ناصر علیفر، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، در نشست خبری امروز اعلام کرد که در صورت تبدیل آموزش و پرورش به یک دغدغه عمومی، میتوان وضعیت موجود را با کمک خبرنگاران بهبود بخشید.
وی با تأکید بر ضرورت تفکر و تعقل در تصمیمگیریها گفت: «اولویت نخست ما ایجاد آرامش در آموزش و پرورش است. در فضایی آرام و بدون حاشیه میتوان اقدامات مؤثری انجام داد.»
علیفر یکی از چالشهای اصلی استان را کمبود نیروی انسانی دانست و افزود: «به دلیل خروج نیرو، نقل و انتقالات و افزایش تعداد دانشآموزان با کمبود مواجه هستیم اما این مشکل با راهکارهایی قابل جبران است. تنها ۲۰ درصد مدارس خوزستان دارای مشاور و مراقب بهداشت هستند و ما نیازمند نیروهای کیفیتبخش بیشتری هستیم.»
او همچنین به مشکلات زیرساختی اشاره کرد و گفت: «سرانه فضای آموزشی در اهواز تنها ۳.۱۶ متر مربع است و در حالی که در یزد ۸۵ درصد مدارس در یک شیفت فعالیت دارند، این رقم در خوزستان فقط ۲۸ درصد است.»
به گفته علیفر، کلاسهای شلوغ با ۴۵ تا ۵۰ دانشآموز در مناطق قرمز مانند اهواز، آبادان، خرمشهر، ماهشهر و… از دیگر مشکلات استان است.
وی همچنین از نبود فضای کافی برای راهاندازی پیشدبستانی در برخی مدارس انتقاد کرد و افزود: «کودکان دو زبانه بدون آموزش پیشدبستانی، یک سال از دیگر دانشآموزان عقب هستند.
توسعه کمی و کیفی این دوره از اولویتهاست.» وی با اشاره به افزایش معدل دانشآموزان پایه دوازدهم از ۹.۰۲ به ۹.۳۲، این رشد را نشانهای از حرکت رو به جلو دانست و گفت: «هیچکس مدعی تحول یکباره نیست اما باید در مسیر اهداف برنامه هفتم توسعه حرکت کنیم.»
از جمله اقدامات اعلامشده توسط علیفر میتوان به موارد زیر اشاره کرد: اجرای طرح توانمندسازی معلمان و طرح «حامی» برای حمایت از دانشآموزان ،برگزاری جشنواره تولید محتوای آموزشی برای اولینبار در کشور، برنامهریزی برای ارتقاء تجهیزات هنرستانها و هدایت دانشآموزان به رشتههای فنی و حرفهای، انسداد مبادی بیسوادی و تقویت آموزش مهارتهای اجتماعی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی، تعریف ۶۵۰ پروژه ساخت مدرسه در استان، که ۱۷ مورد آن تا آبان امسال تحویل داده میشود و افزایش سهم بانوان در مدیریت آموزش و پرورش، با هدف تخصیص ۱۰ درصد از پستها به زنان
وی در پایان با انتقاد از عملکرد برخی مدارس غیردولتی گفت: «میانگین نمرات نهایی پایه دوازدهم در این مدارس پایین است و در صورت عدم ارتقاء، شهریه آنها افزایش نخواهد یافت یا ثابت می ماند.