مسئولان از رسانه ها شکایت نکنند!
  • امروز : یکشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۰
  • برابر با : 28 - رمضان - 1442
  • برابر با : Sunday - 9 May - 2021
4

مسئولان از رسانه ها شکایت نکنند!

  • کد خبر : 95599
  • 01 فوریه 2021 - 22:04
مسئولان از رسانه ها شکایت نکنند!
به طور کل شایسته نیست که مسئولین واکنش هیجانی و تند به انتقادات، پرسشگری و مطالبه گری داشته باشند اما در صورت لزوم شفاف سازی، تشکیل جلسه و نشست در خصوص موارد مورد اختلاف راه حل مناسبی است.

در سالهای اخیر به موازات دسترسی آسان مردم به تلفن همراه و فضای مجازی، شاهدافزایش سرعت انتقال اخبار در میان عامه مردم هستیم‌.

این مسئله موجب تغییر ساختار رسانه های قدیمی(کلاسیک) شده است و تولید و انتشار محتواهای خبری-غیر خبری را همگانی کرده است. اما رسانه ای که از آن به عنوان رکن چهارم مردمسالاری(در کنار سه رکن قانون، مجلس و احزاب) یاد می شود پدیده دیگری است.

روزنامه نگار، خبرنگار و به طور اعم یک فعال رسانه ای، فردی است که خدمتی عمومی را انجام می دهد و سبب انتقال و گردش اطلاعات در جامعه می شود و صد البته در کنار آن به مطالبه گری و پرسشگری و انتقاد می پردازد.

رسانه ها در واقع حلقه واسط میان مردم و مسئولین هستند و اهالی و اصحاب آن نباید به سبب پرسش، تحلیل، تفسیر، استنباط، استفهام، استنتاج و طنز بدواً به دادگاه احضار شوند.

ماده ۲۳ قانون مطبوعات، دادن جوابیه را راهکاری مناسب دانسته و قانونگذار مطبوعات را ملزم و موظف به انتشار توضیح و پاسخ نموده است و در مرحله آخر در صورت استنکاف رسانه از چاپ جوابیه، مطابق تبصره سوم این ماده، شاکی می تواند با تشکیل پرونده در دادگاه از مراجع قضایی درخواست رسیدگی کند(که در این حالت هم نگارنده، شکایت از رسانه و فعالین اجتماعی را راه حل و راهکار مناسبی نمی داند.)

بی شک واکنش های از این دست و ایجاد محدودیت برای اصحاب قلم به ضرر جامعه است، منزوی کردن منتقدانی که بی اجر و مزد، صرفا به خاطر عشق و علاقه ای که به آبادانی و توسعه شهر و منطقه و شفاف سازی و بهبود اوضاع دارند و به منافع شهروندان می اندیشند، جز سکوت و خاموشی اهل قلم، ناامیدی و خودسانسوری آورده ای نخواهد داشت.

به طور قطع، وقتی جامعه دست و زبان رسانه ها و فعالین اجتماعی را(به عنوان معتمدان مردم) بسته ببیند، به سمت شایعه پراکنی و دروغ و تهمت خواهد رفت.

ایجاد خطوط قرمز سلیقه ای و توهمی، حذف یک نشریه، سایت، کانال یا پایگاه خبری، به دلیل نشر مطلبی بحث برانگیز و تهدید فعالیت گروه های مجازی، خارج از ضوابط قانونی است که فقط و فقط باید از مجرای قانون و مسئولان قضایی و انتظامی عبور کند.

به طور کل شایسته نیست که مسئولین واکنش هیجانی و تند به انتقادات، پرسشگری و مطالبه گری داشته باشند اما در صورت لزوم شفاف سازی، تشکیل جلسه و نشست در خصوص موارد مورد اختلاف راه حل مناسبی است.

گذشت زمان و تاریخ راهنمای بسیار خوبی برای ماست. مسئولان و مصادر امور در شهر،اگر چه گاهاً باعث و بانی پروژه ها و طرح های مثبتی هستند ولی این نباید آنان را در بدعت گذاری اموری ناصواب مجاز کند.

اموری که به سختی از حافظه مردم و سابقه کاری ایشان پاک می شود و اثر آن چیزی جز رنجش خاطر شهروندان و دلسوزان نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=95599

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.