با نزدیک شدن به زمان آغاز به کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اهواز و سرنوشت شهرداری اهواز صحبت های رسمی و غیررسمی در خصوص انتخاب شهردار اهواز بیان شده است.
سامان فرامرزی– با نزدیک شدن به زمان آغاز به کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اهواز، صحبت های رسمی و غیر رسمی در خصوص انتخاب شهردار اهواز بیان شده است.
بعضی از افراد و رسانه ها نیز نقد هایی بر برخی از گزینه های پیشنهادی، وارد نموده اند. در این مقاله نیز سعی شده است از ابعاد مختلف این موضوع مهم مورد نقد قرار گیرد.
در ابتدا به این موضوع می پردازیم که آیا بومی بودن یا غیربومی بودن گزینه ها، ابزار مناسبی برای سنجش آنها می باشد یا خیر؟
و به بیان دیگر آیا ملاک انتخاب شهردار اصلح تنها بومی یا غیر بودن است؟
قبل از پاسخگویی به این پرسش به بیان مطالبی در خصوص شهر اهواز، شهرداری اهواز، تجربیات مطلوب برخی از گزینه های پیشنهادی و شهروندان اهواز می پردازیم.
شهر اهواز با مساحتی بالغ بر هجده هزار هکتار و جمعیتی نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر ،یکی از کلانشهر های مهم کشور می باشد.
نام اهواز به گونه ای با واژه هایی چون جنگ تحمیلی،رودخانه کارون،ثروت های عظیم نفتی، گازی و برق آبی عجین شده است. و برای همگان یک تصوی شناختی نسبت به این شهر ایجاد کرده است.
وجود انبوهی از کارخانجات فولاد، کربن بلک، نیشکر، لوله سازی، شرکت های بزرگ نفتی و گازی، آب و برق و…در این شهر و اطراف آن به نحوی بر زندگی روزمره، محیط زیست و سلامتی و روحیه شهروندان تاثیر بسزایی داشته اند.
شهرداری اهواز در سال ۱۳۰۸ تاسیس گردید و تاکنون بیش از ۲۱ شهردار و سرپرست این مرکز مهم شهری را مدیریت نموده اند. البته برخی با عملکرد مطلوب موجبات پیشرفت و برخی نیز ضربه های مهلکی بر بدنه شهر و شهرداری وارد نموده اند که توضیح بیشتر آن از حوصله این مقاله خارج است.
شهر اهواز امروزه با معضلات عمده زیست محیطی،مشکلات ترافیکی،شهرسازی، فرهنگی و کمبود های رفاهی مواجه است. در برخی از حوزه دچار عقب ماندگی های بسیار زیاد و در برخی نیز شاهد پیشرفت های چشم گیری بوده است.
یکی از مسائل مهمی که راس مجموعه می بایست به آن توجه نماید ، شناخت کافی از زیست بوم ، فرهنگ شهر و شهروندان است.
بخش عمده ای از این شناخت به صورت اکتسابی، تجربیات فنی و بخش دیگر آن قطعا علمی و از طریق مطالعات و تحقیقات کاربردی حاصل می گردد.
قطعا برای حصول بخش اول مورد اشاره لزوم بومی بودن شهردار قطعی بوده و هیچ بحثی بر آن وارد نیست. چرا که صرف زمان برای دستیابی به این شناخت به هیچ عنوان در این مقطع به نفع شهروندان نمی باشد.
در کنار بومی بودن، تخصص، تجربه کافی در حوزه شهری، تحصیلات و ارتباط مناسب با بدنه مردمی و مسئولین بسیار لازم و ضروری می باشد.
و از سوی دیگر بومی بودن اشخاص دلیل کافی برای انتخاب نمی باشد، چرا که اگاهی از مسائل و معضلات شهری،ژئومورفولوژی شهری،زیست بوم و فرهنگ به سادگی حاصل نمی شود مگر با تخصص و تجربه.
بوده اند اشخاص سرشناسی که متاسفانه با وجود تخصص و تجربه لازم، به حریم رود کارون تجاوز نموده و موجبات دخل و تصرف و نابودی بخش هایی از محیط زیست و سواحل کارون را فراهم نمودند.
گریزی به گذشته؛
سال ۱۳۸۶ شورای سوم بر سر کار آمد و این شورا درابتدا،فردی جوان به نام محمد صفری را به عنوان سرپرست شهرداری اهواز انتخاب نمود. هرچند این پایان راه نبود و شورای مذکور با انتخاب های متعدد که یکی از آنها چهره سرشناسی به نام شمسایی بود نهایتا راه را بجایی رساند تا محمد صفری برای دومین بار بعنوان سرپرست شهرداری معرفی گردد.
ایشان که تحصیلات دکتری در حوزه برنامه ریزی شهری داشت، با روابط عمومی بالا و ارتباط مطلوب و حسنه با بخش رسانه،شهروندان و علی الخصوص بدنه شهرداری، توانست با ایجاد تعامل میان بخش های مختلف شهر، موجبات پیشرفت در حوزه عمرانی و شهرسازی را فراهم نماید.
ایشان با حمایت ویژه از حوزه فرهنگی اجتماعی، آموزش شهروندی و تفریحات سالم تلاش های شایانی در این زمینه انجام نمود. در دوره دوم سرپرستی که نسبتا دوره طولانی ای بود توانست با تعامل با دیگر دستگاه ها اقدامات مناسبی در حوزه ترافیکی،پل سازی و قطار شهری انجام دهد. که پل هشتم اهواز یادگاری ارزنده از خدمات ایشان می باشد .ولی متاسفانه شورای وقت که انحلال، پایان کار آن بود،
ایشان را به عنوان شهردار معرفی ننمود تا با انتخاب کتانباف، وی برای مدتی طولانی از عرصه خدمت در شهرداری اهواز بدور ماند. دور سوم سرپرستی ایشان با آغاز بکار شورای چهارم رقم خورد.
پس از آن در جایگاه معاونت مشارکتها و سرمایه گذاری اقتصادی و معاونت فنی و عمرانی ،با احداث تقاطع های غیر هم سطح و زیرگذرها تا حدودی نماد های پیشرفت و نزدیکی به دیگر کلانشهر ها را در شهر پی ریزی نمود.
قبل از انتخاب کتانباف در همان زمان باقی مانده شورای سوم، که اکثرا اصولگرا بود، سید کریمی حسینی اصولگرا را به وزارت کشور دولت اصولگرا معرفی نمودند.
ولی متاسفانه ایشان نتوانست تاییدیه خود را ار وزارت کشور اخذ نماید و این شورا در شانس آخر خود کتانباف را معرفی نمود که ایشان با لابی لازم در پایتخت توانست هم مهر تاییدیه خود و هم انحلال شورای وقت را با خود به اهواز بیاورد.
در آن دوره چهره خوشنامی بنام علیرضا عالیپور وارد شهرداری اهواز گردید وی که شهرداری شهر صفی آباد از توابع شهر دزفول و مدیر عاملی شرکت آب و خاک خوزستان و دیگر مسئولیت های عمرانی، را در سوابق خود داشت ابتدا در یکی از مناطق و سپس در جایگاه معاونت خدمات شهری اهواز منصوب گردید.
آمدن عالیپور در حوزه خدمات شهری را می توان آغاز طرح های علمی،مکانیزاسیون و گذر از مجموعه اقدامات سنتی به انجام طرح های علمی قلمداد نمود.
عالیپور بسیار مدیری خوش فکر و بروز می باشد. در ابتدای خدمت خود رنگ و بوی تازه ای به حوزه خدمات شهری و محیط زیست در شهر اهواز بخشید.
ایشان که متخصص در اجرای طرح های علمی می باشد، از هرگونه طرح علمی و فنی استقبال می نمود ک تنوانست در طول خدمت خود تحولاتی عظیم در حوزه فضای سبز،مدیریت پسماند،مدیریت بحران،ایمنی و استاندارد،ساماندهی آرمستانهای شهر اهواز،میادین میوه و تره بارببار آورد.
طرح هایی نظیر ساماندهی در وضعیت رفت و روب معابر ، مکانیزه نمودن خدمات شهری،استارت کارخانه بازیافت و طرح کمپوست، اجرای طرح های علمی در حوزه پارکها و فضای سبز و ارتقاء شاخص سرانه فضای سبز به عدد ۱۲متر مربع به ازای هر شهروند، کلید زدن طرح مغفول مانده کمربند سبز به مساحت هفت هزار هکتار در اطراف شهر اهواز با تعامل مناسب با دستگاه های استانی، تعامل سازنده با اداراتی نظیر محیط زیست و بهداشت شهری، اجرای طرح ساعت زمین برای اولین بار در شهر اهواز،عضویت شهرداری اهواز در کمپین شهرهای تاب آور جهان، اجرای طرح لایروبی مکانیزه اگو های فاضلاب با دستگاه های مدرن و حمایت همه جانبه و تعامل با شرکت آب و فاضلاب شهری، انجام طرح های مهم آبهای سطحی و کاهش ۸۰ درصدی آبگرفتگی معابر از سال ۹۰ تا ۹۲، انجام مانورهای متعدد در حوزه سیلاب، زلزله و تخلفات شهری، انجام طرح ساماندهی مشاغل و بازارچه های محلی برای عرضه میوه و محصولات با کمترین قیمت، بهترین کیفیت، کوتاه ترین زمان، طرح مکانیزه نمودن کشتارگاه شهر اهواز، حمایت از طرح آرامستان آینده اهواز،طرح های استقبال از مهر و بهار، و کسب جایگاه ریاست کارگروه پشتیبانی پدافند غیر عامل استان از خدمات شایان ایشان می باشد.
حال سوال بعد مطرح است.
آیا با داشتن چنین داشته های گران سنگی جای تردیدی برای اعضای شورای شهر اهواز برای انتخاب باقی می ماند؟
ضمنا از آنجا که طبق قانون، شوراها می بایست همزمان با انتخاب شورا نسبت به انتخاب سرپرست از بدنه شهرداری اهواز نیز اقدام نمایند. لذا انتخاب یکی از این عزیزان که خود از بدنه شهرداری می باشند و جایگاه ویژه ای در میان پرسنل شهرداری دارند، خود فرصتی دوباره برای شهر و شهروندان می باشد. تا با گذراندن سیکل های تاییدیه از وزارت کشور خدای ناکرده زمان خدمت برای شوراییان عزیز از دست نرود.
ضمن آنکه انتخاب برخی از گزینه هایی که در بالا نیز به آنها اشاره شد احتمالا نیاز به انجام لابی های فراوان، گذراندن زمان و نهایتا فرصت سوزی برای شهر و شهروندان دارد.