به گزارش تابا؛ جلیل مختار در بیان روند پیگیریهای صورت گرفته برای تکمیل جاده آبادان-اروندکنار، گفت: اولین مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی در خصوص اجرای پروژه چهار باند کردن جاده آبادان-اروندکنار را در سال ۹۶ آغاز کردیم اما پاسخ دادند به دلیل نبود ردیف اعتباری، تخصیص اعتبار برای اجرای این پروژه امکانپذیر نیست.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در ادامه برای ایجاد ردیف ملی از طریق ماده ۲۳ اقدام کردیم که در نهایت این طرح برای بررسی در کمیسیون ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه ارائه شد. از سوی دیگر به دلیل عدم برخورداری از ردیف اعتباری و ماده ۲۳ درخواستی برای انعقاد تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت این جاده ارائه دادیم.
وی تصریح کرد: در نهایت استاندار دستوری را برای مشارکت ساخت و احداث این جاده به رییس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان صادر کرد که در پی آن اقدامات لازم اعم از خاکبرداری، خاک ریزی، زیرسازی و آسفالت در فاز اول جاده به طول ۶۱ کیلومتر انجام شد. ضمن اینکه مجوز ماده ۲۳ نیز از این سازمان اخذ شد، همچنین این جاده در ردیف ملی کریدور بزرگ راه نوار ساحلی جنوب کشور قرار گرفت. تخصیص اعتبار برای آسفالت لایه دوم فاز اول احداث این جاده به مبلغ ۹ میلیارد تومان و تخصیص اعتبار بالغ بر ۶۸ میلیارد تومان برای اجرای فاز سوم این پروژه نیز در دستورکار قرار گرفت. اما اجرای فاز دوم این پروژه به دلیل تعلل در تکمیل جاده در شرف اجرای ماده ۴۸ به نتیجه نرسید و قرارداد فسخ شد.
وی خاطرنشان کرد: به دنبال این اتفاق ما در جهت استفاده از فاینانس داخلی ماده ۵۶ برای تخصیص مبلغ ۱۱۵ میلیارد تومان از بانک توسعه و تعاون کشور اقدام کردیم که با موافقت سازمان برنامه و بودجه همراه شد، سپس با پیگیریهای صورت گرفته کلنگزنی برای اجرای فاز سوم این پروژه به طول ۱۸ کیلومتر انجام شد.
مختار با اشاره به دلایل موانع موجود در مسیر اجرای این پروژه، یادآور شد: عدم معرفی دستگاه نظارت مقیم توسط وزارت راه و شهرسازی، عدم تحویل نقشههای بازه توسط شرکت مشاور و عدم پیگیری وزارت راه و شهرسازی، عدم تحویل نقشههای ۹۰۰ متر ابتدایی توسط مشاور، بارندگیهای اخیر و گل و لای ایجاد شده از موانع موجود در مسیر تکمیل پروژه احداث جاده اروندکنار-آبادان است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اظهار کرد: هماکنون پیمانکار برای تکمیل این پروژه معرفی شده و تجهیز کارگاه هم کرده و کار را در قطعه منیوحی آغاز کرده است ولی به دلیل بارندگی اخیر نمیتوان کار را به طور جدی پیگیری کرد.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تکمیل این پروژه نیازمند همکاری جدی وزارت راه و شهرسازی و حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور است، همچنین اگر مبلغ ۱۱۵ میلیارد تومان از طریق فاینانس داخلی تخصیص پیدا کند میتوان امیدوار بود که تا ۱۸ ماه آینده این پروژه به اتمام برسد.