یادداشتی درباره ی فیلم تراژدی مکبث-ساخته ی جوئل کوئن
  • امروز : دوشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۱
  • برابر با : 15 - شوال - 1443
  • برابر با : Monday - 16 May - 2022
2

یادداشتی درباره ی فیلم تراژدی مکبث-ساخته ی جوئل کوئن

  • کد خبر : 112208
  • 21 ژانویه 2022 - 13:37
یادداشتی درباره ی فیلم تراژدی مکبث-ساخته ی جوئل کوئن

  عبدالحسین حاج سردار/ فیلم اقتباسی جدید مکبث هم وغم خود رابرمبنای نوآوری در فرم اجرایی بنانهاده است ودرارائه ی این تئاتر(باامکانات سینما)البته موفق است. امادرایجادحال وهوای این اثرشکسپیرچنگی به دل نمی زند. هر چند می توان به تعابیر و برداشتهای محتوایی بسیاری دردل اثرکه به آن الصاق شده ارجاع داد. اولین کسی که این […]

 

عبدالحسین حاج سردار/ فیلم اقتباسی جدید مکبث هم وغم خود رابرمبنای نوآوری در فرم اجرایی بنانهاده است ودرارائه ی این تئاتر(باامکانات سینما)البته موفق است. امادرایجادحال وهوای این اثرشکسپیرچنگی به دل نمی زند. هر چند می توان به تعابیر و برداشتهای محتوایی بسیاری دردل اثرکه به آن الصاق شده ارجاع داد.
اولین کسی که این تعابیر و برداشتها را (بدون لطمه زدن به روح اثرشکسپیر) برپرده ی سینمانقش زد، رومن پولانسکی بود. این فیلمسازخلاق که درتمامی آثارش به تیرگیهای درون آدمی توجهی عالمانه دارد،دردهه ی۶۰میلادی وقتی به سراغ مکبث رفت،باتوانایی کم نظیری علاوه بربازسازی فضا و مکان و انتقال باورپذیر روح اثر، تعابیر نویی نیز به آن افزود(که صدالبته الهام بخش دیگران برای بسط وکاربست آنها-به نوعی دیگرشد).برای تاکید و دلیل این ادعا مثالهایی لازم است:
درابتدای فیلم پولانسکی،مکبث وبانکو-بعدازجنگی خونین- مجذوب آوای جادوگران، وارد غاری می شوندکه درآنجامکبث فریفته ی وعده ی جادوگران مبنی برپادشاهی اودرآینده می شودوازهمینجا وی راه تباهی رادرپیش می گیرد.
درانتهای فیلم(افزوده ی پولانسکی به اثرشکسپیر)، دونالبین(پسرکوچکترشاه دانکن)وبرادرملکم (که بعدازکشته شدن مکبث،پادشاه اسکاتلندشده است)درست شبیه ابتدای فیلم باشنیدن آوای جادوگران واردهمان غارمی شود. تا این چرخه ی تباهی و جنون قدرت ادامه یابد.(به یادبیاوریم سکانس پایانی فیلم بچه ی رزماری وعبوردوربین ازبالای گهواره با آوای لالایی تافرازشهربامردم خفته وبیدار آن)
مثال دیگر”راث”است. دراین فیلم به اوتوجه بیشتری شده است که به نوعی، همان نقش وکارکرد دونالبین درمکبث پولانسکی به اوواگذارشده (هرچنددرفیلم پولانسکی هم نشانه های حسدوکینه رادرراث می بینیم) امادرفیلم کوئن ،این راث است که بابازی ونقشی مبالغه آمیز،نطفه های توطئه های آتی راپیش می برد (باپنهان کردن فلیانس-فرزندبانکو-به قصدایجادجبهه ای دیگر در برابر شاه جدید و تحقق پیشگویی دیگرجادوگران!(پروازکلاغهاباآن سیاهی غالب جالب است)
موضوع دیگر،به انتخاب بازیگران مربوط می شود.دریکی دودهه ی گذشته هرجاایده ی نوآوری علم می شود، بجا یا نابجا ،پای بازیگران سیاهپوست به میان می آید (از۰۰۷وجیمزباندگرفته تااین بارمکبث.تابعدی کی باشد!)
اصلااین چه اصراری(یاچه مدی) است که به جان عالم سینماافتاده که مسائل سیاسی و ضدنژادپرستانه رابه داستانها و فیلمهاتحمیل کنند تا ژستهای روشنفکرانه بگیرند.این بلیه ای است(که البته درنوعی دیگر)با عادی جلوه دادن همجنسگرایی ومسائلی ازاین نوع،( ازسوی دیگربام) به سمت آن رفته اند.
ونکته اینجاست که هیچکس هم جرئت اعتراض ندارد(یا به خود اجازه ی آنرا نمی دهد) تامبادامحکوم به نژادپرستی یاتحجرگردد!
این خودسانسوری و خودفریبی،دامان داوران واعضای آکادمی اسکارودیگران راهم گرفته است!
آخرچگونه می توان دنزل واشنگتون را(که بازیگربسیار خوبی درنقش های مناسب خوداست)درنقش یک سپهسالاراسکاتلندی باور کرد.همچنین بازیگرنقش مکداف-که با هیچ نوع چسب وگیره ای به این نقش الصاق نمی شود!
البته اشتباه نشود همین بازیگران درنقش های دیگر،می توانندبسیارخوش بدرخشنداما اصرارنوآوران عالم سینمادردادن نقش های اشتباهی به آنان موضوعی است که تابع جریانهای زمانه ایست که هرچندگاه مجذوب ومرعوب ایده هایی می شوندکه خودشان هم به آنهاباورندارنداماسکه ایست که درجشنواره های ریزودرشت و… خریداردارد .
درهرحال ودربازگشت به فیلم جدید،برخی جنبه های تکنیکی واستفاده ی خلاقانه ازابزارهای جدیدسینماوذوق وابتکار درکارگردانی؛نکات قابل بحث و تحسین آن هستندامادرانتقال وباورپذیری یک اثرشکسپیری متعلق به قرن هفدهم اسکاتلندوانگلستان(باموضوعی مربوط به۶قرن پیش ازآن) درمدیوم سینمافاصله واختلاف زیادومشهودی وجوددارد.و فیلم مکبث پولانسکی(محصول سال۱۹۷۱) همچنان نمونه ای بارزومثال زدنی باقی می ماند.

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=112208

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.