرزی، ۱۴۳ شرکت فعال مسافربری، ۳۰۲ شرکت فعال کالا و یک شرکت حمل و نقل توانمند وجود دارد.

 وی با بیان اینکه ۴۳ مجتمع خدمات رفاهی در سطح استان وجود دارد، عنوان کرد: از حیث تعداد مجتمع های رفاهی در کنار استان اصفهان مقام اول را دارا هستیم اما از جهت پراکنش به نسبت طول راه ها نیز اول هستیم یعنی به ازای هر ۵۵ کیلومتر دارای یک مجتمع رفاهی می باشیم که این شاخص در سطح کشور ۱۲۹٫۷ کیلومتر است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان اذعان کرد: در آمار پزشک قانونی بعد از استان فارس به لحاظ  تعداد تلفات دارای مقام دوم هستیم  که این مسئله نیز به واسطه میزان طول راه های استان می باشد.

بهرامی نیا با بیان اینکه استان خوزستان مقام چهارم را در کاهش تلفات در سال جاری داشته است، تصریح کرد: در ۷ ماه گذشته سال ۹۶ تعداد ۳۱۴ نفر فوت کرده اند که  این آمار نسبت به سال گذشته ۱۵٫۴ درصد کاهش  داشته است.

وی ادامه  داد: بیشترین تصادفات از نوع واژگونی بوده است که ۵۵ درصد آن در شب اتفاق افتاده است و ۴۷ درصد آن بین ساعات ۱۴ تا ۲۲ بوده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با بیان اینکه سرعت، برخورد های رخ به رخ و انحراف به چپ  سه عامل اصلی تصادفت استان است، تاکید کرد: ۷۰ درصد تلفات در محل حادثه اتفاق افتاده است که این آمار خوبی برای استان نیست و نشان دهنده شدت تصادف است.

بهرامی نیا بیان کرد: ایمنی راه ها مربوط به یک دستگاه نیست بلکه می طلبد دستگاه های زیادی در امر امنیت جاده ها همکاری لازم را داشته باشند.

وی گفت: ۱۱ پاسگاه در سطح استان وجود دارد که تعدادی از آن ها فرسوده هستند. قرار است تا پایان سال مالی، پاسگاه های اهواز – سربندر، ایذه – دهدز و بهبهان – گچساران به طور کامل بازسازی و مابقی آن ها تعمیر و بهسازی شوند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با بیان اینکه ناوگان مسافربری استان حدود ۴ سال جوانتر از کشور است، اذعان کرد: کامیون ها عمر بالایی دارند که در زمینه بهسازی این خودروهای فرسوده اداره کل راهداری، تسهیلاتی را تا سقف ۳۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۷ ساله برای خودروهای مسافربری و باربری اختصاص داده است.

بهرامی نیا عنوان کرد: ۱۲۰ نقطه پرحادثه در محورهای استان وجود دارد که ۱۵ نقطه آن تا پایان سال مالی، اصلاح هندسی می شوند.

وی با اعلام اینکه تمام اتوبوس های استان به سیستم سپه تن مجهز هستند، اظهار کرد: با وجود این سیستم امکان تخلف راننده بسیار کم است و تمام حرکات راننده ضبط می شود و اجازه سرعت بالا، خوردن در زمان رانندگی، صحبت کردن با تلفن همراه و امکان جابجایی با رانندگان دیگر راندارد و همچنین اگر تخلفی در طی مسیر نکرده باشد نیازی به توقف در پاسگاه ندارند.

 مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در پاسخ به خبرنگار تابا در خصوص  اینکه حمل و نقل خوزستان در چه شاخص هایی رتبه اول را دارا است گفت: خوزستان در حمل کالا، تعداد مجتمع های رفاهی، طول راه ها، محل بارهای ترافیکی و سامانه ثمین دارای مقام اول است.

وی در خصوص درجه کیفی مجتمع های رفاهی به تابا گفت: کمیته ای متشکل از اداره کل میراث فرهنگی و گردگشگری، ستاد اقامه نماز و بهداشت وجود دارد که این مجتمع ها را به طور مرتب موارد را بازرسی می کنند و براساس آخرین گزارش هایی که دریافت شده است وضعیت خوبی را ازاین لحاظ داریم.

بهرامی نیا در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از نقاط در مسیر آزاد راه اهواز – بندر ماهشهر فاقد خط کشی است گفت: وظیفه نگهداری آزادره ها به بخش خصوصی محول شده است ولی این مسئله را حتما پیگیری خواهیم کرد. گزارش تصویری (اینجا)/ فدعمی