آنچه که امروز، سپهر سیاسی و اجتماعی خوزستان و بحران موجود گریبانگیر استاندار شده است تنها بودن شریعتی مانند روحانی در برابر بحران هاست و به جزء یک سایت محلی و یک یا دو نفر از نزدیکانش که فضا را دلسوزانه برای او تشریح می کنند، کسی دیگر نیست از او حمایت کند.
مجید کیوانی– در این چند روز بسیاری از اساتید دانشگاه و حوزه رسانه، نقدها و مطالب کارشناسی را در خصوص وضعیت موجود استان بیان کردند و هر کدام به زعم خویش بر موضوعات و علت های به وجود آمده در خصوص بحران ها اشاره کردند و اگر به بطن این گفتگو ها نگاه کنیم متوجه خواهیم شد همگی دغدغه استان را داریم و امید داریم مشکلات استان به خوبی رفع شود.
اکنون با ۵ سکانس، اما دلسوزانه به وضعیت موجود، استاندار خوزستان را مورد تحلیل قرار می دهیم که امیدواریم بتوانیم رسالت رسانه ای خود را در مبحث آسیب شناسی اوضاع بخوبی اجراء کنیم.
سکانس اول
آنچه که امروز، سپهر سیاسی و اجتماعی خوزستان و بحران موجود گریبانگیر استاندار شده است تنها بودن شریعتی مانند روحانی در برابر بحران هاست و به جزء یک سایت محلی و یک یا دو نفر از نزدیکانش که فضا را دلسوزانه برای او تشریح می کنند، کسی دیگر نیست از او حمایت کند و برای او تلاش کند که البته مقصر اصلی خودِ استاندار است که نتوانست نیروهایی را جذب کند که برای او تعیین استراتژی کند.
راهبردهای اساسی برای دولت بوجود بیاورند و در شرایط بحرانی و مشکل ساز او را همیاری کنند. افراد کارشناس و مسلط به حوزه سیاسی- اجتماعی و عمرانی در این استان بسیار زیاد هستند اما عدم نگاه کارشناسی در نوع جذب این افراد موجب شده که وزن کارایی کارشناسان اطراف استاندار سطح نزولی بخود بگیرد. این کارشناسان فاقد برنامه کوتاه مدت و بلند مدت هستند و اغلب بحران هایی که خلق میشوند ناشی از فقدان نگاه نگاه کارشناسی است.
سکانس دوم
شریعتی کم مشاور ندارد، و در امورات مختلف دارای مشاوران زیادی است که برای هر کدام هزینه های اجتماعی فراوانی داده است. هنر یک مدیر و یا مقام عالی استان استفاده بهینه از نیروهای تحت امر خود است استفاده از پتانسیل های مشاورها به سبک شدن بار استاندار در امور محوله می انجامد.
اما مشاهده می شود این مشاوران در همه مواقع فقط در قاب عکس و دوربین ظاهر می شوند که به مشاوران و مدیران دوربینی معروف هستند و فقط در پی آن هستند که تصویر سازی از خود داشته باشند. مشکل برخی از مشاوران و اطرافیان استاندار این است که به همان اندازه که شخص اول استان برای آنها احترام قائل است و به حرفها و نکات آنها گوش می دهد اما در عوض این افراد حاضر نیستند حتی یک خط در حمایت از استاندار بگویند.
اگر نگاهی اجمالی به عملکرد بیش از ۲۰ مشاور و اطرافیان و حلقه نزدیک به استاندار داشته باشیم متوجه خواهیم شد که این افراد تعهد کافی و وافی به سیستم دولت شریعتی ندارند و نگاهی به اینده و دولت بعدی برای بقاء خود و ایمن از گزند دولت های بعدی دارند محافظه کاری مشاوران در حوزه های مربوطه و عدم حمایت از دولت باعث شده که تمام مشکلات به شخص اول دولت در استان ختم شود.
سکانس سوم
همگان می گویند شریعتی اهل گفتگوست اما میز سه نفره شریعتی- کیانوش راد -مقتدایی چرا تاکنون شکل نگرفته است؟ برای توسعه استان هر سه راغب و آماده هستند. فصل مشترک هر سه عدم محافظه کاری و نترس بودن است، نقطه اشتراک هر سه به درون مشکلات حمله کردن است،نگاه همسان هر سه اصلاح طلب بودن از سه حزب قوی است. شریعتی بعنوان استاندار میتواند پیش قدم شود و هر سه را در ساختمان قهوه ای دولت در میدان فلسطین جمع کند و از تجربیات آنها استفاده کند. اما بشرطی که مرد اقتدار و مرد سیاست گذشته را فراموش کنند و توسعه استان را بر گذشته ترجیح دهند.
سکانس چهارم
مشکل دیگر شریعتی این است که تقسیم کار را بخوبی انجام نداده است و عده ای از فرمانداران و معاونان و مدیران ادارات مانند یک کارمند معمولی صبح سر کار حاضر می شوند و ظهر هم به خانه می روند که موجب شده استاندار استان در بسیاری از مواقع سیبل حملات ناکارآمدی برخی از مسئولان باشد.
مدیران و فرمانداران پاسخگو باعث میشود که استاندار در مسائل کلان ورود کند و هماهنگی ها و سیاستگذاری ها را انجام دهد که عدم اجرای صحیح فرمانداران و برخی از مدیران در حوزه کاری خود باعث شده او بصورت مداوم مورد نقد منتقدان قرار گیرد.
بسیاری از فرمانداران در نقشه راه و توسعه جامع شهرستان خود دارای مشکل هستند و هنوز برخی از آنها در جذب سرمایه گذار بخش خصوصی دارای ناتوانی هستند و فقط نگاه دولتی برای حل مشکل بیکاری، افزایش اشتغال و تولید را در سر دارند که این موحب تن پروری و عدم بازدهی مناسب برای دولت خواهد شد. فرمانداران باید برنامه های خود را در حوزه کاری ارائه دهند و در راستای اجرای آن پایبند باشند و گزارش های تفضیلی خود را درباره عملکرد و چگونگی طی مسیر ارائه نمایند.
سکانس پنجم
احزاب حامی دولت و خصوصا شخص استاندار هم این روزها در حالت انفعال هستند، احزابی که هر چند وقت یکبار با استاندار اعلام بیعت و حمایت می کنند اما کمترین حمایتی از او در جامعه نشان نمی دهند و آنچنان محافظه کار و بدون رمق در جامعه حرکت می کنند که فقط از آنها یک اسم و یا شرکت در جلسه شورای هماهنگی باقی مانده است، متاسفانه باید قبول کنیم برخی از دبیران احزاب برای رسیدن به منافع شخصی وارد حزب داری شدند و از ترس نتراشیدن رقیب برای خود از جذب یک نفر هم اجتناب می ورزند.
احزاب اصلاح طلب که قسمتی از آنها دارای وزن اجتماعی پایین و به احزاب تک نفره مشهور هستند با ارائه آمار غلط در حوزه ی سیاسی، استاندار را مرتکب اشتباه می کنند و برای رسیدن به خواسته های خود گزارش های اغلب نادرست از اوضاع موجود در استان ارائه میدهند. این طیف از احزاب فقط در راستای تامین منافع خود دست به حمایت میبرند و حتی یک جمله در حمایت و ارائه دستاوردهای دولت در استان از دبیران این احزاب و اعضای آنها مشاهده نمی کنیم.
برخی از این احزاب بی وزن و تکنفره اصلاح طلب که چرخش فکری در آنها موج می زند فقط به دنبال کسب کرسی و رسیدن به منافع و مطامع خود در استانداری هستند و برای تصاحب برخی از پست های جدید در درون و بیرون استانداری، به شخص استاندار نزدیک شده اند که با رجوع به گذشته آنها مشاهده می شود که هیچ پایبندی به جناح خود ندارند و هر بار رنگ عوض میکنند که کارنامه انها نشان میدهد که دبیران این احزاب بدلیل فقدان وزن اجتماعی، بود و نبودشان سودی در بر ندارد.
دبیران احزابی که حتی یک یادداشت، راهکار، ارائه دستاورد های دولت در استان در زمینه های مختلف، حتی در حد یک پیام از خود نشان نداده اند چگونه می توانند برای مردم امید و میل به تحرک فراهم کنند. شریعتی باید بداند که اغلب جلسات احزاب حامی او فاقد دستاورد هستند به گونه ای که اگر استاندار با هیچ حزبی از احزاب حامی اش دیدار نداشته باشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
دبیر حزبی که در روز روشن و به دروغ اخبار غلط و نظریه غلط از اوضاع جامعه را ارائه میدهد نمیتواند قابل اعتماد باشد و برای تصدی حتی یک اداره یا معاونت فردی مناسب باشد.دبیر حزبی داعیه دلسوزی برای دولت و حمایت از نماینده عالی دولت در استان را دارد ولی هیچ گاه یک حرکت و حتی نیم گامی بر نداشته است چطور میتواند باری از دوش دولت بردارد.
مجید کیوانی
فعال سیاسی/اجتماعی
تیرماه ۱۳۹۷