چرا در شهر ما پروژه ها طولانی می شوند
  • امروز : جمعه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۰
  • برابر با : 26 - رمضان - 1442
  • برابر با : Friday - 7 May - 2021
2

چرا در شهر ما پروژه ها طولانی می شوند

  • کد خبر : 97774
  • 31 مارس 2021 - 22:14
چرا در شهر ما پروژه ها طولانی می شوند
چرا در شهر ما پروژه ها طولانی می شوند، هزینه های آنها بالا می رود و در موعد مقرر انجام نمی شوند. این هزینه های اضافی از جیب چه کسانی پرداخت می شود؟

اسماعیل امامی– هر پروژه ای یک طرح توجیهی اقتصادی دارد. برای زمانی خاص و با طولانی شدن زمان اجراء و یا تاخیر در زمان اجراء ممکن است هزینه ها تغییر کنند و دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد.

هر پروژه شامل شرح کار است که کل کارهایی که باید انجام شوند، محدوده پروژه نامیده می شود. برای انجام پروژه هزینه پروژه مشخص است و هر پروژه زمان شروع و پایانی دارد.

اگر یک مثلث را در نظر بگیریم سه راس آن ( محدوده ، زمان و هزینه ) هستند. هنر یک مدیرپروژه آن است کار کل کار را با کیفیت در زمان مشخص و با همان هزینه معین شده به پایان برساند.

چرا در شهر ما پروژه ها طولانی می شوند. هزینه های آنها بالا می رود و در موعد مقرر انجام نمی شوند. این هزینه های اضافی از جیب چه کسانی پرداخت می شود؟

یکی از دلایل طولانی شدن زمان پروژه های شهری که افزایش هزینه و تاخیر در خدمات و بهره برداری را در پی دارد عدم هماهنگی مدیریت شهری بین سازمانها و ادارات مرتبط (ذینفع یا معارض) همانند (شرکت مخابرات ، شرکت گاز، سازمان برق و سازمان آب و فاضلاب و…) می باشد.

از طریق مدیریت یکپارچه شهری می توان بین ذینفعان پروژه تامل برقرار کرد و جلوی ضرر و زیان را گرفت. زمان اجرای پروژه را کنترل کرد و به حداقل رساند. شورای شهر می تواند با با نظارت خود و پیگیری های لازم جلوی ضرر و زیان را بگیرد و شفاف سازی کند. برخی از اعضای شورا فکر می کنند که شورای شهرداری هستند و محدوده فعالیت و نظارت خود را به شهرداری ها اختصاص می دهند و از سایر ادرات خدمات شهری غافل می شوند.

قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور برخی از وظایف اعضای شورای شهر بر سازمانها و ادارات را نظارت بر به عملکرد آنها و تهیه گزارش به مردم و سازمانهای ذی ربط برمی شمارد.

• ماده ۷۱- وظایف شورای اسلامی شهر به شرح زیر است :

بررسی و شناخت کمبودها ، نیازها و نارسائیهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط .

نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرحهای مصوب در امور شهرداری و سایر سازمانهای خدماتی در صورتی که این نظارت مخل جریان عادی این امور نگردد.

همکاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمانهای مملکتی در زمینه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان.

برنامه ریزی درخصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، فرهنگی ، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط .

نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقدی ، جنسی و اموال منقول و غیر منقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها به گونه ای که مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد .

تأیید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یک بار توسط شهرداری تهیه می شود و انتشار آن برای اطلاع عموم و ارسال نسخه ای از آن به وزارت کشور .

نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمانها ، مؤسسات ، شرکتهای وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمایه ، دارایی ها ، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری ، همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها با انتخاب حسابرس رسمی و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیریهای لازم براساس مقررات قانونی .

شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه ای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان و استان ارسال کند .

واحدهای شهرستانی کلیه سازمانها و مؤسسات دولتی و مؤسسات عمومی غیردولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را به عهده دارند ، موظفند برنامه سالانه خود درخصوص خدمات شهری را که در چارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظیم شده به شورا ارائه نمایند./

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=97774

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.