کابینه چهاردهم؛ انتظارات و چالشها
  • امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 2 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
0

کابینه چهاردهم؛ انتظارات و چالشها

  • کد خبر : 138592
  • 20 مرداد 1403 - 5:58
کابینه چهاردهم؛ انتظارات و چالشها
وزرا بدلیل اینکه جزء مدیران عالی کشور هستند و تصمیمات راهبردی اتخاذ می کنند از دیدگاه سیاسی مدیریتی باید رویکردشان نماد دولت باشد اما استفاده از مدیران توانمند و کارآمد و با انگیزه و شایسته در سطوح پایین تر مدیریت به ویژه مدیران عملیاتی فارغ از دیدگاه جناحی بلامانع و عمل به شایسته سالاری است .

علی کرد – پس از پیروزی دکتر پزشکیان گمانه زنی و رایزنیها در مورد وزرای کابینه شروع شد و بلافاصله دکتر پزشکیان با یک ابتکار، تا حدودی خلاء احزاب را پرکرد وشورای راهبری دوره انتقال را تشکیل داد. این شورا متشکل از تعدادی از افراد صاحب نظر و با تجربه و متخصص و کنشگر در حوزه های مختلف و با رویکرد اصلاح طلبانه بود که در خصوص پیشنهاد افرادی شایسته برای تصدی پست وزارتخانه ها پس از تبادل نظر و استفاده از نظرات و دیدگاهها و پیشنهادات بسیاری از کارشناسان و بحث و بررسیهای نهایی، نظرات و پیشنهادات خود را در اختیار رییس جمهور منتخب گذاشتند که خود تصمیم نهایی را بگیرد.

در واپسین روزهای معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس دامنه این رایزنیها و گمانه زنی ها بیشتر و بیشترشد. پس از تایید صلاحیت چهره شاخص اصلاح طلبان به نظر می رسید تا حدودی یاسها به امید تبدیل شد و در زمان رقابتهای انتخاباتی با تبلیغات گسترده رسانه ها و احزاب و تشکلهای جناحین باز هم با کمال تعجب و تاسف فقط ۴۰ درصد در انتخابات شرکت کردند که این میزان مشارکت در یک انتخابات رقابتی هشدار و زنگ خطر بزرگی برای نظام بود.

مشارکت پایین در انتخابات رقابتی پیامهای سنگینی دارد که باید رمزگشایی و چاره سازی شود. وقتی در همین رقابت حداقلی باز هم رقیب خالص سازان رای بیشتری آورد اوج نزول مقبولیت آن جریان هویدا شد. در مرحله دوم نیز با همه هشدارها و انذارها و تشویقات و تبلیغات گرچه مشارکت بیشتر و منجر به پیروزی دوباره اصلاح طلبان شد اما این بار نیز مشارکت به ۵۰درصد نرسید.

حال با چنین وضعیتی رییس جمهور میخواهد کابینه ای تشکیل دهد که آن کابینه نماد رویکرد اکثریت مردم بوده و از طریق این کابینه به شعارها وعده هایی که داده عمل کند. یک طرف مردمی که چشم انتظار گشایشی در ابعاد سیاسی اجتماعی و به ویژه اقتصادی هستند و طرف دیگر فشارها و مداخلات و خط و نشان کشیدن جریان رقیب و رسانه های آنان و از همه مهمتر مجلسی که با حداقل آرا تشکیل شده و اکثریت قاطع آنان تفکری راستگرا دارند.

کابینه در هاله ای از آن انتظارات و این چالشها قراردارد. چه باید کرد؟ رییس جمهور در این پارادوکس انتظارات و چالشها چگونه عمل کند. آیا در چنین وضعیتی پزشکیان میتواند کابینه ای با همان رویکردی که مد نظرخودش و مردمی که به او امید بستند تشکیل دهد؟ بعید است. اما جناح شکست خورده همانند اصلاح طلبان عمل میکردند این امکان وجود داشت.

وقتی که اصلاح طلبان در یک رقابت نابرابر و مشارکت حداقلی قوای مقننه و مجریه را از دست داد فقط در حد نقد و بررسی دولت از طریق رسانه و با گفتمان و مقاله به نقد و نظر پرداخت نه کاری دیگر کرد و نه می توانست بکند. این جناح بدلیل چسبندگی به قدرت و تفکر خاص نمی تواند همانند اصلاح طلبان عمل کند و پاشنه آشیل دولت چهاردهم همین است.

آیا رییس جمهور نیز می تواند همین موضوع را بهانه کند و با مماشات و باج دادن کابینه خود را به مجلس معرفی و امیدواری نسبی مردم را به یاس تبدیل کندکند و یا با چشم بستن به روی این چالشها و چشم باز کردن به انتظارات و خواست مردم و جناحی که به او رای داد عمل کند و یا راه سومی وجود دارد؟

با نگاهی ریالیستی راه سوم بهترین راه است.واقعیت این است که کابینه باید در مجلسی اصول گرا رای بیاورد و اگر رییس جمهور محترم بدون توجه به این چالش بزرگ وزرای پیشنهادی را معرفی کند امکان رای دادن به کابینه بسیار ضعیف است و این کشمکشهای سیاسی آسیب جدی به کشور وارد می کند از طرفی رییس جمهور پزشکیان باید قاطعانه به مجلسیان به ویژه رییس محترم مجلس این پیام را بدهد که آنان نیز واقع گرایی را سرلوحه کار خود قرار دهند و بدانند که مردم به پنج کاندیدای اصول گرا از جمله شخص رییس مجلس نه گفتند و یک چهره اصلاح طلب را برگزیدند و انتظار نداشته باشند که وزرای پیشنهادی رویکردی راستگرا داشته باشند.

بهترین راه در این مقطع زمانی حساس با توجه به جمیع جهات معرفی وزرایی با دیدگاه اصلاح طلبی معتدل است. اولا” وزرایی که کاملا سیاسی هستند از جمله وزرای امور خارجه و کشور حتما” تمام عیار اصلاح طلب باشند ثانیا” وزرای تخصصی در حوزه های دیگر هم به هیچ وجه از جناح دیگر نباشند گرچه چهره شاحص اصلاح طلب نباشند. وفاق ملی با امتیاز تحمیلی دادن فرق دارد. دولت اییتلافی هم شرایط خاص خود را دارد که در کشور ما فعلا محل از اعراب ندارد.وقتی که رقیب شکست خورده به صراحت از دولت در سایه سخن می گوید و خود را آفتابی نمی کند چگونه انتظار دارد در کابینه نقش ایفا کند.

مخلص کلام این است که برای برون رفت از چالش ناشی از رویکرد مجلس فعلی و تشکیل کابینه با یک رای خوب و قابل قبول، رییس جمهور ناچار است که از بین دو سه گزینه اصلاح طلب ناچارا” گزینه دوم یا سوم که اولویت اول را ندارند معرفی کند اما به هیچ وجه ناچار نیست و نباید افرادی که از نظر تفکر با دولت زاویه دارند وارد کابینه شوند و این باید خط قرمز رییس جمهور محترم باشد. ذکر این توضیح ضروری است که وزرا بدلیل اینکه جزء مدیران عالی کشور هستند و تصمیمات راهبردی اتخاذ می کنند از دیدگاه سیاسی مدیریتی باید رویکردشان نماد دولت باشد اما استفاده از مدیران توانمند و کارآمد و با انگیزه و شایسته در سطوح پایین تر مدیریت به ویژه مدیران عملیاتی فارغ از دیدگاه جناحی بلامانع و عمل به شایسته سالاری است .

علی کرد- مدرس دانشگاه

 

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=138592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.