نظام‌نامه مدیریت بحران خوزستان برای نخستین بار در کشور تدوین می‌شود‌‌ ‌

نظام‌نامه مدیریت بحران خوزستان برای نخستین بار در کشور تدوین می‌شود‌‌ ‌

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: برای نخستین بار در کشور برای ۴بحران اصلی خوزستان نظام‌نامه مدیریت بحران با هدف هماهنگی و مدیریت کارآمد تدوین می‌شود.

 

به گزارش تابا؛امید بن عباس اظهار داشت: طبق قانون مدیریت بحران که در سال ۹۸ ابلاغ شده است، این سازمان برای ارتقای توانمندی جامعه در امور پیش‌بینی و پیشگیری، کاهش خطر و آسیب‌پذیری، پاسخ مؤثر در برابر مخاطرات طبیعی، حوادث و بحران‌ها تاسیس شده است.

 

وی افزود: تأمین ایمنی، تقویت تاب‌آوری با ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی و انسجام در زمینه‌های اجرائی و پژوهشی، اطلاع‌رسانی متمرکز، ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده و نظارت دقیق بر فعالیت دستگاههای ذی‌ربط در حوزه حوادث و سوانح و کمک به توسعه پایدار برای مدیریت بحران کشور از دیگر وظایفی است که این مدیریت در قانون جدید متولی است.

 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: مدیریت بحران نظام حاکم بر راهبردها، رویکردها، برنامه‌ها و اقداماتی است که با هدف پیش‌بینی، پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی و پاسخ کارآمد و بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث و سوانح، به‌صورت چرخه‌ای صورت می‌گیرد.

 

این مقام مسئول درباره مخاطرات حوزه مدیریت بحران اظهار داشت: این مخاطرات شامل پدیده طبیعی یا کنش انسانی (به‌جز موارد نظامی – امنیتی و اجتماعی) که در صورت وقوع در محیط یا جامعه آسیب‌پذیر می‌تواند تبدیل به یک بحران و حادثه خسارت‌بار شود.

 

وی افزود: مطابق این قانون بحرانها و اعتراضات کارگری و امنیتی و سیاسی در حوزه اختیارات مدیریت بحران نیست و معاونت سیاسی و امنیتی استانداری عهده‌دار موضوع است. این مدیریت بیشتر در حوزه پدیده های طبیعی مثل سیل، زلزله و کنشهای انسانی مثل آتش سوزی است.

 

بن عباس ادامه داد: از نظر علمی نمی‌توان مانع از بروز بلایای طبیعی شد ولی باید با رویکرد پیشگیری و پیش‌بینی، خسارت‌ها (خسارت جانی و مالی) را به حداقل ممکن کاهش داد سپس در مرحله بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث، منطقه را به وضعیت مناسبی برگرداند.

 

وی با اشاره به رویکرد جدید در مدیریت بحران، اظهار داشت: رویکرد سنتی بیشتر دنبال تقویت بخش مدیریت و مقابله با بحران است ولی اکنون تقویت فازهای پیش بینی و پیشگیری و استفاده از سامانه‌های نرم افزاری مدنظر است. معتقدیم هر چقدر در بخش پیشگیری تلاش بیشتری انجام دهیم در مرحله مقابله با بحران، خسارت کمتری خواهیم داشت.

 

این مسئول استانی ادامه داد: در بخش مقابله نیز باید بتوانیم زمان مقابله را کاهش دهیم تا سریع‌تر بحران را کنترل کنیم. در این بخش آموزش نیروی انسانی و افزایش مهارت آن‌ها و برنامه‌ریزی برای سازمان‌دهی در مواقع بحران به منظور ایجاد هماهنگی بین افراد نقش مهمی دارد.

 

وی با اشاره به طراحی و اجرای دوره های آموزشی و مانورهای مدیریت بحران در استان بیان داشت: نبود مانورهای آموزشی در بین سازمان‌ها باعث می شود در حین بحران دچار ناهماهنگی شویم. لذا نیازمند اجرای برنامه های توانمند سازی مدیران در این حوزه هستیم.

 

وی با اشاره به تجارب کسب شده از سیل ۹۸ اظهار داشت: یکی از مسایلی که باید صورت گیرد ثبت تجارب ناشی از وقوع بحران ها و انجام مستند سازی است که پس از وقوع سیل فروردین ۹۸ انجام شد. مثلا در سیل ۹۸ با وجود تلخی‌ها، توانستیم در حین سیل سامانه ای جهت استقرار در تمامی اردوگاه ها طراحی کنیم که افراد سیل زده و نیازهای آنان را به راحتی شناسایی و توزیع اقلام را مدیریت کنیم.

 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بحران سیل ۹۸ ادامه داد: سیل خوزستان خسارت زیادی به مردم وارد کرد ولی در مرحله بازتوانی و بازسازی مناطق سیل زده،که امیدواریم مرداد ماه ۹۹ پایان بازسازی خانه های سیل زدگان را اعلام کنیم همچنین بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان نیز مطابق مصوبات قبلی انجام می گردد.

 

وی با اشاره به چگونگی هماهنگی میان دستگاه ها در شرایط بحرانی گفت: طبق قانون استاندار،فرمانده ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و مدیر کل مدیریت بحران،دبیر این ستاد محسوب می شود، در سطح شهرستان‌ها فرمانداران مسئول مدیریت بحرانرا برعهده دارند و دستگاه های اجرایی نیز اعضای ستاد به شمار می ‌روند که وظایف همه آنها به طور مشخص در قانون مدیریت بحران عنوان شده است، البته متناسب با نوع بحران، در هر بحرانی مدیریت میدان منصوب می گردد.

 

بن عباس با اشاره به تدوین اطلس بحران‌های استان اظهار داشت: با هماهنگی‌های اخیری که با سازمان برنامه و بودجه شده است اطلس بحران های خوزستان تدوین می‌شود.

 

این مسئول همچنین به مساله تدوین نظام نامه مدیریت بحران استان برای نخستین بار در کشور اشاره و گفت: برای اینکه هماهنگی مناسبی ایجاد شود و سردرگمی بین نیروها پیش نیایید، نظام‌نامه مدیریت بحران استان برای ۴ بحران اصلی استان ظرف چندماه آینده تدوین می‌شود.

 

وی با اشاره به ویژگی های این برنامه که با همکاری مراکز دانشگاهی تدوین می شود، اظهار داشت: در این برنامه هر بحران و امکانات و جزئیات و دستور العمل‌های آن مشخص و استخراج می‌گردد و براین اساس می‌توانیم برای هر بحران دستورالعمل خاص آن را اجرایی کنیم.

 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به رویکرد پژوهش محور برای کاهش مخاطرات بیان داشت:۱۴ کارگروه به صورت علمی و پژوهشی در مدیریت بحران وجود دارد و با رویکردی دقیق و علمی به مدیریت بحران کمک میکنند.

 

وی به مساله ریزگرد به عنوان یک بحران آسیب زا در خوزستان اشاره کرد و گفت: یکی از عوارض این بحران در طی سال‌ها، اختلال در شبکه توزیع برق بود که در طی سال‌های گذشته با تلاش استاندار خوزستان اعتبارات خوبی در این زمینه تخصیص یافته و شبکه برق خوزستان در حال حاضر مقابل این بحران‌ها به پایداری مناسبی رسیدنده اند.

 

این مسئول استانی به خرید تجهیزات فرودگاهی برای مقابله با بحران ریزگرد اشاره و بیان داشت: ۲ دستگاه ILS برای فرودگاه‌های استان خریداری و نصب شده و این مساله امکان ورود پروازها هنگام وقوع پدیده ریزگردها را میسر می سازد.

 

وی به مساله بازسازی و تقویت سیل بندها اشاره کرد و گفت: معاونت عمرانی استانداری دراین زمینه فعال هستند و بخش عمده ای از این بازسازی ها با همکاری سازمان آب وبرق استان صورت گرفته است در زمینه محافظت از سیل بندها باید کشاورزان و مردم بومی منطقه نیز کمک کنند و از تخریب سیل بندها برای آبیاری مزارع خود جدا پرهیز کنند.

وی در زمینه آتش سوزی مراتع اظهار داشت: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع در سال ۳ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است. در این زمینه و بویژه مقابله با سوزاندن مزارع، جهادکشاورزی تکالیفی دارد که باید به آن عمل کند. با فرهنگ سازی و استفاده از اهرم‌های قانونی و حقوقی جهادکشاورزی باید مانع از باعث توسعه آتش در مراتع شود.

 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان همچنین اظهار داشت: ۵ منطقه در خوزستان برای ایجاد ایستگاه اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع مشخص شده که دو ایستگاه بهبهان و اندیمشک راه اندازی و ایستگاه های حمیدیه، مسجدسلیمان و باغملک در حال اجرا هستند.

 

وی درباره مساله آتش سوزی سایت دفن پسماند صفیره شهر اهواز، گفت: تداوم این آتش سوزی ها ممکن است برای زندگی مردم اهواز بحران و مخاطره ایجاد کند. برای حل این مساله برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت تدوین شده است.

 

بن عباس در این باره اظهار داشت: باید بتوانیم طرح تفکیک پسماند از مبدا را اجرایی کنیم و از طریق مشوق ها و با ایجاد نرم افزارهای کاربردی مردم را به این مساله سوق دهیم. برای دفن بهداشتی سلول‌های طراحی شده بود که این سلول‌ها دارای مشکلاتی بودند که حل شده است. امیدواریم با همت شهردار اهواز سلول‌های جدید احداث شود.

 

وی درباره بوع نامطبوع در اهواز اظهار داشت: هنوز منشا آن مشخص نشده ولی کارشناسان محیط زیست در این زمینه در حال مطالعه هستند./تسنیم