میراث فرهنگی و آموزش و پرورش، هر دو سازنده و حافظ فرهنگ تاریخ ایران از نظر جاذبه های گردشگری در ردیف ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارند، تعداد آثار شناسایی و ثبت شده نیز نشانه دیگری از تاریخی بودن ایران دارد و کمتر شهر و روستایی در ایران بزرگ وجود دارد که فاقد آثار تاریخی و باستانی باشد.
علی درویشی– منظور از آشنایی این نیست که بتوانند مهم ترین آثار تاریخی کشور را نام ببرند، بلکه این است که چقدر با ضرورت و چگونگی حفظ و نگهداری از آثار تاریخی آشنایی دارند و چه تلاشی برای حفظ و نگهداری و نقل این آثار به نسل آینده انجام می دهند؟
اهمیت جنبه فرهنگى حیات انسان تاحدى است که بعضى از دانشمندان انسان را حیوان فرهنگى مى دانند. این امرحاکى از این حقیقت است که در میان موجودات عالم تنها انسان مى تواند از طریق تعقل و انتخاب گرى وجود خود را فراتر از محدوده جسمانى و زیستى توسعه دهد و جهانى از معانى بیافریند، معانى اى که اعمال و رفتار او را توجیه مى کند و جهت مى دهند. در حقیقت، فرهنگ، ادامه فکرى و معنوى وجود انسان است که برخى ابعاد آن به صورت مادى و ملموس تجلى مى یابد. بر این اساس، تولید فرهنگ، نشانه قدرت آفرینندگى انسان است.
زندگى بشر در عصر حاضر، بیش از هر دوره دیگر، با پدیده فرهنگ نسبت دارد. فرهنگ هر ملتى نشانه هویت و استقلال اوست. کسب و حفظ استقلال فرهنگى و فکرى، نشانه حیات و قدرت یک جامعه است و ویرانى و انهدام یک فرهنگ، ویرانى یک ملت است.
دستگاه آموزش و پرورش؛ شاخص ترین و بارزترین جلوه هاى فرهنگ هر جامعه، به شمار مى آید، یعنى همان علمى است که توسط نسل هاى پیشین بر آنان که هنوز آماده زندگى اجتماعى نیستند اعمال مى شود و هدف آن پیدا کردن و پروراندن آن دسته از حالات جسمانى، اخلاقى و فرهنگى در یک فرد است که جامعه به طور کل با محیط خاص که وى در آن زندگى مى کند، از او توقع دارد.
وظیفه و نقش آموزش و پرورش تنها انتقال فرهنگ جامعه نیست، بلکه امتحان و ارزش سنجی آن نیز بر عهده آموزش و پرورش است. وظیفه دیگر آن در مقابل فرهنگ جامعه، امتحان و ارزش سنجى میراث فرهنگى است.
بدون تردید آنچه از گذشتگان براى ما باقى مانده است باید به وسیله میزان و محک علمى در معرض آزمایش و ارزش سنجى قرار گیرد. بر این اساس مدرسه باید مهارت ها و استعدادهاى لازم را براى ارزش سنجى میراث فرهنگى، افکار و عقاید، آداب و رسوم، ایده آل ها و آرزوها، میزان ها و سنن اخلاقى و مؤسسات اجتماعى در شاگردان رشد دهد.
در این راستا آموزش و پرورش منطقه شاوور با همکاری و همیاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش و پایگاه های جهانی شوش و چغازنبیل، اداره میراث فرهنگی و گردشگری شوش با هدف انتقال جدیدترین نتایج پژوهش محوطه های باستانی شوش، چغازنبیل و هفت تپه و همچنین آشنایی با روش های علمی حفاظت و مرمت اشیا به دست آمده از کاوش های باستان شناسی شوش و چغازنبیل اقدام به برگزاری کلاس های ضمن خدمتی برای دبیران تاریخ منطقه شاوور نمودند.
کلاس های ضمن خدمت با حضور دبیران زحمتکش آموزش و پرورش بخش شاوور و اساتید و کارشناسان پایگاه های جهانی شوش – چغازنبیل با محوریت تاریخ شوش، حفاظت و مرمت اشیا در حین و بعد کاوش ، زبان های باستان ، نحوه نگارش خط روی گِل ) شیوه نوشتن کتیبه( و تاریخ چغازنبیل و هفت تپه برگزار گردید.
در آخر دبیران به همراه کارشناس میراث فرهنگی جهانی شوش به بازدید موزه باستانی ، آزمایشگاه ، بقایای کاخ آپادانای داریوش بزرگ و قلعه فرانسویان، پرداختند.
سپاس از زحمات شما