اختلاف دمایی که در اهواز وجود دارد، به علاوه کسری که انتقال بنزین حاصل میشود سبب شده است کسری بنزین به تدریج افزایش یابد و به زودی شاهد ورشکسته شدن جایگاه داران سوخت خواهیم بود.
به گزارش تابا، در سال ۹۴ به منظور کاهش آلودگی در کلان شهر اهواز مقرر شد، بنزین یورو ۴ در جایگاه های سوخت توزیع شود، و تا زمان به بهره برداری رسیدن واحد بنزین سازی پالایشگاه آبادان بنزین یورو ۴ مورد نیاز اهواز از اراک تامین شود.
بر این اساس ، استفاده از بنزین یورو ۴ سبب می شود، ذرات دودهای خودرو در هر کیلومتر به مقدار یک بیستم بنزین معمولی آلودگیهای زیست محیطی را کاهش دهد.
به گفته یکی از جایگاه داران سوخت مدتی است در کلان شهر اهواز بنزین یورو ۴ توزیع نمیشود، و بنزینی که در حل حاضر در سطح جایگاهها سوخت توزیع میشود، با توجه به درجه حرارت بالا هوا، از هر ۳۰ هزار لیتر چیزی حدود۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر از بنزین بخار میشود، و این به دلیل نامرغوب بودن بنزین و درجه بالای حرارت هوا است.
رسول پور مهدوی نائب رئیس انجمن جایگاه داران سوخت خوزستان در این رابطه گفت: با تایید عدم توزیع بنزین یورو ۴ در سطح کلان شهر اهواز اظهار کرد: تنها به میزان ۱۵ درصد بنزین یورو ۴ در سطح اهواز توزیع میشود.
وی افزود: بنزین توزیع شده یورو ۴ به صورت نمایشی و تنها جایگاه های سوخت مناطق کیانپارس، چهارشیر و یکی از جایگاه های شرکتی در وسط شهر توزیع می شود.
نائب رئیس انجمن جایگاه داران سوخت خوزستان با اشاره به عدم دفاع مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه اهواز از وضعیت پیش آمده خاطر نشان کرد: با توجه به گرمای بالای هوا و، وجود آلودگیهای زیست محیطی توزیع بنزن یورو ۴ باید یکی از اولویتهای کلان شهر اهواز باشد.
پورمهدوی گفت: کلانشهرهای دیگر مانند اصفهان، مشهد، و… به صورت صدرصد از بنزین یورو ۴ استفاده میکنند، این در حالی است که در شهری مثل اهواز با وجود آلودگی بالا و گرمای هوا تنها ۱۵ درصد بنزین یورو۴ آن هم به شکل نمایشی استفاده میشود.
وی با اشاره به کسریهای بنزین در جایگاه های سوخت توضیح داد: بنزین پس از تولید باید۲۴ ساعت در مخزن آرامشی آرام بگیرد تا تبخیرات آن رفع شود و سپس بین جایگاه داران توزیع شود.
پور مهدوی با بیان اینکه اهواز( منطقه نظامیه) بنزین مورد نیاز استانهای همجوار را نیز تامین میکند، متذکر شد: بنزین تولیدی با لوله مستقیم وارد انبار شده و بلافاصله به جایگاههای توزیع منتقل میشود، و همین عامل سبب می شود در هر مخزن روزانه ۵۰۰تا۶۰۰ لیتر کسری بنزین به وجود بیاید.
وی ادامه داد: بنابراین عدم آرامش بنزین که در اثر اختلاف درجه دما به وجود میآید، به صورت کسری در مخزن خودش را نشان میدهد.
پور مهدوی یادآور شد: اختلاف دمایی که در اهواز وجود دارد، به علاوه کسری که انتقال بنزین حاصل میشود سبب شده است کسری بنزین به تدریج افزایش یابد و به زودی شاهد ورشکسته شدن جایگاه داران سوخت خواهیم بود.
وی با انتقاد از اینکه انبار نظامیه به عنوان منبع توزیع سوخت بنزین علاوه بر اهواز، به استانهای همجوار نیز بنزین منتقل میکند بیان کرد: انبارنظامیه به منظور تامین بنزین اهواز مشخص شده است، این در حالی است که بنزین استانهای هم جوار را نیز تامین میکند، همین عامل سبب میشود بنزین گرم وارد مخازن شود و در نتیجه به دلیل تبخیر از مقدار بنزین کسر شود.
پور مهدوی گفت: برخی از جایگاههای سوخت که روزی دو مخزن فروش بنزین دارند، به طور متوسط روزانه ۸۰۰ تا یک هزار لیتر کسری بنزین دارد، که این میزان در یک ماه حدود۳۰هزار لیتر معادل یک کامیون بنزین است.
وی تاکید کرد: سکوت جایگاه داران و عدم اعتراض آنها به وضعیت بنزین توزیعی تنها به دلیل حرمت ماه مبارک رمضان است، پس از آن به طور حتم از طریق کانالهای مختلف اعتراض خود را خواهند کرد.
پور مهدوی خاطرنشان کرد: بی کیفیت بودن بنزین، تبخیر بیش از حد بنزین، در آینده نه چندان دور جایگاه داران سوخت را ورشکست و به تعطیلی آنها منجر میشود.
مدیر کل اداره استاندارد خوزستان در خصوص میزان استاندارد بنزین جایگاههای سوخت گفت: تا انتهای سال جاری نظارت بر استاندارد سوخت جایگاه داران بر عهده وزارت نفت است.
رضا دهدشتیزاده تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیات اداره استاندارد از سال آینده برکیفیت و نه کمیت سوخت توزیعی نظارت خواهد کرد.
مدیر کل اداره استاندارد خوزستان توضیح داد: در حال حاضر کاری که توسط اداره استاندارد انجام میشود کنترل کردن کالیبره بودن نازلهای سوخت است.
دهدشتی زاده توضیح داد: در کنترل کالیبره بودن نازلهای سوخت مشخص میشود، چنانچه ۱۰ لیتر بنزین وارد مخزن خودرو شود آیا همان ۱۰ لیتر است، یا کمتر از آن است.
وی با بیان اینکه شرکت نفت کیفیت بنزین یورو ۴ را کنترل میکند، تصریح کرد: تمام انواع بنزین وارداتی از قبیل سوپر و… به عهده اداره استاندارد است.