به گزارش تابا؛ رشد اقتصادی سالم در کلانشهرها نیازمند توجه به وجه حمل و نقل است که نمایه ساختاری اش موثر، کارا و پایدار است. ایجاد بسترهای مناسب مانند مجوعه های ایستگاهی و تشویق مردم به استفاده از سیستمهای حمل و نقل عمومی مخصوصا سامانه ریلی قطار شهری از زمره مسیرهای توسعه اقتصادی در کلانشهرهاست.
حمل و نقل ریلی به عنوان پیش زمینه و زیربنای توسعه دارای نقش اساسی و کارآمد در نمایش امکانات و زیرساخت های بافت شهری بوده که از طریق جا به جایی بار و مسافر، پیوند ناگسستنی بین عوامل مختلف رشد و توسعه را فراهم می آورد و موجب برقراری تقویت هرچه سریع تر و گسترده تر بخشهای گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می شود و به این معنا حمل و نقل یکی از موثرترین شاخه های رشد اقتصادی در کلانشهرها به شمار می رود.
افزایش سرانه جمعیت کلانشهر اهواز و به تبع آن ایجاد معضلات زیست محیطی و ترافیکی و همچنین آلودگی هوا مدیریت شهری را مجبور به یافتن راهکارهای نوین و کارآمد برای حصول توسعه پایدار شهری می نماید.
مترو یکی از پرکاربردترین وسایل حملونقل عمومی محسوب میشود. شبکهای که علاوه بر جابهجایی مسافر، پیش شرط توسعه پایدار در کلانشهرها نیز محسوب میشود. بین گسترش حملونقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بیشتر، رابطه مستقیم وجود دارد.
به همین دلیل مدیریت شهری به دنبال برون رفت از چالش های ترافیکی آینده ساخت ایستگاه های مترو را در دستور کار قرار داد که البته موفقیتی نیز در طی بیش از یک دهه حاصل نکرد.
راه انداری مترو کلانشهر اهواز می تواند اثرات شگرفی در ساختار ترافیکی و اقتصادی به معرض نمایش بگذارد که از جمله آن می توان به کاهش هزینههای ناشی از تصادفات و استهلاک خودروها، صرفه جویی در مصرف سوختهای فسیلی توسط خودروها، صرفه جویی در وقت و کاهش زمان سفر و همچنین ایجاد دسترسی ساکنان حومه به مرکز شهر اشاره کرد.
شوربختانه همانگونه که به کوتاهی اشاره شد، راه انداری قطار شهری اهواز قریب به بیست سال با اگر و اما روبرو بوده و بسیاری از کلانشهرها که عملیات عمرانی خود را همزمان یا حتی پس از اهواز آغاز کردند، اکنون سالهاست که از این نعمت برخوردار هستند.
برای تشرح شرایط کنونی به صورت مختصر باید اذعان کرد که پس از گذشت قریب به ۲۰ سال از شروع این پروژه، تنها ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و جالب اینجاست که همین مقدار پیشرفت فیزیکی طرح هم در طول مدت زمان سپری شده فرسوده و مستهلک شده است.
شهردار اسبق اهواز طی مصاحبه ای با «فاجعه» خواندن طرح قطار شهری اهواز اظهار کرده بود: نظر همه ارکان سازمان قطار شهری و استانداری مبنی بر فسخ قرارداد بوده است و لغو پیمان قطار شهری اهواز قانونی، قطعی و از سوی ما به شرکت کیسون ابلاغ شده است.
اکنون پس از گذشت دو دهه تفاهم نامه عملیات اجرایی تکمیل کارهای باقیمانده خط یک قطار شهری اهواز در فازهای یک و ۲ فی مابین شهرداری اهواز به عنوان کارفرما و یک شرکت مهندسی و ساختمان وابسته به وزارت دفاع به امضا رسیده است.
تفاهم نامه ای که بیانگر عزم راسخ مجموعه مدیریت شهری کلانشهر اهواز در جهت استخوان لای زخم گیر کرده قطار شهری است.
رضا امینی در این خصوص اظهار کرده است: این طرح به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال ۹۶ عملا تعطیل شد و سرانجام در سال ۹۹ شهرداری از پیمانکار خلع ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضائی کشیده شد تا اینکه خرداد ۱۴۰۲، رأی بدوی دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار تأیید شد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۱ ایستگاه مسیر خط یک متروی شهری اهواز اجرا شده و عملیات معماری چهار ایستگاه دیگر نیز در حال انجام است، افزود: بیشترین پیشرفت طرح قطار شهری اهواز در گام یک (از فرودگاه تا مصلا)، به میزان ۵۳ درصد است، گام ۲ این طرح نیز حدود ۲۷ درصد و گامهای دیگر هم حدود ۹ درصد و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
حال که خبر خروج پروژه قطار شهری اهواز از بن بست درج شده و خبر خوش راه اندازی خط یک این پروژه قرار است کام مردم را شیرین کند، بایستی منتظر خبرهای مهمتر و خوشتر در خصوص راه اندازی خطوط جدید این پروژه عظیم ماند. اقدامی اجرایی آنقدر مهم که می تواند تا سالها نام مدیران شهر اهواز را در اذهان مردم زنده نگاه دارد./ ساناز فدعمی