امروز ۱۷ مرداد به مناسبت روز خبرنگار جلسه آسیب شناسی و بررسی معضل رسانه های خوزستان با حضور تنی چند از مدیران مسئول خبرگزاری های خوزستان در دفتر مدیر خبرگزاری ایرنا تشکیل شد.
به گزارش تابا به نقل از ایرنا؛ در این جلسه غلامرضافروغی نیا مدیر مسئول روزنامه صبح کارون اظهار کرد: در حوزه رسانه باید با ۲ نگرش روزنامه داری و روزنامه نگاری با هم وارد شد، روزنامه داری به معنای مدیریت روزنامه و روزنامه نگاری به معنای درگیر شدن با سوژه و موضوع بحث است.
غلامرضا فروغی نیا بیان کرد: امروز در کشور ما وضع همه نهادها و صنفها از منظر مسایل و مشکلات درونی شبیه به هم است به عنوان مثال آنچه در فضای صنف روزنامه میگذرد مانند همان چیزی است که در بخش مالیاتی کشور میگذرد بدین صورت که همه کسانی که در سازمان امور مالیاتی که زیر نظر وزارت اقتصاد و امور دارایی است مشغول به کار هستند حسابدارند و اصلا اقتصاد نخواندهاند.
وی افزود: آیا اگر به کسی که مدیریت روزنامهای را برعهده دارد بگوییم مقالهای بنویس از پس آن بر میآید؟ و به طور کلی چند نفر از صاحب امتیازها و مدیر مسئولها درگیر نوشتن هستند و از سواد لازم برای روزنامه برخوردار هستند.
این مدیر مسئول بیان کرد: سرنوشت خبرنگاران به دست همین مدیر مسئولان است، به طوری که برخی از آنها حتی علاقه ندارند که خبرنگارشان با رتبههای بالاتر درمجموعه خود داشته باشند زیرا در این صورت به تصور آنها اسم مدیر مسئول تحت الشعاع اسم خبرنگار قرار میگیرد.
وی با اشاره به بیمه نکردن خبرنگاران بیان کرد: در حال حاضر بحث سوددهی و هزینهکرد در روزنامهها با هم همخوانی ندارد زمانی در سال ۱۳۸۴ شرکت نفت هر آگهی را با قیمت ۳۶۰ هزار تومان به روزنامه می داد در حالی که امروز این امر به یک دامپینگ اقتصادی تبدیل شده و همان آگهی را با قیمتی کمتر مانند ۱۵۰ هزار تومان به روزنامه دیگر میدهد.
فروغی نیا در ادامه تاکید کرد: دامپینگ در این صنف به این معنا است که برای حذف رقبا آگهی های روزنامه ای را با قیمت های ارزان تر به چاپ برسانید و امروز ما در فضای روزنامه ای استان شاهد دامپینگ اقتصادی هستیم.
وی گفت: عدهای تصمیم میگیرند برای از کار انداختن بقیه روزنامهها و نشریات دست به دامپینگ بزنند که در نتیجه آن روزنامه نگاری تخصصی هم اتفاق نمیافتد.
مدیر مسئول هفته نامه اقتصاد خوزستان با اشاره به این که روزنامهداری که صرفا کار اقتصادی انجام دهد فقط روزنامه را از نظر محتوایی ضعیف تر می کند بیان کرد: این روزها چه کسی حاضر است برای نوشتن یک گزارش اجتماعی هزینه کند به کمپهای دور افتاده در حاشیه استان سر بزند و درباره آن ها بنویسد، آیا در نشریات استان مطالب تخصصی در حوزههای نفت، پتروشیمی، اسکله، بندر، فولاد، گاز، فرودگاهها، مسیرهای مواصلاتی، مرزها، تجارت خارجی و منطقه آزاد اروند مقاله ای از سوی روزنامه نگاران به نگارش درامده است؟ آیا پژوهشی در حوزه های اقتصادی در روزنامه ها صورت گرفته است؟
وی بیان کرد: سواد نوشتن و تولید خبر در حوزه اقتصادی در استان بسیار اندک است و علت آن نیز نبود آموزش در این حوزه مهم است.
مدیر روابط عمومی فولاد خوزستان درباره اینکه آیا می شود به روزنامه نگاری به عنوان شغل دوم نگاه کرد گفت: به طور کلی به روزنامه نگاری یا به معنای آرمانی آن نگاه میشود یا به عنوان شغل دوم زیرا در آن ثباتی وجود ندارد. همچنین افراد بسیاری از این حرفه به عنوان پله ای برای رسیدن به ادارات دیگر استفاده میکنند.
وی تاکید کرد: با وجود این که من دغدغههای آرمانی در روزنامه نگاری دارم اما به آن به عنوان شغل اول نمیتوان تکیه کرد کسی مانند من که تخصصش در حوزه اقتصادی است اگر بخواهد روزنامه را اداره کند از منظر اقتصادی به آن نگاه میکند تا کمترین آسیب را متحمل شود.
فروغی نیا درباره میزان اقبال به جذب خبرنگاران فارغ التحصیل دانشکده خبر گفت: من در روزنامه ام به سراغ نزدیک ترین حلقه افراد به خودم رفته ام و آنها را در حوزه روزنامه نگاری اموزش داده ام به عنوان مثال همسرم را آموزش دادهام و الان او در روزنامه من یک سردبیر است و به او نیز اطمینان کاملی دارم.
وی افزود: اگر ظرفیت اقتصادی روزنامه نیز اجازه بدهد از کسانی که در دانشکده خبر آموزش دیده اند استفاده میکنم ولی ترجیح میدهیم خبرنگاران و سردبیر روزنامه ام را از افراد نزدیک به خودم جذب کنم زیرا ضرب المثلی در روزنامه نگاری داریم که میگوید اشتباه اول در روزنامه نگاری اشتباه آخر است.
مدیر مسئول روزنامه صبح کارون ادامه داد: البته دانشجوهای دانشکده خبر اگر بخواهند در حوزه روزنامه نگاری موفق شود باید در حوزه های تخصصی کار کنند یعنی دانشکده خبر بتواند خبرنگار اقتصادی تربیت کند اما چون این رویکرد تخصصی محوری در دانشکده خبر باب نشده، همه روزنامه نگاران شبیه هم میشوند.
وی درباره مجوزهایی که برای برخی روزنامهها صادر میشود گفت: گاهی دیده میشود فردی تازه از آشپزخانه بیرون آمده و اراده می کند یک روزنامه راه بیندازد، اگر در استان با صدور مجوز برای او موافقت نکنند او به تهران میرود و از آنجا این مجوز را دریافت میکند.
فروغی نیا بیان کرد: زمانی عنصر تازگی یکی از ارزشهای خبری به شمار میرفت در حالی که الان رسانههای کاغذی ما از این مقوله عقب مانده اند.
وی افزود: مقولهها در طی روند زمان، موقعیتشان تغییر پیدا میکند که باید متناسب به شرایط موجود آن ها را تغییر دهیم پیش تر ها روزنامه صرفا به صورت کاغذی چاپ میشد اما اکنون با توجه به شرایط و فضا ماهیت روزنامه ها از بستر عرضه در کیوسکها خارج شده و به شیوه های آنلاین و مجازی و چندرسانه ای عرضه می شود.