موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات
  • امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 25 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Wednesday - 17 September - 2025
0

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات

  • کد خبر : 81006
  • 03 اردیبهشت 1399 - 12:08
موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای با کلیات طرح قوانین انتخابات موافقت کردند.   به گزارش تابا؛کلیات طرح دو فوریتی اصلاح برخی قوانین راجع به انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی و شوراها در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۵۹ رای موافق از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر […]

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای با کلیات طرح قوانین انتخابات موافقت کردند.

 

به گزارش تابا؛کلیات طرح دو فوریتی اصلاح برخی قوانین راجع به انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی و شوراها در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۵۹ رای موافق از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر به کلیات این طرح رای دادند.

 

در این طرح امکان شکایت علیه گزارش‌های غیرواقع و نادرست درباره‌ی کاندیداهای انتخابات پیش‌بینی شده است.

 

متن کامل کلیات طرح اصلاح قوانین سه‌گانه انتخابات بدین شرح است:

 

ماده ۱ – یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده (۶۱ مکرر) به قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران مصوب ۵/۴/۱۳۶۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و به عنوان ماده ۵۴ مکرر به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۷/۹/۱۳۷۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و به عنوان ماده ۶۳ مکرر به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن الحاق می‌شود:

 

ماده الحاقی- هر گاه بر اساس پاسخ استعلامات دریافتی از مراجع استعلامی و تحقیقات انجام شده توسط هیئت‌های اجرایی و نظارت صلاحیت داوطلبان رده شده باشد، هیئت‌های مزبور موظفند در صورت درخواست داوطلب در موعد قانونی اعتراض، استنادات و گزارشاتی که موجب رد صلاحیت وی شده است را به وی تسلیم و اقدام به اخذ توضیحات و دفاعیات از وی نمایند و سپس با عنایت به توضیحات و دفاعیات ارائه شده، نتایج بررسی‌های خود را به وی اعلام نمایند.

 

تبصره ۱- در صورتی که داوطلب رد صلاحیت شده مدعی خلاف واقع بودن گزارشات یا جعلی یا نادرست بودن مستندات موضوع این ماده باشد. می‌تواند ظرف مهلت ۵ روز پس از اعلام نتایج بررسی اعتراض توسط هیئت‌های مذکور، نزد محاکم قضائی صالح علیه دستگاه، مقام و یا شخص گزارش دهنده حسب مورد شکایت نماید. در صورتی که اثبات شود گزارش مزبور خلاف واقع یا مستند، جعلی یا نادرست بوده است مرتکب به مجازات حبس یا محرومیت از حقوق اجتماعی (دو سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی) درجه شش محکوم می‌شود.

 

تبصره ۲- محاکم قضائی قضائی موظفند خارج از نوبت و حداکثر ظرف مهلت ده روز به شکایت رسیدگی و رأی خود را صادر کنند.

 

تبصره ۳- هرگونه گزارش فاقد هویت گزارش دهنده بی اعتبار و غیر ممنوع و هر گونه تصمیم گیری مبتنی بر چنین گزارشاتی جرم بوده و متخلف مشمول مجازات موضوع این ماده می‌شود.

 

تبصره ۴ – هیئت‌های اجرایی و نظارت مکلفند در صورتی که در مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان با رأی دادگاه خلاف واقع بودن گزارشات یا جعلی و نادرست بودن مستندات مورد استناد در تصمیمات آنها اثبات شود، در تصمیمات خود تجدید نظر نمایند و مستندات و گزارشات مزبور در رسیدگی‌های بعدی هیأت‌های اجرایی ونظارت در کلیه انتخابات سراسری دوره‌های آنی فاقد اعتبار است.

 

تبصره ۵- در صورتی که پس از اعتراض، گزارشات و استنادات جدیدی نزد هیئت‌های اجرایی و نظارت ارسال شود مراجع مزبور مکلفند موارد جدید را جهت مراحل بررسی بعدی نزد مرجع صالح ارسال نمایند.

 

ماده ۲- ماده (۳) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

 

ماده ۳- نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی به عهده شورای نگهبان است. این نظارت استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت نامزدها طبق مواد این قانون می‌شود.

 

ماده ۳ – تبصره (۲) ماده (۲۰) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی حذف می‌شود.

 

ماده ۴- بندهای ۱ الی ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح و شماره بندهای بعدی این ماده به ترتیب تغییر می‌یابد:

 

۱. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

 

۲. ابراز وفاداری به قانون اساسی واصل ولایت فقیه

 

۳. اعتماد والتزام عملی به اسلام

 

تبصره – عدم اعتقاد داوطلب به اسلام یا اقرار او و عدم التزام عملی داوطلب به اسلام با حکم قطعی دادگاه صالح مبنی بر فساد مالی با اخلاقی وی به اثبات می‌رسد. منابع استعلام وزارت کشور و شورای نگهبان مطابق ماده ۴۸ این قانون شامل وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

 

۴- ارائه مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن به شرط داشتن هفت سال سابقه خدمت اجرایی در بخش‌های خصوصی یا دولتی یا فعالیت آموزشی یا پژوهش با تأیید مراجع ذی ربط

 

۵. نداشتن سو شهرت در حوزه انتخابیه

 

تبصره – سو شهرت داوطلب صرفاً با حکم قطعی دادگاه صالح اثبات می‌شود.

 

ماده ۵- در ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت «عضویت دادستان و رئیس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه و هشت نفر معتمدین» به عبارت «عضویت رئیس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه و نه نفر معتمدین» اصلاح می‌شود.

 

ماده ۶- در ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت» هشت نفر را به عنوان معتمدین اصلی» به عبارت «نه نفر را به عنوان معتمدین اصلی» اصلاح می‌شود.

 

ماده ۷ – در تبصره ۱ ماده ۳۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت «یا دادستان و یا» حذف و کلمه «آنها» به کلمه «وی» اصلاح و در تبصره ۲ این ماده عبارت «یا دادستان و» حذف می‌شود.

 

ماده ۸- عبارت زیر به انتهای ماده ۴۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی الحاق می‌شود.

 

«فاصله زمانی ثبت نام داوطلبان تا روز اخذ رأی باید حداقل سه ماه باشد.»

 

ماده ۹ – ماده ۵۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل اصلاح و تبصره ان ابقاء می‌شود:

 

ماده ۵۰ – هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت ثبت نام با توجه به نتایج به دست آمده از بررسی‌های لازم در محل و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور، صلاحیت داوطلبان را براساس صلاحیت‌های مذکور در این قانون، مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را کلاً به هیأت‌های نظارت اعلام نمایند.

 

ماده ۱۰- در تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، عبارت «بیست روز» به «سی روز» اصلاح می‌شود.

 

 

 

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=81006

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.