هدف اصلی از احداث بنادر ایجاد ارتباط موثر و ایمن بین ترابری دریائی و حمل و نقل زمینی است. در کشورهائی نظیر ایران که دارای مرزهای آبی قابل توجهی هستند، برای احداث یک بندر دلایل متعددی وجود دارد.
تابا، بنادر را می توان دروازه مهمی برای رشد و شکوفایی همه جانبه کشورهائی دانست که از موهبت داشتن مرز آبی برخوردارند. اسکله ها از قرنها قبل توسط بشر مورد استفاده قرار می گرفته و از مصالح ابتدائی و محلی ساخته می شده است. در سالهای بعد و به ویژه در قرن گذشته و با پیشرفت چشمگیر فناوری و علوم دریایی، انواع مختلف اسکله طراحی، اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
احداث بندر در یک کشور معمولاً جزء طرحهای ملی بوده و بودجه ای ویژه از سوی دولت به آن تخصیص می یابد. اسکله ها نیز که از مشخصه های اصلی بنادر هستند دارای هزینه طرح و اجرای قابل توجهی بوده و از اینرو طرح اقتصادی اسکلهها صرفه جویی قابل ملاحظهای در سرمایه ملی را در پی خواهد داشت.
در استان خوزستان ۱۹۵ اسکله وجود دارد که ۱۴۰ اسکله از آنها فعال و ۳۶ اسکله غیرفعال هستند. ۱۹ اسکله در استان نظامی و مابقی غیرنظامی هستند و از میان اسکله های فعال ۱۳۱ اسکله دارای مجوز و مابقی فاقد مجوز هستند.
اسکله های غیرنظامی قابل پهلوگیری در استان را ۱۸.۲ کیلومتر هستند که در خرمشهر، آبادان و بندرامام قرار دارند. خرمشهر، آبادان، شادگان، بندرامام، ماهشهر و هندیجان شهرهای ساحلی خوزستان به شمار می روند و بخش عمده ای از خورها و سواحل استان قابل کشتیرانی هستند.
۳۳ واحد کشتی سازی و تعمیر شناور در استان وجود دارد که ۱۳ واحد فعال و ۲۰ واحد غیرفعال هستند. بیشتر کارگاه های کشتی سازی در بهمنشیر و کارون قراردارند.
اما با وجود گستردگی وسعت اسکله های استان خوزستان تعداد زیادی از اسکله های موجود فاقد مجوز هستند. پیش از این فرامند هاشمی زاده گفته بود قرار است بسیاری از اسکله ها از جمله اسکله های تاسیساتی از اسکله های تجاری جدا شوند و به اسکله هایی که فاقد مجوز هستند، مجوز داده شود.
کارگروه ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان، در دومین نشست خود نیز صدور اخطار به اسکله ها و کارگاه های غیرمجاز شناورسازی در استان و مهلت ۶ ماهه برای ساماندهی آنها را تصویب کرده بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در این نشست گفته بود: از سوی این کارگروه با اسکله های فعال و بدون مجوز همچنین کارگاه های ساخت شناور غیرمجاز مکاتبه می شود تا وضعیت این واحدها از نظر مالکیت و مجوز تعیین تکلیف شود.
صبح امروز فرامند هاشمی زاده در گفتگو با خبرنگار تابا، از تشکیل کارگروهی کارشناسی نیز برای اسکله های غیرفعال و متروکه خبر داده بود که در صورت امکان بتوان دوباره آنها را فعال کرد.
معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: با توجه به مصوبه دولت، کارگروهی برای ساماندهی سواحل دریا از مرزهای خلیج فارس در استان خوزستان تا مکران و سیستان و بلوچستان ایجاد شده که در این کارگروه مطالعات زیادی از جمله ساماندهی مشاغل و ارتباط مردم با سواحل و بنادر سیاست گذاری خواهد شد.
فرامند هاشمی زاده افزود: قرار است در این طرح بسیاری از اسکله ها از جمله اسکله های تاسیساتی از اسکله های تجاری جدا شوند و به اسکله هایی که فاقد مجوز هستند، مجوز داده شود.