توضیحاتی در رابطه با مواضع آبی قاسم سلیمانی استاندار جدید خوزستان
  • امروز : یکشنبه - ۱۰ اسفند - ۱۳۹۹
  • برابر با : 17 - رجب - 1442
  • برابر با : Sunday - 28 February - 2021
2

توضیحاتی در رابطه با مواضع آبی قاسم سلیمانی استاندار جدید خوزستان

  • کد خبر : 96353
  • 19 فوریه 2021 - 13:36
توضیحاتی در رابطه با مواضع آبی قاسم سلیمانی استاندار جدید خوزستان
واقعیت این است که سلیمانی یک چهره حاکمیتی است ممکن است برخی مواضع حاکمیتی مخالف منویات وی باشند اما سلیمانی به عنوان استاندار موظف به اجرا و بیان آن باشد. به عنوان مثال سلیمانی پس از اعتراض به انتقال آب در نقش استاندار استان چهارمحال بختیاری نه تنها حمایتی از مسئولان استان خوزستان نمی بیند بلکه به خاطر دفاع از حقوق آبی مردم استان چهارمحال بختیاری به شورای امنیت ملی احضار و مورد عتاب این شورا قرار می گیرد.

به گزارش تابا؛ اخیرا پس از طرح قاسم سلیمانی به عنوان استاندار جدید خوزستان نامه ایی با امضای استانداران استان های اصفهان، کرمان، یزد و چهارمحال بختیاری برای شروع عملیات سد بهشت آباد در فضای مجازی به طرز شیطنت آمیزی منتشر شد که به حق باعث اعتراضات گسترده اجتماعی شد.

این اعتراض برای جنبش محیط زیستی موجب مباهات است که توانسته است مخالفت با انتقال آب کارون را به عنوان خط قرمز همه جریانات سیاسی و اجتماعی مطرح کند. اما متاسفانه آشنا نبودن برخی از مردم با تاریخچه مبارزات جنبش محیط زیستی و بدون توجه به موقعیت زمانی و جایگاه سیاسی  قاسم سلیمانی در دولت و فشارهای سیاسی امنیتی وارده بر ایشان در آن مقطع زمانی باعث برخی سوء تفاهم ها و بهره برداری برخی جریانات سیاسی شد.

این نوشته به هیچ روی در صدد تبریه آقای سلیمانی و ادعای بری بودن ایشان از خطا نیست بلکه این نوشته در صدد است با تبینی از واقعیت پیش رو شرایط دورانی را توضیح و نقش قاسم سلیمانی را متناسب با آن فضا توضیح دهد. اما قبل از شروع بحث لازم است در رابطه با موضوع مورد بحث یعنی سد بهشت آباد به صورت اجمالی توضیحاتی ارایه گردد.

شرحی بر پروژه بهشت آباد

در مطالعات اولیه طرح بهشت آباد در اوایل دهه ۸۰ انتقال بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از بهشت آباد به فلات مرکزی هدف گذاری می شود. اما در بازبینی ۲۱/۶/ ۱۳۸۹ وزارت نیرو در جلسه ۲۴۸ کمیسیون تخصیص آب، میزان این تخصیص را برای مصارف شرب و صنعت سه استان اصفهان، کرمان و یزد به ترتیب ۲۵۰، ۱۸۰، ۱۵۰ میلیون متر مکعب یعنی ۵۸۰ میلیون متر مکعب تعیین می کند.

در همین ابلاغیه سهم زیست محیطی استان خوزستان ۲۶۶ میلیون متر مکعب و در تاریخ ۳۰/۱۱/ ۹۱ سهم تخصیص استان چهارمحال بختیاری از حوضه بهشت آباد – کوهرنگ رقمی معادل ۲۳۴ میلیون متر مکعب ابلاغ می شود. به این ترتیب کل بارگزاری این حوضه ۱۰۸۰ میلیون متر مکعب در سال می باشد.

حال آنکه حسب مستندات با در نظر گرفتن متوسط ۸ ساله میزان آب دهی رودخانه های کوهرنگ و بهشت آباد حسب گزارش مدیر کل آب و خاک سازمان محیط زیست رقم تایین شده برای استان فلات مرکزی در سال ۹۲ معادل ۳۰۰ میلون متر مکعب و در سال ۹۴ با احتساب کاهش ۵۷ درصدی آورد رودخانه حسب نامه مورخ ۲۷/۱۱/۱۳۹۴ مدیر کل دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان محیط زیست عددی معادل ۱۰۷ میلیون متر مکعب خواهد بود بگونه ایی که اگر کاهش بارندگی ها در حوزه را در سال ۹۹ مورد توجه قرار دهیم در خواهیم یافت با توجه به ادعای انتقال آب برای مصارف شرب و لزوم ضریب اطمینان بالای ۹۵ درصد این پروژه هیچ توجیه اقتصادی، فنی و امنیتی نخواهد داشت.

لازم به ذکر است این استدلال ها منهای خسارت های مادی و معنوی مخزن سد و آوارگی حدود ۵۰۰۰ نفر و سایر مباحث فنی این پروژه می باشد. نکته حایز اهمیت انکه بر اساس گزارش نظارتی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به دلیل عدم قطعیت های فنی هزینه تونل سوم بیش از ۸ برابر براورد اولیه بوده است که این مساله برای سد بهشت آباد نیز قابل تصور است.

از نکات طنز محاسبات وزارت نیرو تعریف رقم ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب برای مصرف شرب یزد است اگر در افق ۱۴۲۰ جمعیت یزد را یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم آب مورد نیاز برای مصرف شرب این استان بر حسب متوسط ۱۳۰ لیتر رقمی معادل ۸۰ میلیون متر مکعب آب خواهد بود این در حالی است که در موقعیت فعلی ۹۸ میلیون متر مکعب آب یزد از زاینده رود تامین می شود.

نکته حایز اهمیت این است اگر وزارت نیرو بر اساس قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی کشور مصوب ۲۴/۱۲/۹۴ مجلس در خصوص جدا سازی آب شرب از سایر مصارف عمل کند رقم مورد نیاز برای مصارف شرب به مراتب کاهش چشمگیر تری خواهد یافت.

شرحی بر تاکتیک های مبارزاتی علیه پروژه بهشت آباد در استان چهارمحال بختیاری

پس از آنکه مسئولان استان اصفهانی در تاریخ ۱۳ /۰۸/ ۱۳۸۰ توانستند پروژه بهشت آباد و چندین پروژه انتقال آب دیگر نظیر گلاب، کوهرنگ سه و … را به عنوان مصوبات سفر استانی مقام معظم رهبری تثبیت کند بحث های مختلفی در آن شرایط در رابطه با چگونگی برخورد با پروژه های انتقال آب مطرح شد.

در این بین جامعه دانشگاهی توانست با تبیین علمی خطر فاجعه بار پروژه های انتقال آب ذهنیت مسئولان ارشد کشور را در رابطه با تبعات اجرای این پروژه ها روشن کند، در این شرایط به علت بافت کشاورزی و روستایی استان چهارمحال بختیاری و پیوستگی کشاورزی با موضوع آب اطلاع مردم از پروژه های انتقال آب و درک واقعیت های حفر تونل کوهرنگ سه و خشک شدن چشمه های معیشت مردم باعث اعتراضات گسترده اجتماعی به سایر پروژه های انتقال آب شد که تاکنون نیز ادامه دارد اما پاسخ کنشگران و فعالان سیاسی مدنی به پروژه بهشت آباد در استان چهارمحال بختیاری را در سه رویکرد می توان صورت بندی کرد.

الف) جریان های سیاسی و اجتماعی که درون ساختارهای قدرت حضور داشته و دارند و در فکر تعدیل پروژه بهشت آباد از طریق تبدیل تونل انتقال آب به سامانه سد و انتقال آب به وسیله لوله بودند. در این نگاه کنشگران نه با انتقال آب که با شیوه انتقال آب مخالفت می کردند. متاسفانه نمایندگان کنونی و ادوار خوزستان بدون درکی از پروژه بهشت آباد با این جریان در مخالفت با تونل بهشت آباد همراهی می کردند حال آنکه مخالفت با سامانه انتقال آب بوسیله تونل بدون مخالفت با سد بهشت آباد هیچ تاثیری برای خوزستان ندارد. و به نحوی این طیف از ضعف اطلاعاتی نمایندگان و معترضین خوزستانی در پیش برد اهداف خود سو استفاده می کردند و کماکان هم همین روند ادامه دارد.

ب) جریان های سیاسی، اجتماعی که قائل به مبارزه مرحله به مرحله بودند و معتقد بودند مخالفت با کلیت پروژه های انتقال آب در ساختار قدرت خریدار ندارد لذا با اتخاذ تاکتیک مرحله ایی ابتدا با انتقال آب به وسیله سامانه تونل مخالفت کردند و سپس پس از موفقیت در این مرحله وارد نقد سد پروژه بهشت آباد و انتقال آب شدند که عملکرد آقای سلیمانی را در این گروه می توان صورت بندی کرد.

ج ) جنبش محیط زیستی که در ابتدا با استدلالات فنی و علمی و قانونی با کلیت پروژه های انتقال آب مخالفت کرد و توانست با آگاهی بخشی اجتماعی مخالفت با انتقال آب را به عنوان یک شعار محوری به عنوان خط قرمز جامعه مدنی تبدیل کنند و از همین رهگذر با برخورد های تند سیاسی و امنیتی نیز رو برو شد اما به دلیل پشتوانه های فکری ، علمی و قانونی با وجود فشارهای سنگین امنیتی توانسته است از بند بازی سیاسی جریان های مختلف از موضوع آب جلوگیری کند و مساله محیط زیست و کارون را به عنوان یک نقطه اتصال بین همه اقوام و گرایش ها تبدیل کند. البته در همین جنبش محیط زیستی جریان های مختلفی بروز کرد که نقد آن فرصت دیگری را می طلبد

سلیمانی و مساله بهشت آباد

سوای آنکه می توان مواجهه سلیمانی با مساله بهشت آباد را در طیف دوم کنشگران تحلیل کرد برای بررسی عملکرد قاسم سلیمانی از سه منظر می توان به قاسم سلیمانی نگریست و او را ارزیابی کرد

الف) قاسم سلیمانی به عنوان کنشگر جامعه مدنی

برای تحلیل قاسم سلیمانی به عنوان یک کنشگر باید گفت ایشان یکی از شخصیت های تاثیر گذار حزب کارگزاران سازندگی است از همین رهگذر برخی و مواضع ایشان را در چارچوب این نقش می توان توضیح داد. حمایت از آزادی های سیاسی اجتماعی، مخالفت با ایجاد فضای امنیتی و …

ب) قاسم سلیمانی در نقش استاندار چهار محال بختیاری

قاسم سلیمانی در نقش استاندار چهارمحال بختیاری موظف است و موظف بود از منافع محیط زیستی و سیاسی اقتصادی استان چهارمحال بختیاری دفتع کند و نه خوزستان. برخورد قاسم سلیمانی با مساله انتقال آب بهشت آباد از منظر حفاظت حداکثری از منافع چهارمحال بختیاری است نه خوزستان.

گیریم که مواضع قاسم سلیمانی در دفاع از ساخت سد بهشت آباد اشتباه و یا در یک اشل بزرگ تر خیانت بود. مگر این نامه اکنون افشا شده و یا اینکه مگر این نامه محرمانه بوده، این نامه در همان زمان هم منتشر شد. صرف نظر از واکنش های به حق اجتماعی آیا استاندار وقت یا نمایندگان کنونی یا آن زمان خوزستان و یا شخصیت های مذهبی و سیاسی خوزستان در آن مقطع بر علیه این نامه موضع گرفتند اگر یک خط موضع رسمی استاندار خوزستان یا نمایندگان مجلس یا به اصطلاح بزرگان خوزستان را علیه این نامه رویت کردید شعارهای وا کارون های کنونی را نیز باور کنید.

منتقدان نامه به هیچ وجه اشاره نمی کنند نامه مذکور در مقطع زمانی لغو تونل توسط شورای عالی آب بوده حال آنکه پس از این نامه سلیمانی طی نامه ایی به جهانگیری اعلام می کند مطالعات سد بهشت آباد و آوردهای محاسبه شده توسط وزارت نیرو واقعی نیست و خواستار تجدید نظر در مطالعات سد بهشت اباد می شود و نتیجه آن می شود که واقعیت غیر کارشناسی بودن سد بهشت آباد در تاریخ ۲۴ / ۲/ ۹۸ توسط سرپرست طرح های انتقال آب به فلات مرکزی جناب آقای محمد کهریزی رسما اعلام می شود. اما متاسفانه پس از سالها تلاش دستور اجرای تونل بهشت آباد به عنوان طرح برگزیده وزارت نیرو مجددا با تصویب شورای امنیت کشور بار دیگر کلید می خورد.

ج ) قاسم سلیمانی در نقش یک چهره حاکمیتی

واقعیت این است که سلیمانی در کنار نقش های پیش گفته یک چهره حاکمیتی است ممکن است برخی مواضع حاکمیتی مخالف منویات وی باشند اما سلیمانی به عنوان استاندار موظف به اجرا و بیان آن باشد. به عنوان مثال سلیمانی پس از اعتراض به انتقال آب در نقش استاندار استان چهارمحال بختیاری نه تنها حمایتی از مسئولان استان خوزستان نمی بیند بلکه به خاطر دفاع از حقوق آبی مردم استان چهارمحال بختیاری به شورای امنیت ملی احضار و مورد عتاب این شورا قرار می گیرد. مساله ای که خبرهای آن در فضای رسانه ایی قابل رصد است. در این شرایط آیا باید از قاسم سلیمانی انتظار داشت همچون یک فعال محیط زیستی یا فعال مجازی و یا حتی بالاتر در نقش استاندار از منافع منطقه ایی دفاع کند؟

به هر روی آنچه که می توان در رابطه با قاسم سلیمانی طرح کرد این است که قاسم سلیمانی توانسته است ضمن برخورداری از سه نقش پیش گفته توازن لازم را در بین نقش های مختلف حفظ کند و سیاست های خود را پیش ببرد. از این رو بر قاسم سلیمانی فرض است در جایگاه جدید بر اساس منافع خوزستان به مساله انتقال آب بنگرد و بر اساس همین رویکرد از تمام توان خود برای مخالفت با انتقال آب استفاده کند.

وقتی از مخالفت با انتقال آب سخن می گوییم از چه حرف می زنیم؟

جنبش محیط زیستی وقتی از انتقال آب سخن می گوید همانند نمایندگان خوزستان به رویکردهای شعاری روی نمی آورند که برای پیگیری منافع اقتصادی فلان بنگاه از یک سو برای اجرای پروژه سد خرسان و یا سد بختیاری به وزیر نیرو فشار بیاورند و حتی از حربه استیضاح وزیر نیرو استفاده کنند یا چشم خود را بر تصویب بودجه های انتقال آب چه در کمیسیون تلفیق و چه در صحن علنی مجلس ببندند و از سوی دیگر به انتقال آب به عنوان خط قرمز یاد کنند.

این مطالب نوشته شد تا نمایندگان بدانند این بند بازی ها برای بازیگران همسطح خودشان است و نه کنشگران صادق محیط زیستی و مردم شریف خوزستان که صحنه را برای هرگونه فرصت طلبی ابی تنگ کرده اند. اما وقتی قاسم سلیمانی از مخالفت با انتقال آب سخن می گوید چه وظایفی دارد:

۱- باید در کنار مخالفت موثر با تخصیص بودجه به پروژه های انتقال آب به علت فقدان مجوز محیط زیستی جلوگیری کند.

۲- تدوین سند امنیت آبی خوزستان را که لزوم آن بر اساس پدافند غیر عامل بیش از بیش احساس می شود را در دستور کار قرار دهد.

۳- در یک کارگروه تخصصی با مشارکت جامعه مدنی و ادارات دخیل در بحث آب نیاز های آبی استان خوزستان از رودخانه های مختلف در بخش های مختلف شرب ، کشاورزی ، صنعت و… مشخص و اعلام عمومی شود.

۴- معاونت عمرانی استاندار و برنامه و بودجه. نتایج تبعات انتقال آب را از منظر آمایش سرزمینی بررسی و اعلام کنند.

۵- حق آبه محیط زیستی رودخانه ها خوزستان در مقاطع مختلف رودخانه ها را تعریف و مشخص کند. امری که متاسفانه سازمان محیط زیست استان خوزستان با وجود تذکرات مکرر بی توجه بوده است.

۶- رایزنی با سازمان برنامه و بودجه برای لغو برنامه آمایش سرزمین اصفهان بخاطر مغایرت با سیاست های کلان آمایشی رهبری را با کمک نمایندگان استان خوزستان پیگیری کند. در سند امایش اصفهان مقرر شده است از ورود آب سمیرم به کارون از طریق ساخت سد جلوگیری شود.

۷- با توجه به وضعیت وخیم محیط زیست خوزستان تعریف مشاوران محیط زیست استاندار در شهرستان های مختلف در دستور کار قرار گیرد.

۸- مشارکت دو جانبه خوزستان و چهارمحال بختیاری در جلسات با موضوع آب و پایان دادن به سو استفاده احتمالی نمایندگان استان چهارمحال بختیاری در برگزاری جلسات آبی منهای خوزستان

۹- متاسفانه نمایندگان استان خوزستان به علت دخالت در عزل و نصب ها از پیگیری مسایل کلان استان غافل شده اند لذا توصیه می شود در مدت شش ماه پیش رو به دلیل سامان دادن حداقلی به وظایف پیش گفته از هر گونه دخالت نمایندگان در امور اجرایی جلوگیری و بدون هیچ مماشات دخالت نمایندگان را به مردم به صورت شفاف اعلام کند.

۱۰- تغییر در مدیریت اداره کل محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان مطالبه جدی فعالان محیط زیست است. لذا ضروری است در کنار این تغییرات به منظور مشارکت تشکل های محیط زیستی یک تشکل خبره آب یا یک فعال محیط زیست آشنا در حوزه محیط زیست به منظور شرکت در جلسات کمسیون ارزیابی پروژه های انتقال آب در سازمان محیط زیست معرفی شود.

 

در پایان با تقدیر از حساسیت اجتماعی ایجاد شده در رابطه با مباحث انتقال آب از همه کنشگران خوزستانی می خواهیم با رویکرد حمایتی – انتقادی از راهبردهای اعلام شده حمایت کنند.

جمعی از فعالان محیط زیستی خوزستان و چهارمحال بختیاری

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=96353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.