دشواری قطع خدمات الکترونیک برای مردم
  • امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 21 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Saturday - 13 September - 2025
2

دشواری قطع خدمات الکترونیک برای مردم

  • کد خبر : 29888
  • 31 فروردین 1397 - 19:02

دشواری قطع خدمات الکترونیک برای مردم دردسترهای زیادی را در برای مردم به وجود آورده است. در برهه ای که همه امورات مردم مانند مبادلات مالی، ثبت نامها، اخذ کارت ملی، جابجایی پول و… با شبکه های الکترونیک انجام می شود این قطعی ها مردم را کلافه کرده اند. احمد سلامات– چندی پیش پیر زنی […]

دشواری قطع خدمات الکترونیک برای مردم دردسترهای زیادی را در برای مردم به وجود آورده است. در برهه ای که همه امورات مردم مانند مبادلات مالی، ثبت نامها، اخذ کارت ملی، جابجایی پول و… با شبکه های الکترونیک انجام می شود این قطعی ها مردم را کلافه کرده اند.

احمد سلامات– چندی پیش پیر زنی که برای چندمین روز متوالی به یکی از بانک های دولتی مراجعه می کند و جواب کارمندان بانک این است که سیستم بانک قطع می باشد و نمی توانند برای او حساب باز کند، برای پیرزن ناتوان که برای ۲ روز متوالی برای بازکردن حساب وقت خود را تلف می کند و نتیجه ای حاصل نمی شود جواب قانع کنند ای نیست.

 

در مورد دومی که مشاهده کردم پیرمردی که از حوالی شهر با خانواده خود از زرگان بیت محارب برای ثبت نام کارت ملی هوشمند آمده که باز با جواب کارمند دفتر پیشخوان دولت روبه رو شده که سیستم ثبت نام قطع است و باز این سیستم لعنتی که قطع شده بود، نمی دانم شاید این سیستم هم خسته شده بود یا حقوقش را به موقع پرداخت نمی کنند که قطع و وصل می شود باید فکری به حال این سیستم کنیم که چرا مردم را آزار می دهد؟

 

برای اننقال یا دریافت پول با عجله به عابر بانک می روید و شخصی در مکانی دیگر منتظر شماست تا پول انتقالی را دریافت کند و کارش را انجام دهد در همین حین متوجه می شوید سیستم قطع شده و نمی توانید تراکنشی انجام دهید.

 

این مساله برای اکثر ما پیش آمده و از این دشواری به ستوه آمدیم اما اتفاق افتادن این مشکل برای همه ما می تواند این مورد را برای ما اثبات کند که ما از عصر خدمات الکترونیک هنوز فاصله زیادی داریم و باید برای ارتقاء آن کوشش زیادی داشته باشیم.

 

در یک ماه آخر سال در خصوص همین ثبت نام کارت ملی که فرصت یک ماهه اعلام شد طبیعی بود با ظرفیت انبوه ثبت نام گنندگان انجام (ثبت نام) کلیه مردم میسر نباشد؛ اما چرا فقط یک ماه مهلت اعلام شد چرا بعد از انبوهی مشکلات برای مردم فرصت بعداز مدتی فرصت ۳ ماهه اعلام شد در حالی که هم اکنون پول های اکثر مردم که به نام سامانه ثبت احوال انتقال داده شده و هنوز تکمیل ثبت نام با توجه به عدم ظرفیت موجود در سامانه ثبت نام کارت ملی هوشمند انجام نشده و بی تکلیفی مردم همچنان ادامه دارد.

 

بانک‌ها و شبکه مخابرات و سیستم نظارت بانک مرکزی هرسه مقصرند. چند وقتی هست که واقعا شبکه شتاب افتضاح شده، قطعی زیاد است و اکثر عابربانک‌ها مشکل دارند.

 

به داخل بانک هم که مراجعه می‌کنیم و می‌پرسیم چرا عابربانک قطع است کارمنداش می‌گویند: دستگاه پول که دارد؛ حتما ارتباط مخابراتی قطع است! خوب چرا باید ارتباط مخابراتی قطع باشد؟ پس یا بانک مقصر است که خطوط ارتباطی ضعیف و کم حجمی دارد و یا مخابرات مقصر است که نمی‌تواند ارتباط همیشگی و بدون قطعی را ارئه بدهد!

 

بعداز کلی پرداختی پول و عدم برگشت آن به حساب مالک بعد از مدتها بی تکلیفی سازمان ثبت احوال اعلام می کند که پنهای باند سایت ثبت نام کارت ملی را افزایش دادیم و اکنون مشکلی در خصوص عدم‌تکمیل ثبت نام نداریم پس کجا بودید، خبر نداشتید که ملت در حال ثبت نام هستند یا خبر نداشتید سایت ظرفیت این همه ثبت نام را ندارد.

 

بعضی از باجه های بانک ها هم پنج شنبه و جمعه به همراه کارمندان به تعطیلات می روند و همشهریان نمی توانند در این روزها از خودپردازاستفاده کنند باید منتظر باشیم در روزهای شنبه به همراه کارمندان بانک، دستگاه ها هم شروع به کار کنند.

 

این است سیستم خدمات الکترونیک ما، در قسمت دیگری اکثرا بازاریان و … با این مشکل رو به رو هستند دستگاه pos (کارت خوان) که در خصوص پرداخت آنی پول در قبال کالا یا خدمات انجام می شود این واریزی ها ظرف ۲۴ ساعت در بعضی مواقعه بیشتر یا شاید کمتر از وقت اعلام شده به حساب کاربران می رسد در حالی که ما به سیستم آنی وصل هستیم خدمات غیرآنی را تجربه می کنیم دولت الکترونیک ما مشکلات زیادی دارد که نیاز به برنامه مناسب جهت رفع این مشکلات دارد چرا که برای مردم به جای سهولت تبدیل به یک عنصر اتلاف وقت مهم شده است.

 

در کل می توان گفت خدمات الکترونیکی به خدماتی گفته می شود که بر بستر اینترنت ارائه می شود و هدف آن ارائه سریع خدمات و انجام سریع کلیه امور بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل است اما در حال حاضر این خدمات کامل نیست.

 

براساس داده‌های اعلام شده برای سال ۲۰۱۶ میلادی، کشورهای انگلیس، اتریش، کره، سنگاپور، فنلاند و سوئد به ترتیب با شاخص‌های ۰.۹۲، ۰.۹۱، ۰.۸۹، ۰.۸۸، ۰.۸۸ و ۰.۸۷ بالاترین میزان شاخص دولت الکترونیکی را در سطح جهانی به خود اختصاص داده‌اند.

 

طبق این آمارها ایران با شاخص ۰.۴۶ رتبه ۱۰۶ جهانی را به خود اختصاص داده که این رتبه در قیاس با سال ۲۰۱۴ یک رتبه تنزل نیز داشته است.
اما اگر بخواهیم وضعیت ایران و دولت الکترونیکی در آن را در سطح منطقه بررسی کنیم نیز رتبه ۱۷ به کشور اختصاص می‌یابد. بدین ترتیب ما در دولت های الکترونیک جایگاه مناسبی نداریم.

 

منابع :
سایت ویستا
خبرگزاری ایسنا

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=29888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.