مدیر ساخت راههای کهگیلویه و بویراحمد گفت که ۳۷۷ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل چهار خطه بابامیدان – گچساران – بهبهان در سال جاری تصویب شد.
به گزارش تاباینوز محمد احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که این اعتبار از محل اعتبارات ملی برای تکمیل این طرح بزرگ در نظر گرفته شده است.
تاکنون ۴۴۰ میلیارد ریال برای اجرای چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان هزینه شده است.
وی بیان کرد که عملیات ساخت چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان هم اکنون در ۲ قطعه گچساران به باشت و گچساران به بهبهان در حال اجراست.
هم اکنون ۲۵ کیلومتر از این طرح در مسیر گچساران به باشت در حال بهره برداری است.
احمدی گفت که چهار خطه گچساران به بابامیدان ۱۱ کیلومتر طول و میزان پیشرفت فیزیکی آن ۷۰ درصد است.
وی تصریح کرد که جاده گچساران به بهبهان نیز از فلکه نرگسی تا پل خیرآباد به طول ۴۰ کیلومتر در دست احداث است که این قطعه هم ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
برای اجرای این طرح تاکنون یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۲۱۹ متر مکعب خاکبرداری، ۸۰۸ هزار و ۷۰۳ متر مکعب خاکریزی، ۴۴ هزار و ۹۴۹ متر مکعب بتن ریزی و ۶۹ هزار و ۷۵ تن آسفالت انجام گرفته است.
احمدی بیان کرد: طرح چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان بیش از ۱۵۰ کیلومتر طول دارد.
وی ابراز داشت:۱۰۸ کیلومتر از این جاده در استان کهگیلویه و بویراحمد،۲۵ کیلومتر در استان فارس و ۱۷ کیلومتر آن نیز در استان خوزستان قرار دارد.
وی با اشاره به اهمیت چهار خطه شدن این مسیر در کاهش سوانح جادهای به دلیل ترانزیتی بودن این مسیر افزود: تسهیل در عبور و مرور، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات، افزایش ایمنی جاده، تأمین رفاه و آسایش مردم از اهداف اصلی این طرح است.
وی تصریح کرد: طرح ساخت چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۳ شروع شد بر اساس برنامه زمان بندی باید تا سال ۹۹ بهره برداری شود.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن حدود ۱۴۲ کیلومتر دارای کمترین طول بزرگراه در کشور است.
شاخص برخورداری این استان از بزرگراه تا سال ۹۲ کمتر از ۵۰ کیلومتر بود.
چهار هزار و ۷۶۴ کیلومتر راه روستایی، یک هزار و ۱۴۱ کیلومتر راه اصلی، ۵۰۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقهای کوهستانی در جنوب غرب ایران قرار گرفته است.