سد گتوند فاجعه زیست محیطی برای خوزستان
  • امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 23 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Monday - 15 September - 2025
3

سد گتوند فاجعه زیست محیطی برای خوزستان

  • کد خبر : 2831
  • 03 خرداد 1396 - 11:26

سد گتوند، لکه سیاه برجای مانده از دولت دهم بر پیشانی محیط زیست ایران است. سدی که هم اکنون نیز سازندگانش آن را نعمتی برای جلگه خوزستان می‌دانند.   به گزارش تابانیوز تنها دستاورد این سد برای خوزستان، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی منطقه و افزایش ۲۵ درصدی شورآب کارون است. نزدیک به دو سال […]

سد گتوند، لکه سیاه برجای مانده از دولت دهم بر پیشانی محیط زیست ایران است. سدی که هم اکنون نیز سازندگانش آن را نعمتی برای جلگه خوزستان می‌دانند.

 

به گزارش تابانیوز تنها دستاورد این سد برای خوزستان، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی منطقه و افزایش ۲۵ درصدی شورآب کارون است. نزدیک به دو سال از اعلام نظر تیم تحقیقاتی دانشگاه تهران درخصوص طرح‌های علاج‌بخشی سد گتوند می‌گذرد اما خبری از علاج‌بخشی موزه عبرت محیط زیست ایران نیست و سد گتوند هر روز قربانی بیشتری از محیط‌زیست ایران می‌گیرد. براساس شواهد خسارات کشاورزی ناشی از شوری رودخانه کارون، سالیانه ۶٠‌میلیارد تومان برآورد می‌شود.

گتوند، گران‌ترین و بلندترین سد خاورمیانه

ساخت گران‌ترین و بلند‌ترین سد خاکی ایران از همان ابتدا با اعتراض‌های فراوان فعالان و کارشناسان محیط‌زیست ایران همراه بود. سدی که با اعتباری درحدود هفت هزار میلیارد تومان ساخته شد تا عنوان بزرگ‌ترین فاجعه زیست محیطی ایران را از آن خود کند. کارفرمای این پروژه، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بود که مشاوره این پروژه را به شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس (وابسته به آستان قدس رضوی) و احداث آن را به گروه سپاسد (وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) واگذار کرد. مهم‌ترین دلیل مخالفان ساخت این سد، وجود تپه نمکی به نام گچساران بود که در امتداد مخزن این سد وجود داشت؛ دلیلی که سازندگان سد، منکر آن شدند اما تنها پس از گذشت چند روز از آبگیری سد، تپه نمکی آب شده و وارد دریاچه سد گتوند شد تا به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه عبرت محیط زیست ایران همیشه از آن یاد کنند.

وزارت نیرو ، شوری آب را انکار می‌کند

باتوجه به اینکه طبق نظر کارشناسان، سد گتوند موجب افزایش ۲۵ درصد آب رودخانه کارون شده است، نمی‌توان این پروژه را نادیده گرفت. بربر دراین‌باره گفت:«وزارت نیرو، شوری آب را انکار می‌کند و می‌گوید افرادی که با این سد مشکل دارند، منافع شخصی داشته و برای مطرح کردن خودشان این مخالفت‌ها را انجام می‌دهند. متاسفانه بسیاری از پروژه‌ها برخلاف آنچه که تصور آن می‌رود اغلب مجوز سازمان محیط زیست را اخذ می‌کنند. در بسیاری از موارد، گزارش ارزیابی پروژه توسط مشاوری که کارفرمای پروژه تعیین می‌کند، انجام می‌شود. این به‌آن معناست که اشخاصی که خود در پروژه ذی‌نفع هستند، گزارش ارزیابی را انجام می‌دهند. بنابراین خیلی از مسائل ممکن است عنوان نشود و یا کم و زیاد شوند. به همین دلیل این گزارش‌های ارزیابی قابل اتکا نیست. این مساله موجب شده است که در بسیاری از گزارش‌هایی که به سازمان محیط‌زیست داده می‌شود، به‌طورکامل به واقعیت‌ها اشاره نشود. گاهی اوقات نیز سازمان محیط زیست تحت فشار مجبور به صدور مجوز برای برخی از پروژه‌ها می‌شودکه در دولت‌های قبلی و در دولت فعلی این یک روال طبیعی بوده است.

تعطیل شدن سد، بهترین گزینه

بهترین گزینه‌ای که دانشگاه تهران معرفی کرده، تعطیل شدن سد است. انحراف مسیر رودخانه کارون ۹هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که سه برابر کل بودجه‌ای است که برای ساخت سد مصرف شده است. این اعتبار از بیت‌المال را باید هزینه کنیم تا از شر سدی که با آن همه هزینه ساخته‌ایم، رها شویم. قبل از آبگیری سد، محمدزاده، رییس وقت سازمان محیط زیست در نامه‌ای به وزیر نیرو خواستار عدم آبگیری آن به‌دلیل همین تبعات شد اما آن‌ها کوچک‌ترین اعتنایی به این نامه نکردند و آبگیری سد را با دستور احمدی‌نژاد، آغاز کردند.

بی‌تفاوتی وزارت نیرو به طرح‌های علاج‌بخشی

در دو سال گذشته که دانشگاه تهران تحقیقات خود را درباره طرح‌های علاج‌بخشی سد گتوند اعلام کرده است تاکنون وزارت نیرو هیچ اقدامی برای اجرایی‌کردن یکی از موارد پیشنهادی این تیم تحقیقاتی انجام نداده است و همچنان سد گتوند، قربانی‌های بیشتری از محیط زیست ایران می‌گیرد. براساس شواهد خسارات کشاورزی ناشی از شوری رودخانه کارون سالیانه ۶٠‌میلیارد تومان برآورد می‌شود.

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=2831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. باید به عرض رساند تمام طرح ها هیچ توجهی اقتصادی ندارند مانند راه اهن خرم اباد که در حال حاظر قرارگاه …. اقدام به نابودی دشت سیلاخور جهت احداث.خط اهن خرم اباد نموده که هزینه حمل و نقل ان در بلند مدت هزاران برابر بیشر از مرمت خط قدیم میباشدفاصله اندیمشک تا دورود ۱۵۰تا۲۰۰کیلومتر میباشد حالا از اندیمشک به پلدخترو خرم ابادوبروجرد و دورود بیش از ۱۰۰۰کیلومتر میباشد حالا فقط شما هزینه سوخت قطار را در یک سال محاسبه نمایید این طرح فقط برای این است که قطار از مرکز استان بگذرد یا کمربندی دورود را تعییر مسر داده اند تا فقط از جلو پمپ بنزین اقای ……… سابق لرستان رد شود و ای کمر بندی و راه اهن دشت سلاخور را نابود کرده اند و مسئولان بی سواد استان هم قدرت درک این را ندارند که در اینده چه میشود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.