جلوگیری از ضعف سیستم ایمنی در ماه رمضان
  • امروز : یکشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۰
  • برابر با : 5 - شوال - 1442
  • برابر با : Sunday - 16 May - 2021
0

جلوگیری از ضعف سیستم ایمنی در ماه رمضان

  • کد خبر : 98392
  • 17 آوریل 2021 - 12:57
جلوگیری از ضعف سیستم ایمنی در ماه رمضان
 مطالعات پژوهشگران نشان داده است که روزه داری می تواند سیستم ایمنی بدن را بازیابی کرده و به مقابله با عفونت کمک کند اما برخی از عادت ها می توانند مانع این امر در ماه مبارک رمضان شوند.

تابا؛ با توجه به همه گیری کرونا و چالش حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن در این ماه رمضان، چه راهکاری می تواند برای رویارویی با این چالش برای روزه داری که با بیش از ۱۵ ساعت نخوردن و آشامیدن روبه رو است، مفید باشد.
دکتر مروه اوز (Merve Öz) متخصص رژیم غذایی و روانشناس بالینی نکات و توصیه های برای حفظ سلامت و قدرت سیستم ایمنی بدن ارائه می دهد که می تواند برای روزه داران در طول ماه مبارک رمضان مفید باشد.

ارتباط خوردن سحری و حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن
دکتر اوز معتقد است، دو سیستمی که بدن برای تامین انرژی خود نیاز دارد سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارش است. روزه داری به بدن اجازه می دهد تا انرژی خود را به یک سیستم متمرکز کند بنابراین متوقف شدن روند هضم غذا برای یک دوره خاص، به سیستم ایمنی بدن امکان می دهد با فعالیت بیشتر، سلول ها را ترمیم کرده و با میکروب ها بهتر مبارزه کند.
اوز در توضیحات خود می گوید که سیستم ایمنی بدن بیشترین فعالیت خود را بین سحر و افطار خواهد داشت. بنابراین روزه داران باید توجه داشته باشند که سحری را حذف نکرده و حتی با خوردن مقدار کمی غذا و میوه و مایعات، آن را داشته باشند. اگر روزه دار خوردن سحری را حذف کند، بدن به دلیل گرسنگی طولانی مدت دچار استرس می شود که عاملی برای کاهش سطح ایمنی سیستم ایمنی بدن خواهد بود.

حفظ سلامت سیستم ایمنی با خوردن چه غذاهایی امکان پذیر است؟
هنگامی که نوبت به استفاده از یک رژیم غذایی سالم در ماه رمضان می رسد، نکته اصلی این است که باید غذاهای سبک اما مغذی را انتخاب کرد تا به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک شود. بنابراین بهتر است وعده های غذایی افطاری و سحری شامل همه گروه های غذایی ضروری از جمله غلات، سبزیجات، میوه ها، حبوبات، مغزها، لبنیات یا مواد جایگزین و منابع پروتئینی باشد.
به اعتقاد اوز، خوردن مواد غذایی مقوی از جمله تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی مهم در کنار بلغور جو دوسر به افزایش احساس سیری و کاهش گرسنگی برای مدت طولانی روزه دار کمک خواهد کرد.
خوردن سوپ برای افطار و استراحت حداقل ۱۵ دقیقه ای مابین افطار و شام می تواند به روزه دار کمک کند تا روی میزان خوردن خود کنترل داشته و از پرخوری جلوگیری کند. پرخوری یک تهدید بزرگ برای سلامت سیستم ایمنی بدن خواهد بود. در ضمن زمانی که پس از مدت طولانی گرسنگی، روزه دار سوپ می خورد به بدن خود کمک می کند تا با احساس سیری سازگار شود و از افزایش ناگهانی قند خون خود جلوگیری کند.
علاوه بر این گنجاندن سالاد و میوه ها در افطار به روزه دار کمک می کند تا حجم معده خود را به جای مواد غذایی پرکالری، با مواد سرشار از فیبر پر کند و مانع پرخوری شده و در رفع تنبلی رودها موثر باشد.

حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن با ذخیره آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدان موجود در مواد غذایی سالم، به ویژه میوه ها و سبزیجات رنگارنگ، می تواند به جلوگیری از آسیب سلول ها کمک کرده، بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. به گزارش به همین دلیل مصرف میوه به عنوان یک میان وعده در فاصله افطار و سحر و سبزیجات در زمان خوردن افطاری و سحری بسیار توصیه می شود.
علاوه بر این، بهتر است روزه داران به جای دسر شیرین، از میوه ها استفاده کنند. میوه ها دارای فیبر زیادی هستند که عملکرد دستگاه گوارش را تسهیل کرده و محیط مناسبی را برای شکوفایی باکتری های مفید در روده ایجاد می کنند. هرچه باکتری های مفید روده بیشتر باشد، عملکرد سیستم ایمنی نیز قوی تر خواهد بود.

مصرف غلات کامل و پرهیز از خوردن شیرینی ها و سرخ کردنی ها
متخصصین تغذیه توصیه می کنند که در وعده های غذایی افطار و سحر از نان سبوس دار به جای نان سفید استفاده شود چرا که نان های سفید باعث افزایش قند خون می شوند. مصرف شیرینی ها و سرخ کردنی ها به عنوان غذاهای ناسالم طبقه بندی شده و علاوه بر ایجاد اضافه وزن، می تواند سلامت سیستم ایمنی بدن را به خطر اندازد.
افزایش سریع وزن و ایجاد چاقی همچنین می تواند فرد را در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و دیابت قرار دهد که بیماری هایی زمینه ای و پر خطر برای ابتلا به کووید ۱۹ محسوب می شوند. به طور کلی متخصصان تغذیه به داشتن وزن مناسب حتی در ماه رمضان تاکید دارند.

نوشیدن یک و نیم لیتر آب در فاصله افطار تا سحر
آب برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی بسیار ضروری است و از این طریق به سیستمهای دیگر بدن کمک می کند تا کار خود را به درستی انجام دهند. در ضمن آب به حذف سموم از بدن کمک کرده، مواد مغذی را به سلولهای بدن منتقل نموده و فعالیت باکتری ها و ویروس ها را خنثی می کند.
اوز در توضیحات این بخش، تاکید کرد که روزه داران مصرف نوشیدنی هایی چون چای، قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار را جایگزین آب نکنند و تصور نکنند که با مصرف این نوشیدنی ها آب بدنشان تامین می شود. به گزارش سیناپرس، این تصور که می توان آب روزانه بدن را با اینگونه نوشیدنی ها تامین کرد،کاملا غلط است چرا که کافئین ادرار اور بوده و باعث کم شدن آب بدن می شود. بعضی از پزشکان توصیه می کنند برای جبران این اثر، در قبال نوشیدن هر فنجان قهوه، یک فنجان آب بنوشید.

گنجاندن پروبیوتیک ها در وعده های غذایی
متخصصین تغذیه، مصرف نوشیدنی های پروبیوتیک مانند دوغ های کفیر را در طول ماه رمضان توصیه می کنند. نوشیدنی های پروبیوتیک علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به کاهش یبوست کمک می کند. در ضمن نوشیدنی های پروبیوتیک یا کفیر دارای شاخص قندخونی پایین و پروتئین زیادی است که باعث می شود روزه دار برای مدت طولانی تری احساس سیری کند.

در طول ماه رمضان ورزش را فراموش نکنید
روزه داران تصور می کنند داشتن فعالیت های ورزشی در طول روزه داری کار مناسبی نیست اما پزشکان توصیه می کنند که حداقل ۳۰ دقیقه ورزش یا فعالیت بدنی مفید می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. در ضمن داشتن فعالیت بدنی علاوه بر سلامت جسمانی به سلامت روح و روان نیز کمک می کند.
افرادی که از نظر جسمانی شرایط مناسبی برای ورزش ندارند، می توانند با ۳۰ دقیقه پیاده روی سبک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. پیاده روی برای پس از صرف افطار نیز توصیه می شود.

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=98392

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.