چرا در خوزستان خبرها کپی می شوند
  • امروز : یکشنبه - ۱۷ اسفند - ۱۳۹۹
  • برابر با : 24 - رجب - 1442
  • برابر با : Sunday - 7 March - 2021
1

چرا در خوزستان خبرها کپی می شوند

  • کد خبر : 74902
  • 01 ژانویه 2020 - 15:02
چرا در خوزستان خبرها کپی می شوند

در جلسات مختلف خصوصی و عمومی همچنین نشست های خبری، مکررا از زبان پرسنل و مسئولان محترم روابط عمومی و حتی مدیران اجرایی دستگاه ها انتقاداتی نسبت به تکثر مطبوعات در خوزستان شنیده ایم. در این بین، عمدتا رسانه ها و به تبع آن خبرنگاران به کپی اخبار دولت در رسانه هایشان و نیز عدم […]

در جلسات مختلف خصوصی و عمومی همچنین نشست های خبری، مکررا از زبان پرسنل و مسئولان محترم روابط عمومی و حتی مدیران اجرایی دستگاه ها انتقاداتی نسبت به تکثر مطبوعات در خوزستان شنیده ایم. در این بین، عمدتا رسانه ها و به تبع آن خبرنگاران به کپی اخبار دولت در رسانه هایشان و نیز عدم تولید اخبار تخصصی در زمینه های مختلف محیط زیست، اقتصاد، انرژی و… مورد انتقاد واقع می شوند که البته کاملا مقبول بوده و می بایست منصفانه مورد پذیرش اهالی رسانه در خوزستان قرار گیرد.

صرف نظر از «معلول» که ضعف رسانه هاست، نکته اساسی که «عامل» پیدایش این نقص بوده و می بایست آنرا به بوته نقد کشاند، فقدان توجه سازمان ها و ادارات به پرورش خبرنگار تخصصی، یعنی بازگرداندن همان نقد به خود منتقدان است. حتما این سوال به وجود می آید که پرورش خبرنگار تخصصی چه ارتباطی می تواند با مجموعه اداری نهادهای دولتی داشته باشد؟! کاری که دانشگاه و محیط های آموزشی موظف به انجامش هستند.

عدم اطلاع رسانی مطلوب، فقدان مشارکت خبرنگاران در جریان عملیات اجرایی و بی دانشی از حیطه وظایف اجرایی نهادها، عدم برگزاری نشست های خبری و بی توجهی برخی از نهادها به لزوم ارتباط با رسانه ها و از همه موثرتر فقدان رابطه مالی نهادها و ادارات با رسانه ها می توانند از دلایل عمده ادعای طرح شده در زمینه «عامل» نقص کارکرد یک خبرنگار و پیدایش فضای نقد بر عملکردشان عنوان شوند.

در این استان برخی از مدیران روابط عمومی نه تنها سازمان خود بلکه شخصیت حقوقی خود را مبرا از پاسخگویی می بینند و به طریق اولی هرگز پیشنهادی مبنی بر برگزاری نشست های خبری به مدیران ارشد خود ارایه نداده اند. ساختار اداری و کارکرد بسیاری از نهادهای دولتی در خوزستان برای عامه خبرنگاران ناشناخته هستند.

ادارات و سازمان هایی مانند منطقه آزاد اروند، ورزش و جوانان، غله، میراث فرهنگی، امور عشایر، محیط زیست، توزیع برق و… جزو نهادهایی هستند که سالهاست خبرنگاران خوزستانی موفق به طرح سوال چهره به چهره از مدیران شان نشده اند. معمولا در این شرایط مدیران روابط عمومی این نهادها با انتشار اخبار داخلی صرفا خوراک رسانه ها را بسته شده برای ایشان تدارک می بینند و به نوعی با ایجاد حاشیه امن، به اصطلاح اخبار را مهندسی می کنند.

مساله دیگر که به نظر می رسد بیش از همه اصحاب جراید را آزرده است، نگاه ابزاری به خبرنگاران است. این نگرش که خبرنگار وظیفه دارد به من خدمت کند!

برای گشودن بیشتر بحث بایستی اذعان کرد غالبا خبرنگاران از دید نهادها به عنوان نیروهای موظف به پوشش خبری رویدادها نگریسته می شوند. این عجیب است که ماهیت معیشتی خبرنگار که از قضا در رده ی مشاغل سخت و زیان آور گنجانده شده، در دیدگاه برخی از مدیران روابط عمومی معیشتی نیست! ایشان رسالت خبرنگاری را مقدس می انگارند ولی کدام معلم، پزشک یا مُبلغ است که بدون درآمد به واسطه صفت تقدس شغلی اش امرار معاش کند!

نگارنده به عنوان مطلع از اقتصاد رسانه این مساله را یکی از آزاردهنده ترین رفتارهای ممکن با یک خبرنگار می داند به این شکل که در یک نشست خبری در گوشه ای از شهر از رسانه دعوت می شود، خبرنگار را با صرف هزینه اعزام می کتتد، علاوه بر چند ساعت مطالعه پیش از ورود به نشست ها و طرح سوال، چندین ساعت در جلسه می نشیند و در بازگشت تجربه و تخصص خود را برای پوشش خبری به کار می گیرد و آنچه که دست آخر می شنود این جمله است که: «دست شما درد نکند!»

بی توجهی به منبع تامین معیشت در کنار سایر مسائل باعث شده که افراد توانمند و یا علاقمند در زمینه خبرنگاری به جبر مالی به مرور از شغل شان دلزده شوند و انتشار اخبار کپی شده را به صرفه تر ببینند و از سوی دیگر مدیران مسئول نیز توجیهی در راستای جذب خبرنگار تخصصی نداشته باشند.

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=74902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.