مجموعه سازمان آب و برق خوزستان به جد پیگیر تامین آب شهرستان هندیجان هستند
  • امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
3

مجموعه سازمان آب و برق خوزستان به جد پیگیر تامین آب شهرستان هندیجان هستند

  • کد خبر : 14870
  • 30 مهر 1396 - 11:28
مجموعه سازمان آب و برق خوزستان به جد پیگیر تامین آب شهرستان هندیجان هستند

مجموعه سازمان آب و برق خوزستان به جد پیگیر تامین آب این منطقه است و در آینده اتفاقات خوشایندی رخ خواهد داد. زیرا که مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان و مجموعه تحت امر، اهمیت ویژه ای را برای مردم و کشاورزان منطقه قایل هستند.   مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب […]

مجموعه سازمان آب و برق خوزستان به جد پیگیر تامین آب این منطقه است و در آینده اتفاقات خوشایندی رخ خواهد داد. زیرا که مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان و مجموعه تحت امر، اهمیت ویژه ای را برای مردم و کشاورزان منطقه قایل هستند.

 

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب با اشاره به سهم آب شهرستان هندیجان از رودخانه های بالا دست به خبرنگار تابا؛ گفت: منطقه هندیجان از قدیم آب خود را از طریق رودخانه های خیرآباد (آب شیرین) و زهره تامین کرده است و همواره در سال های گذشته دو سوم آب زهره بزرگ از استان کهکیلویه و بویراحمد و یک سوم مابقی از سوی رودخانه خیرآباد تامین می شد.

 

مومن غریب سدسازی در استان همجوار را دلیل کم آبی شهرستان هندیجان دانست و افزود: احداث سدی برروی رودخانه خیرآباد که به نام سد کوثر شناخته می شود، شرایط آبی مناطق پایین دست از جمله شهرهای زیدون و هندیجان را تحت تاثیر مستقیم قرار داده است.

 

وی ادامه داد: سد کوثر محل تامین آب ۴ میلیون نفر از استان های جنوبی کشور است. مشکل وقتی جدی تر شد که بخشی از آب پشت سد کوثر نیز به تامین آب کشاورزی استان کهکیلویه و بویر احمد اختصاص داده شد. با این شرایط کشاورزان زیدون که از حق آبه برهای قدیمی در جلگه پایین دست خوزستان بودند با کم آبی مواجه شدند.

 

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب با ابراز تاسف از میزان آب اختصاص یافته به هندیجان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۵۰ میلیون متر مکعب برای تامین آب شرب هندیجان به سازمان آب و برق خوزستان تحویل داده می شود و متاسفانه حق آبه های کشاورزی در منطقه مزبور نادیده گرفته شده است.

 

مدیر حفاظت از آب

 

مومن غریب با ابراز همدردی با کشاورزان منطقه گفت: بخشی از آب نشتی سد کوثر که پیش از این باعث ارسال مقادیری آب به کشت های پایین دست منطقه مانند زیدون و هندیجان می گردید؛ با استفاده کشاورزان و اهالی منطقه سد کوثر قطع شد و همان اندک آب نیز به مناطق پایین دست نرسید. با وجود این شرایط کم آبی باعث شد تابستان امسال یکی از بدترین تجربه های بی آبی مردم منطقه زیدون و هندیجان به وجود بیاید.

 

وی با ابراز امیدواری از آینده منطقه در خصوص تامین آب تصریح کرد: مجموعه سازمان آب و برق خوزستان به جد پیگیر تامین آب این منطقه است و در آینده اتفاقات خوشایندی رخ خواهد داد. زیرا که مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان و مجموعه تحت امر، اهمیت ویژه ای را برای مردم و کشاورزان منطقه قایل هستند.

 

این مدیر آب و برق خوزستان، سد چم شیر را چاره کم آبی منطقه عنوان کرد و افزود: چاره کم آبی هندیجان تکمیل سد چم شیر می باشد که در حوزه کهکیلویه و بویراحمد است اما منابعش برای استفاده از هندیجان در نظر گرفته شده است.

 

مومن غریب تکمیل نشدن سد را عامل عدم توسعه کانال های آبیاری منطقه دانست و خاطر نشان کرد: شبکه های آبیاری پایین دست رودخانه زهره که برای آبیاری زمین های زراعی طراحی و بخش زیادی هم از آن اجرا شده بود به دلیل تکمیل نشدن سد چم شیر بدون استفاده مانده اند.

 

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب با اعلام این خبر که امسال برنامه سازمان آب و برق بر این شکل است که دبی رودخانه به طور دقیق محاسبه شود؛ به خبرنگار تابانیوز گفت: بر اساس تعیین نیاز آبیاری کشاورزان با محاسبات صورت گرفته، میزان سطح کشت مجاز توسط کارشناسان تعیین و به سازمان جهاد کشاورزی اعلام می شود تا از این طریق سطح زیر کشت محصولات توسط سازمان جهاد کشاورزی مدیریت شود و کشاورزان کمتر آسیب ببینند.

 

 مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شمال خوزستان را مشمول کمترین مشکلات کم آبی دانست و گفت: شمال خوزستان مشکل خاصی از نظر تامین آب ندارد. با توجه به وجود سد دز مشکل خاصی از نظر تامین آب شرب و کشاورزی نیست. در حوزه کرخه، فعلا شرایط خوب است اما اگر در آینده توسعه در شمال کرخه در سایر استان ها صورت بگیرد و برداشت از منابع آب بیشتر شود، با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

وی حق آبه هورالعظیم را از جمله مسائل بسیار حیاتی ارزیابی کرد و افزود: تامین حق آبه هورالعظیم به همراه نیازهای کشاورزی منطقه به برداشت آب از حوزه کرخه می افزاید.

 

مومن غریب تصریح کرد: در سال های گذشته حق آبه هورالعظیم به  شکل ۱۰۰ درصدی از سوی سازمان آب و برق خوزستان تامین شده بود؛ اما متاسفانه امسال به خاطر کشت بی رویه برنج در حوزه کرخه بخشی از حق آبه تالاب هورالعظیم آسیب دیده است.

 

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در پایان با اشاره به اهمیت تعیین الگوی کشت برای کشاورزان تاکید کرد: باید به سمت و سویی برویم که از محصولات آب بر استفاده نشود و الگوی کشت به سمت الگوی محصولات کم مصرف برود./ ناصر حکیمی

 

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=14870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.