مدیر محبوب یا مدیر عصبانی (اقتدار در عین اثربخشی)
  • امروز : پنج شنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۰
  • برابر با : 15 - ذو القعدة - 1442
  • برابر با : Thursday - 24 June - 2021
0

مدیر محبوب یا مدیر عصبانی (اقتدار در عین اثربخشی)

  • کد خبر : 99377
  • 11 می 2021 - 12:19
مدیر محبوب یا مدیر عصبانی (اقتدار در عین اثربخشی)

حسین عبادی –  فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک: پس به برکت رحمت الهی با مردم نرمخو و پرمهر شدی و اگر تند خو و سخت دل بودی قطعا از پیرامون تو پراکنده می شدند. (آل عمران ۱۵۹) امروزه تقریبا هر کس با یک رئیس و […]

حسین عبادی –  فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک: پس به برکت رحمت الهی با مردم نرمخو و پرمهر شدی و اگر تند خو و سخت دل بودی قطعا از پیرامون تو پراکنده می شدند. (آل عمران ۱۵۹)

امروزه تقریبا هر کس با یک رئیس و مافوق سر و کار دارد که ماهیت و کیفیت رابطه آنها تاثیر بسزایی بر کار و زندگی آنها دارد. در این میان، آنچه می‌تواند کمیت و کیفیت این رابطه را ارتقا بخشد، همان چیزی است که ترکیبی هوشمند از اقتدار و مهربانی در حوزه ارتباط بین مدیران و کارکنان به حساب می‌آید.

در اینجا سازمانهایی مانند شهرداری ها که شاهد تغییرات زیاد مدیریتی می باشند در راستای اثر بخشی و خدمت با کیفیت می بایست اصول حرفه ای روابط سازمانی را رعایت کنند.و اینگونه نباشد که کارکنان با تغییر یک مدیر ، منتظر یک سبک از اخلاق و روش مدیریت باشند که این به خودی خود تاثیرات منفی به بار می آورد.نباید فراموش شود در آیین مدیریت نوین، مهربانی را قویترین معماری یک مدیر در بنای سازمانی اجتماعی می دانند.

متاسفانه گاهاً مشاهده می شود با تغییر یک مدیر و آمدن مدیر جدید در چند روز ابتدایی شاهد پرسش و پاسخ، تفتیش و یا تسویه حسابهای جناهی و گروهی می باشیم. یعنی یک مدیر به جای اینکه در یک قالب هدفمند و در راستای اهداف سازمان گام بردارد و با بدنه کارشناسی خود اقدام به رفع مسایل بپردازد ابتدا اقدام به کابینه سازی می نماید.

در حالی که یک مدیر مهربان  به جای عصبانیت، خودآگاه، همدل، مثبت نگر، خلاق و نقدپذیر است و برای احساسات مثبت سازمانش ارزش قائل است و همواره با مهارت ویژه ای نشان می دهد به دنبال هدف است و نه حذف و اینکه حافظ فرهنگ و اخلاق و شخصیت سازمانی کارکنان خود می باشد و هیچگاه چماق حفاظت از پست و صندلی خود را بر دوش نمی گذارد.

در مقابل، مدیر بی اخلاق فرآیندهای ممنوع، غیر اخلاقی و غیرقانونی را در محیط و نیروهای کار خود ترویج می دهد و باعث ایجاد محیط کاری می شود که در آن ترس و تنفر دیده می شود. این نوع مدیران تمایل به خودخواهی دارند و به هر فعالیت به عنوان وسیله ای برای رسیدن به امیال و اهداف شخصی خود و تیم غیر سازمانی خود نگاه می کنند.

اگرچه همه ی تصمیمات غیراخلاقی عمدا گرفته نمی شوند، اما باعث می شوند بعدها تصمیمات غیراخلاقی بزرگتری گرفته شود. مدیران مهربان همواره محیط هایی دوستداشتنی در اطراف خود خلق می کنند و با اشتراک صادقانه اطلاعات و تفویض اختیار و تمرکز بر رفع موانع پیش روی تیم کاری ضمن بازخورد گیری همواره به افراد تیم بازخورد دقیق می دهد و سبک مدیریتی خود را در مسیر اجرای وظایف و ارایه خدمت تیم کاری با شرایط جاری منطبق می کند.

اینگونه است که مدیران مهربان همواره چشم انداز روشنی دارند و زیردستان با میل و رغبت و رضایت از آنها پیروی میکنند و خود را در مسیری برد – برد حس می کنند چرا که منافع سازمان از سوی مدیر مهربانشان به گونه ای تنظیم شده است که خود را بهره مند حس می کنند و سازمان در چنین تعادلی بارور می شود و راستی و درستی نتیجه ی نهایی مدیریت آنها می شود.

بایدهای مدیران مهربان: -خود انگیزشی (انگیزه  دادن به خود):ابتدا باید بتوانیم به خودمان انگیزه دهیم و بعد به دیگران -راستی و درستی :در واقع اشاره دارد به شفافیت و درستی ذاتی ،یعنی کارکنان شما باید بدانند که برای آن ها مبارزه خواهید کرد و آنچه را که می گویید انجام می دهید ضمن اینکه  از قوانین پیروی می کنید .

-قابل اعتماد بودن: یعنی مافوق ها و نیز زیردستان شما باید بدانند که می توانتد روی شما حساب کنند . و به توانایی و اقدامات شما تکیه کنند.

-خوش بینی: نگرش خوش بینانه می تواند به ایجاد روحیه خوب در کارمندان شما کمک کند .نگرش مثبت شما می تواند الهام بخش دیگران باشد و به آن ها کمک کند احساس خوبی در مورد انجام کارها داشته باشند.

-اعتماد به نفس: مدیران خوب باید بتواننند با اطمینان تصمیم بگیرند و به دیگران نشان دهند که قادر به تصمیم گیری های خوبی هستید.

اینچنین است که اعتماد به نفس  شما به کارمندان شما سرایت می کند و می تواند مفید باشد.

آرامش: یک مدیر خوب حتی در زمانی که تحت فشار می باشد باید قادر باشد آرامش خود را حفظ کند و استرس خود را کنترل و به زیر مجموعه منتقل ننماید.

انعطاف پذیری :سازگاری در شرایط متفاوت و بهترین تصمیم در شرایط سخت رعایت سلسله مراتب:یک مدیر خوب باید بداند که سازمانش مانند زنجیر است و باید بداند از چه سطحی گزارش می گیرد و به چه سطحی گزارش دهد و هیچگاه مدیران خود را اصطلاحا دور نزند زیرا این موضوع در دراز مدت بدترین آسیبها را به سازمان وارد می کند.

تقسیم صحیح کارها: یک مدیر خوب  باید بداند که چه وظایفی را به چه کسی واگذار کند. او باید بتواند با توجه به تخصص و یا تجربه افراد به آن ها وظایفی دهد که به موفق شدن سازمان کمک کنند.

پیشنهاد ها: -برای افزایش تعهد و نیک خلقی در سازمان ها،مبانی و اصول اخلاقی رعایت گردد. -با توجه به تاثیر مستقیم اخلاق مدیر بر کیفیت خدمت توسط کارکنان،در انتصاب مدیران دقت بیشتری گردد و خصوصیات مثبت اخلاقی لحاظ گردد.

-تاکید حین انتصاب به مدیران در خصوص گذشت،حسن خلق،عدالت،محبت به کارکنان خود و همچنین بخشش خطای آنها -تاکید حین انتصاب مدیران در خصوص انتقاد پذیری، مشورت طلبی، رازداری و حمایت از کارکنان خود

-آموزش ضمن خدمت به مدیران در خصوص اخلاق مدیریتی و نحوه تعامل با کارکنان خود

با آرزوی موفقیت-مهربان باشیم سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۸ رمضان ۱۴۴۲ ساعت:۱۲:۳ دقیقه

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=99377

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.