امدیرکل راه آهن جنوب گفت: در سال های گذشته در محدوده راه آهن جنوب هیچگونه خروج از خطی مشاهده نشده و شایعات مبنی بر فرسودگی خطوط ریلی و تکرار خروج قطار از ریل صحت ندارد.
به گزارش تابا عبدالکریم درویش زاده روز دوشنبه در نشست با رسانه های گروهی استان در خصوص حادثه های خروج قطار از ریل در مسیر تهران – خرمشهر و دلایل این حادثه اظهار کرد: در ماه های اخیر شدت گرمای استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و در این روزها این میزان گرمای هوا در بروز مشکلاتی در خطوط راه آهن استان تاثیرگذار بوده است.
وی افزود: راه آهن منطقه خوزستان ازهفت تپه به اهواز- بندرامام خمینی و خرمشهر به غیر از ۱۱ کیلومتر حدفاصل کارون تا میاندشت که عملیات ترمیم و بازسازی آن به زودی آغاز می شود، با بهترین نوع روسازی در شبکه های راه آهن بازسازی شده و در حال حاضر در منطقه راه اهن جنوب هیچ خط فرسوده ای وجود ندارد.
مدیرکل راه آهن جنوب تصریح کرد: در برخی از رسانه ها عنوان شده که در منطقه راه آهن جنوب خطوط فرسوده وجود دارد اما این شایعات صحت ندارد.
وی بیان کرد: تنها بخشی از محدوده ادره کل راه آهن زاگرس دارای خط فرسوده است که در حال بازسازی است اما از هفت تپه تا خرمشهر هیچ خط فرسوده ای وجود ندارد.
درویش زاده ادامه داد: گرمای هوای خوزستان در روزهای اخیر تاثیر بالایی بر خطوط ریلی استان گذاشته که یکی از دلایل عمده خروج واگن های قطار از ریل گرمای شدید هوا بود.
وی تصریح کرد: در راه آهن جنوب جوشکاری خطوط به روش های طویل انجام شده که در آن فاصله بین دو ایستگاه به صورت کامل جوشکاری می شود و در برخی از مناطق بر اساس نیاز و شرایط منطقه ، جوشکاری به صورت منقطع انجام می شود.
مدیرکل راه آهن جنوب گفت: انبساط و انقباض در خطوط ریلی راه اهن یک امر طبیعی است که راه های مختلفی برای جلوگیری از این مشکلات در دستور کار داریم.
درویش زاده یادآور شد: فرار ریل به صورت معمول در زیر قطار و هنگام عبور آن ایجاد می شود و همین امر کار ما را برای شناسایی این ضعف ها سخت کرده است .
وی تصریح کرد: این سانحه هیچ تلفاتی نداشت و در زمان کمتر از یک ساعت مسافران از واگن هایی که از خط خارج شده بودند به واگن های ابتدایی قطار منتقل شده و در ایستگاه های هفت تپه و اندیمشک پنج واگن به این قطار اضافه شد.
مدیرکل راه آهن جنوب گفت: ترمیم خط در سریعترین زمان ممکن صورت گرفت و تاکنون در این منطقه هیچ سانحه مشابهی رخ نداده است.
وی ادامه داد: همچنین در منطقه شوش قطار مسافری که سه روز بعد از این سانحه دچار نقص فنی شده بود به سرعت تعمیر شد اما متاسفانه برخی از رسانه ها خبرهایی مبنی بر خروج مجدد قطار از ریل را اعلام کرده بودند.
درویش زاده تصریح کرد: در راه آهن جنوب به صورت ۲۴ ساعته آماده به کار هستیم و هرنوع خبری مبنی بر بروز حادثه ای در منطقه خوزستان را به موقع به رسانه ها اعلام می کنیم و هیچ دلیلی برای پنهان کردن موضوعی نداریم.
۲۰ تیرماه نیز قطار مسافربری خرمشهر – تهران در ایستگاه بین میان آب و هفت تپه در خوزستان از خط خارج شد.
علت این حادثه که در ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه ظهر روز سه شنبه رخ داد گرمای هوا و فرار خط عنوان شد.