قطار شهری اهواز روی ریل بازگشت/ احسان سپهوند
  • امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 21 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Saturday - 13 September - 2025
8

قطار شهری اهواز روی ریل بازگشت/ احسان سپهوند

  • کد خبر : 88341
  • 31 شهریور 1399 - 14:08
قطار شهری اهواز روی ریل بازگشت/ احسان سپهوند

ظلم چندین و چندساله پیمانکار قطار شهری اهواز دیگر برای شهروندان این کلانشهر عیان شده و موضوعی پنهان در لفافه نمانده است. اما سوال اینجاست که اگر پیمانکار قطار شهری اهواز در طی این سالهای طولانی توانایی به سرانجام رساندن پروژه ای که در ابتدا ۴ سال به زمان نیاز داشت ناتوان بوده، پس چرا […]

ظلم چندین و چندساله پیمانکار قطار شهری اهواز دیگر برای شهروندان این کلانشهر عیان شده و موضوعی پنهان در لفافه نمانده است. اما سوال اینجاست که اگر پیمانکار قطار شهری اهواز در طی این سالهای طولانی توانایی به سرانجام رساندن پروژه ای که در ابتدا ۴ سال به زمان نیاز داشت ناتوان بوده، پس چرا اقدامی برای خلع یدش صورت نگرفته و در تمام این سالها مماشات چه معنایی داشته است!

 

با وجود این، اجرا و تکمیل خطوط قطار شهری کلانشهر اهواز همزمان با بسیاری از کلانشهرهای دیگر آغاز شد و در حالی که در این کلانشهرها فازهای سوم و چهارم قطار شهری خودشان راه اندازی و مورد بهره برداری قرار می دهند؛ شهر اهواز کماکان اندر خم یک کوچه است و شهروندانش در گرمای طاقت فرسا ساعتها در ترافیک زمان گرانبهایشان را هدر می دهند.

 

پیش تر در جلسات نقد و بررسی معضلات قطار شهری اهواز مطلع شدیم مسئولان مرکز به دلیل اهمیت وجه بین المللی شرکت (کیسون) پیمانکار قطار شهری اهواز همواره سعی بر آن داشتند که به هر طریق ممکن کار در دست این شرکت باقی بماند و مبادا خلع ید این شرکت توسط شهرداری به وجه و اعتبارش لطمه ای وارد نسازد.

 

در طول این مدت مدیران وقت استان نیز با این توضیحات و توجیهات (شما بخوانید فشارها) دولت مرکزی قانع می شدند و وجه یک شرکت را وجه مصالحه منافع مردم مرکز استان خوزستان قرار می دادند.

 

در این میان از آن استاندار با ثبات تا آن یکی مدعی همه فن حریف، هیچ کدام علیرغم مشهود بودن ضعف پیمانکار مترو کاری از پیش نبردند و حاصل کار آن شد که اعتبار یک شرکت بر منافع بیش از یک میلیون شهروند اهوازی ارجحیت یافت. مردمانی که به دلیل صبرپیشگی و متانت صدایش درنیامد و کسی هم نخواست از حق شان دفاع کند.

 

در واقع بازگو کردن این حقیقت که پیمانکار قطار شهری دو برابر مبلغ تعیین شده قرارداد عمرانی را دریافت کرده و صرفا ۲۸ درصد از کار را طی ۱۵ سال (پروژه ۴ ساله) انجام داده تلخ است و نشان می دهد این شرکت غول آسا چگونه در طی سالیان دراز توانسته با قدرت حقوقی کار ناتمام خود را ناتمام نگهدارد و بدتر از این بازهم اعتبار بگیرد و پی در پی صورت وضعیت ارسال کند!

 

نکته فاجعه آمیزتر عملکرد شرکت کیسون در جایی است که بخش هایی از پروژه قطار شهری پیش از افتتاح به دلیل نگهداری نامناسب دچار فرسودگی های شدید شده اند و اساسا قابلیت افتتاح و استفاده شهروندان را ندارند!

 

عملکرد شرکت مزبور بارها موجب شد بسیاری از کارگران مترو مدتها بیکار شوند و احتمالا در هر بار گذر شهروندان از روبروی ساختمان استانداری خوزستان یا که شهرداری اهواز تجمعات این کارگران بی مزد و حقوق را دیده است که پرده های مطول در دست می گرفتند و فریاد تظلم خواهی سر می دادند.

 

در هر حال پرداختن به معضلات اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی مترو از حوصله بحث خارج است و پیش از این، همین رسانه ده ها گزارش از آن تهیه و منتشر کرده است.

 

مساله حایز اهمیت دیگر این بود که در طی این سالها چه مسئولان استان و چه مرکز حداقل کار ممکن یعنی به تبیین مشکلات مترو اهواز نیز نپرداختند و عموما آنچه که می توان از آن اطمینان داشت؛ پنهان ماندن معضلات پیش روی پروژه قطار شهری اهواز است.

 

موسی شاعری در کمترین زمان ممکن پس از انتخابش از سوی شورای پنجم به مساله مترو اهواز ورود کرد و بسیار حساب شده ابتدا عموم شهروندان و مسئولان رده بالای استان را با رساندن اطلاعات متقن از کاهلی پیمانکار مجری قرارداد اغنا نمود و سپس با صراحت تمام به انتقاد از شیوه پیش گرفته شرکت کیسون پرداخت.

 

شهردار جسور اهواز برای اینکه ثابت کند در کنار خلاقیت در عمل جسور و در امورات شهر و شهروندان بسیار جدی است در یک اقدام بی سابقه شرکت کیسون را خلع ید نمود.

 

اما اتفاقی امروز رخ داد که از چند جهت دارای اهمیت است. عصر امروز در سالن شهید رجایی استانداری با حضور استاندار خوزستان، شهردار اهواز، فرمانده سپاه ولی عصر، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و اعضاء شورای اسلامی شهر اهواز مراسم انعقاد تفاهم نامه احداث و عملیات تکمیلی خط یک قطار شهری اهواز برگزار شد.

 

پیش از این رویداد خجسته افراد بسیاری با بدبینی های به ظاهر مستند با اتکاء به سوابق دعوای حقوقی مشابه در سالهای قبل میان کیسون و مسئولان اجرایی، رای شورای فنی را به نفع کیسون می دانستند و اذعان می کردند اقدام شهردار اهواز بیش از یک اقدام اجرایی، نمادین و تبلیغاتی بوده است و به زودی رای به سود کیسون صادر خواهد شد.

 

انعقاد تفاهم نامه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) خط بطلانی بود بر همه کج اندیشی ها. از سویی دیگر انتخاب یک پیمانکار قوی که براساس اسناد موجود بیش از ۵۰ درصد اجرای خطوط ریلی مترو را در دست انجام دارد نشان می دهد این انتخاب هوشمندانه و فصلی نو خواهد بود برای شهردار جهادگر اهواز و شورای شهری یکدل و یکصدا.

 

 

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=88341

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.