آب غدیر متعلق به جمعیت همه شهرها و روستاهای پایین دست خوزستان است
  • امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
1

آب غدیر متعلق به جمعیت همه شهرها و روستاهای پایین دست خوزستان است

  • کد خبر : 37853
  • 13 تیر 1397 - 17:41

آب غدیر متعلق به جمعیت همه شهرها و روستاهای جنوب خوزستان است و همه شهرهای پایین دست را آبرسانی خواهد کرد/منبع تامین آب در حال حاضر از رودخانه کرخه و محل سد تنظیمی پای پل کرخه است که EC مطلوب و قابل قبولی دارد و در حد آب شرب با کیفیت است.   دکتر صابر […]

آب غدیر متعلق به جمعیت همه شهرها و روستاهای جنوب خوزستان است و همه شهرهای پایین دست را آبرسانی خواهد کرد/منبع تامین آب در حال حاضر از رودخانه کرخه و محل سد تنظیمی پای پل کرخه است که EC مطلوب و قابل قبولی دارد و در حد آب شرب با کیفیت است.

 

دکتر صابر علیدادی در گفتگو با خبرنگار تابا؛ در حاشیه مراسم بهره برداری آزمایشی از پروژه خط دوم آبرسانی غدیر که با حضور وزیر نیرو امشب انجام می شود؛ گفت: از ده ماه پیش طرح  ۹۰ کیلومتری خط  انتقال آب با قطر ۲۰۰۰ فولادی آغاز شده است و قرار است این خط امشب به صورت آزمایشی در حضور وزیر به بهره برداری برسد.

 

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: این خط انتقال باعث می شود که آبادان خرمشهر و شادگان همه ظرفیت شان را از طرح غدیر دریافت کنند. آبی که از این خط تامین می شود دارای EC مطلوب و پایداری است. این خط انتقال با افق ۱۴۲۵ و برای ۳۰ سال آینده طراحی شده است.

 

دکتر علیدادی گفت: در اجرای این خط ۱۵ اکیپ به صورت شبانه روزی کار کردند و توانستند در طول ۱۰ ماه ۹۰ کیلومتر خط انتقال آب را با همه ملحقات مانند شیرهای فشار شکن، شیرهای قطع و وصل، شیرهای تنظیم جریان و تنظیم فشار را به بهره برداری برسانند.

 

وی با بیان اینکه در این طرح تقریبا ماهیانه ۹ کیلومتر خط لوله پیشروی داشته است، افزود: این یک رکود در لوله گذاری سایز ۲۰۰۰ است، در مسیر این خط لوله ۸۹ مانع طبیعی، غیرطبیعی، کانال ها زهکش ها و مسیرهای جاده ای وجود داشت که کار را برای ادامه دشوار می کردند اما سرانجام این خط با سرعت چشمگیری به بهره برداری رسید.

 

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: تقریبا ۷۶ شیر هوا و ۲۰ شیر قطع و وصل در طول مسیر وجود داشت. پس از پایان این خط باید یک سامانه در بالادست قرار می گرفت تا قادر باشد آب را به مقصد ارسال کند؛ با این وجود ایستگاه پمپاژ ام الدبس در بالای خط تجهیز شد و یک پمپ ۲ و نیم مگاواتی با ظرفیت ۱.۳ مترمکعب بر ثانیه برای این کار در نظر گرفته شد.

 

علیدادی با اشاره به منشاء تامین آب خط دو طرح غدیر اظهار کرد: منبع تامین آب در حال حاضر از رودخانه کرخه و محل سد تنظیمی پای پل کرخه است که EC مطلوب و قابل قبولی دارد و در حد آب شرب با کیفیت است.

 

وی با اشاره به هزینه طرح گفت: این خط و ملحقات آن بالای ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه داشت که از سوی دولت تامین اعتبار شده است. این خط می تواند پدافند غیرعامل خط اول آبادان – خرمشهر نیز باشد و اگر اتفاق غیرمترقبه ای رخ داد؛ قادر است کار آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر را به خوبی انجام بدهد.

 

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه این پازل یک بخش کوچک از طرح بزرگ غدیر است؛ افزود: ما پیشرفت فاز دوم را به ۹۰ درصد رسانده ایم و در فاز سوم تقریبا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم. تاکنون ۱۸۰۰ میلیارد در طرح غدیر هزینه شده است که به ۷۰۰۰ میلیارد اعتبار برای کل طرح نیاز داشتیم.

 

این مقام مسئول ادامه داد: اگر این مبلغ در اختیار ما قرار بگیرد فاز دو و سه را سریعا به پایان خواهیم رساند و شهرهای پایین دست طرح غدیر که ۲۶ شهر و ۱۶۰۰ روستا هستند منتفع خواهند شد.

 

علیدادی گفت: در آبادان یک خط ۶ کیلومتری از تصفیه خانه ثامن تا روستای کشکار کشیده می شود که ۷۱ روستا را از محل آب غدیر آبدار می کند و خط دیگر نیز از تصفیه خانه خرمشهر به سمت روستای حفار شرقی  در حال اجراست این دو طرح نیز با افتتاح خط دوم غدیر انجام می شوند که تا پایان تیرماه به بهره برداری می رسند.

 

وی با اشاره به آبرسانی به روستاهای مسیر خاطر نشان کرد: پیش از این در مسیر آبادان و خرمشهر به مجتمع های روستایی شهید منصوری آب رسانی صورت گرفته است. آب غدیر متعلق به جمعیت همه شهرها و روستاهای جنوب خوزستان است و همه شهرهای پایین دست را آبرسانی خواهد کرد.

 

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: بهره برداری آزمایشی از خط دوم غدیر امروز با حضور وزیر نیرو انجام می شود به این صورت که آب اندازی آزمایشی در خط صورت گرفته و بهره برداری از خط و سامانه انجام می شود و در این میان خط نیز شستشو می شود.

 

دکتر علیدادی در پاسخ به سوال خبرنگار تابا؛ در خصوص زمان اتمام مرحله آزمایشی طرح دوم غدیر گفت: امشب که بهره برداری از خط شروع می شود؛ باید ببینیم شیرها و فلنج ها در خط چطور عمل می کنند و اگر مشکلی وجود نداشت کار بهره برداری رسما آغاز می شود.

 

وی در پایان گفت: پیمانکار این طرح موسسه اروندان قرارگاه خاتم الانیباء بود که با همه تجهیزات و نفرات در کوتاه ترین زمان ممکن توانستند خط را تحویل دهند، جا دارد از آن ها  تقدیر و تشکر کنم/ خبرنگار فدعمی     

 

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=37853

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.