توسعه حمل‌ونقل عمومی پایدار در کلان‌شهر اهواز
  • امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 2 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
0

توسعه حمل‌ونقل عمومی پایدار در کلان‌شهر اهواز

  • کد خبر : 138115
  • 16 تیر 1403 - 22:30
توسعه حمل‌ونقل عمومی پایدار در کلان‌شهر اهواز
مشکلات و معضلات کلانشهر‌ها از جمله ترافیک، آلودگی هوا، نارسایی‌های اقتصادی، مشکلات اجتماعی، افزایش بیماری‌های جسمی و روحی، زیان‌های مالی تجاری و... موجب شده که برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور‌ها طی سال‌های اخیر به نقش حمل و نقل توجه بیشتری داشته باشند

به گزارش تابا؛ رشد سریع جمعیت شهرها و به تبع آن گسترش شهرها به مناطق حومه، موجب افزایش طول سفرهای شهری همراه با افزایش میزان سفرهای روزانه شده است. از این رو گسترش تسهیلات موجود و یا ایجاد شبکه‌ها و سیتم‌های جدید در زمینه حمل و نقل و جا به جایی، امری مهم و ضروری قلمداد می‌شود.

یکی از چالش‌های اساسی در مدیریت شهرهای بزرگ و کلانشهرها رشد پیوسته میزان ترافیک در معابر بوده است که به دلیل اختلال در دسترسی های شهر، دستیابی به توسعه پایدار شهری را با معضلات فراوان مواجه ساخته است. بدیهی است که حمل و نقل عمومی شهری نقش مهمی در ارتقای توسعه پایدار در شهرها دارد و استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی به دلیل کاهش آلودگی ها و افزایش سرعت دسترسی منافع فراوانی را برای شهروندان به ارمغان می آورد و کیفیت زندگی ساکنان شهری را بهبود ببخشد.

جالب است که بدانیم کارشناسان معتقدند هر واحد رشد اقتصادی در کشورها مستلزم یک و نیم تا دو واحد رشد در مجموعه بخش حمل و نقل است و به همین جهت از آن به عنوان زیربنای توسعه نام برده می‌شود با وجود این هر دستگاه اتوبوس معادل ۲۰ خودرو سواری امکان جا به جایی شهروندان را دارد و با بهره‌مندی از تکنولوژی قوی می‌تواند به جای انتشار آلاینده‌ها به پاکی هوا کمک کند.

ارائه تسهیلات جدید و یا گسترش شبکه‌های حمل و نقل به صورت بهینه، نیازمند تلاش، برنامه ریزی و جذب اعتبارات از مراکز تامین اعتبار استانی و کشوری است. کلانشهر اهواز با وجود جمعیت بیش از یک میلیون نفر اخیرا شاهد تغییرات شگرفی در حوزه تامین زیرساختها و خرید اتوبوس های حمل و نقل درون شهری توسط سازمان اتوبوس رانی شهرداری اهواز بوده است.

کارشناسان معتقدند کلانشهر اهواز تا رسیدن به میزان مطلوب سرانه اتوبوس فاصله دارد، فاصله ای که در ادوار گذشته به دلیل عدم تامین خودروها و فرسوده شدن امکانات موجود مرتبا بیشتر و بیشتر شده ولی اخیرا با خرید دهها دستگاه اتوبوس و راه اندازی خطوط بی آر تی به سرعت در حال رسیدن به نقطه مطلوب است.

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری اهواز خرابی اتوبوس ها در گرمای شدید هوا را یکی از موانع پیش روی این سازمان می داند و در مقابل تعمیر کولر اتوبوس ها و بازسازی ایستگاه ها، بازسازی اتوبوس های فرسوده و اورهال کولر اتوبوسها را از راهکارهای در دست انجام برای کاستن دغدغه شهروندان عنوان می کند.

امیر آهن جان هوشمندسازی را در کنار تجهیزات فیزیکی و خرید ماشین آلات مهم برمی شمارد و معتقد است پیش از این نگاه در سازمان به صورت سنتی بوده و به سمت هوشمندسازی در حرکت هستند.

وی با تاکید بر رسیدن به نقطه مطلوب بر اساس استاندارد کلانشهرها، می گوید اهواز نیازمند ۲۸ هزار صندلی در ناوگان اتوبوس‌رانی است و با تلاشی که انجام شده در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ طی دو قرارداد به ترتیب ۱۲۹ و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری که طی دو مرحله ۶۲ و ۴۰ دستگاه دریافت شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری اهواز بااعلام اینکه اهواز تنها کلان‌شهری است که برای خرید اتوبوس ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت کرده افزود برای توسعه ناوگان اتوبوس‌رانی به دنبال جذب یک سرمایه‌گذار در امارات هستیم تا بدینوسیله ۲۲۰ دستگاه اتوبوس را طی یک قرارداد برای مدت پنج سال وارد اهواز شود و شهرداری اهواز در این مدت کرایه ماهیانه به وی پرداخت و همچنین سایر هزینه‌های اتوبوس نیز بر عهده سرمایه‌گذار باشد تا در مجموع بتوانیم به استانداردهای لازم نزدیک شویم.

شرایط پیش روی سازمان اتوبوس رانی شهرداری اهواز امیدوار کننده و نوید بخش پویایی ترافیک شهری این کلانشهر خواهد بود جایی که توسعه اقتصادی این کلانشهر بدان وابسته است./احسان سپهوند

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=138115

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.