ریل باس تحولی بزرگ در حمل و نقل درون شهری اهواز

ریل باس تحولی بزرگ در حمل و نقل درون شهری اهواز

   در نشست هماهنگی شهردار اهواز و مدیرکل راه آهن جنوب طرفین تاکید کردند که راه اندازی ریل باس تحولی بزرگ در حمل و نقل درون شهری اهواز است.

 

به گزارش تابا؛ در  نشستی که با حضور کتانباف شهردار اهواز و درویش زاده مدیرکل راه آهن جنوب کشور و تنی چند از معاونین و مدیران شهرداری تشکیل شد، کتانباف با تشکر از همکاری راه آهن جنوب با اشاره به آخرین وضعیت پروژه گفت: سکوهای ساخته شده در مناطق مختلف تقریبا آماده است. به تدریج ایستگاههای مکانیزه نیز در محل ها نصب می شوند و پس از نوروز و هماهنگی هایی که راه آهن جنوب با مرکز انجام می دهد، فاز نخست ریل باس اهواز در ۱۰ ایستگاه آغاز به کار می کند. ضمن آنکه تهمیدات لازم از قبیل هدایت اتوبوس، مینی بوس و تاکسی ها برای توزیع سفر در ایستگاهها و … در حال انجام است.

 

وی  ادامه داد: از این پس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری با توجه به وظایف ذاتی خود پیگیر موضوع ریل باس می شود و لازم است با معاونت حمل و نقل ترافیک و راه آهن جنوب هماهنگی لازم را داشته باشد.

 

شهردار اهواز با تاکید بر اینکه ریل باس محرک مناسبی برای توسعه محلات است، اظهار کرد: شهرداری با مشاور جهت مطالعات لازم برای استفاده از سایر ظرفیت های ریل باس قرارداد بسته است. ظرفیت هایی همچون مجتمع های ایستگاهی ریل باس، درختکاری و پیست دوچرخه سواری در کنار ریل باس و…. که هر کدام محرک توسعه برای محلات در مسیر خطوط آهن هستند. حتی می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که قطارهای بین شهری که از شهرهای داخل استان وارد اهواز می شوند در ایستگاههای ریل باس که در شهر هستند نیز وارد شوند.

 

این مقام مسئول از استاندار خوزستان به عنوان یکی از حامیان اصلی پروژه ریل باس اهواز نام برد و افزود: دکتر شریعتی استاندار خوزستان تاکید ویژه ای بر تسریع در راه اندازی ریل باس دارد و برای خرید دومین ریل باس نیز اعلام آمادگی کرده است.

 

وی تاکید کرد ریل باس از نظر مادی سودی برای دولت و شهرداری ندارد، اما تحولی بزرگ در حمل و نقل عمومی و درون شهری است.

 

منصور کتانباف به پیشینه این پروژه اشاره کرد و گفت: یکی از سرفصل های برنامه ایی که به شورای سوم شهر ارائه دادم، استفاده از ظرفیت خطوط آهن برای حمل و نقل درون شهری بود. در آن مقطع حرف و حدیث هایی بود که می خواستند ریل های اهواز را جمع آوری کنند. از ۷ سال پیش پیگیر راه اندازی ریل باس در اهواز بودم.

 

شهردار اهواز ادامه داد: وقتی در شهرهای بزرگ و پیشرفته دنیا از قبیل توکیو، وین، هامبورگ، نورنبرگ و… می بینیم که چه استفاده از ظرفیت و پتانسیل ریل ها برای توسعه حمل و نقل درون شهری می کنند، حسرت می خوریم که چرا ما در کشور و شهر خودمان نتوانستیم از این ثروت به درستی بهره برداری کنیم.

 

وی تشریح کرد: در سال ۸۶ قرارداد مترو اهواز به طول ۲۳ کیلومتر به مبلغ ۷۹۰ میلیون دلار بسته شده است. این در حالی است که ما در اهواز سرمایه ایی بزرگ ۳۰ کیلومتر ریل داشتیم. اگر بخشی از آن مبلغی که تاکنون برای مترو هزینه شده است به ریل باس اختصاص می یافت، تحولی بزرگ در حمل و نقل درون شهری اهواز و چه بسا کشور اتفاق می افتاد.

 

کتانباف افزود: خوشبختانه در این دوره آقای آخوندی وزیروقت راه و شهرسازی و هیات مدیره راه آهن کشور بویژه آقای رسولی اهتمام ویژه ای به موضوع ریل باس داشتند و نخستین دستگاه ریل باس به اهواز آمد و در همین مدت صدها شهروند اهوازی از ریل باس در قالب توراهواز گردی استفاده کردند.

 

شهردار اهواز خبر داد با هماهنگی با راه آهن جنوب از ریل باس در تورهای اهوازگردی نوروزی نیز استفاده می شود.

 

کتانباف در پایان با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و آگاه کردن شهروندان از مزایای ریل باس به عنوان یک وسیله سریع، ارزان و ایمن در خواست کرد: از صدا و سیمای خوزستان، مطبوعات، رسانه ها، فعالان فضای مجازی، تشکل های مردم نهاد و … می خواهم در فرهنگسازی استفاده از ریل باس شهرداری اهواز و راه آهن جنوب را یاری کنند تا به امید خدا اهواز الگویی در زمینه استفاده از ریل باس برای کل کشور شود.

 

در ادامه درویش زاده مدیرکل راه آهن جنوب با تشکر از اهتمام ویژه شهردار اهواز به موضوع ریل باس نکاتی را در خصوص افتتاح پروژه، زمان بندی حرکات ریل باس و…را بیان کرد.