نمایشگاه هفته بزرگداشت دولت که در استان خوزستان به نام هفته دولت و توسعه خوزستان نامگذاری شده بود خاتمه یافت.
به گزارش تابا؛ این نمایشگاه در تاریخ ۹۶/۶/۴ با حضور عالمی نیسی رییس ستاد بزرگداشت، شهاب رزمی دبیر ستاد بزرگداشت و خونمیرزایی فرماندار اهواز افتتاح شد.
این نمایشگاه شامل ۵۵ غرفه بود که ۱۵ غرفه به صنایع دستی و مشاغل خانگی و کانون های خیریه اختصاص داده شد و ۴ غرفه هم در اختیار استانداری، سازمان های مردم نهاد و امور بانوان و خانواده و اطلاع رسانی قرار گرفت.
در این نمایشگاه ۶ غرفه متعلق به استارتاپ که خدمات رسانی را به شهروندان به صورت الکترونیکی ارایه می نمود ۳۰ غرفه هم متعلق به سازمان ها و دستگاه های اجرایی بود.
سه همایش در هفته بزرگداشت دولت تحت عناوینِ همایش بانوان و بررسی نقش زنان در توسعه، همایش فرصت های سرمایه گذاری و رفع موانع تولید، همایش ریزگردها، پایش، اثرات و راههای مقابله برگزار گردید.
در این همایش ها با نگاه تخصصی به مسائل مهم و کلان استان نگریسته و اشاره شد و به گفته مسئول برگزاری نمایشگاه، هدف از نمایشگاه امسال بیشتر بر کیفیت کار استوار بود.
در طی هفته دولت ۳ جشن فرهنگی و هنری با حضور هنرمندان استانی و کشوری برگزار گردید. شایان ذکر است که استاندار خوزستان نمایشگاه هفته دولت را کیفی و قابل قبول قلمداد کرد.
در طول این نمایشگاه جشنواره غذا توسط سازمان فنی و حرفه ای با غذاهای بومی عربی برگزار شد.
نگاه صفر یا صدی به نمایشگاه
مانند تمامی اقدامات اجرایی نقاط قوت و ضعفی در این نمایشگاه وجود داشت که از چشمان خبرنگاران پوشیده نماند.
اولین نکته و مهمترین پایه در بررسی عملکرد نمایشگاه که بایستی مورد توجه کارشناسان قرار بگیرد این است که نگاه صفر یا صدی به ارزیابی واقعه نداشته باشند. لذا نقد صرف و تمجید صرف نشان دهنده حب و بغض در پیمایش عملکرد نمایشگاه است.
اما برای روشن کردن چراغ راهی که بتواند در آینده مساعدتی را در راه برگزاری برجسته تر نمایشگاه داشته باشد؛ بایستی هم انتقاد کرد و هم تعریف و تمجید.
نمایشگاه موسوم به «هفته دولت و توسعه خوزستان » با مشارکت و همکاری دهها رسانه خبری پوشش داده شد و این نکته می توانست نقاط ضعف نمایشگاه و ایضاء قوت آنرا بیش از حد واقعی نشان دهد و به اصطلاح باعث «کشیدگی» به صفر یا صد شود.
با وجود این ممکن بود اغراض از موکت قرمز رنگ در لحظه خلوت جلوی فلان غرفه گوشه عکس از خلوت نمایشگاه تهیه کند؛ و یکی دیگر از لحظه اجتماع ناگهانی و جِلوَت نگاره سازی نماید! لاجرم ارزیابی سیاه و سفید، چراغی راهی برای ادامه روند روشن نمی کند که هیچ، بلکه خسران محض است.
در واقع نمایشگاه اخیر نمایشگاهی بود در حد تمامی نمایشگاه هایی که در این سالهای اخیر برگزار شده بود و هیچ کم نداشت. بدین معنی که اگر همیشه استقبال از نمایشگاه هفته دولت روال متناسب با محتوا داشته است؛ این یکی نیز همان بوده است. تحقیقا با نگاهی دقیقتر از نظر خبری و میزان بازدید کیفی تر و شلوغ تر ارزیابی می شود. شاید به همین دلیل مسئول برگزاری نمایشگاه آنرا کیفی خواند.
از سوی دیگر نشست های خبری مدیران ارشد استان در این نمایشگاه که با حضور فعال رسانه ها و همت کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه برگزار شد؛ توانست به خوبی دنبال کنندگان اخبار را از اطلاعات مربوط به عملکرد نهادهای دولتی و حتی خصوصی اغناء کند. بنابراین اگر گفته شد که این نمایشگاه با نمایشگاه های سَلَف خود مقداری تمایز داشت، با این سند گفته شد.
نقدهایی در خصوص استقبال کم و بی رمق از نمایشگاه هفته دولت در خوزستان ارایه شد که بسیار هم مورد استقبال مجموعه روابط عمومی اداره کل استانداری خوزستان و همچنین مجموعه های متبوع آن از قبیل روابط عمومی فرمانداری شهرستان اهواز قرار گرفت.
نقد منصفانه نقد مغرضانه
اما برخی از نقدها اندکی نیز انصاف را قربانی کرده بودند از جمله اینکه چرا نمایشگاه با استقبال جمعیت فروان روبرو نشد؟! درجواب بایستی گفت پاسخ به سادگی درون عنوان نمایشگاه مستتر است و نمایشگاه دولتی جذابیتی را که نمایشگاه خودرو، لوازم خانگی، عرضه مستقیم مواد خوراکی و مسایلی از این دست دارند را ندارد.
این نکته اظهر من الشمس است. اولین شرط قیاس سنخیت است، به این معنی که بایستی نمایشگاه دولتی تمام را بایستی با نمایشگاه دولتی تام مقایسه کرد نه با دیگر جنس.
نقد دیگر موضوع برگزاری جشن در نمایشگاه و انتساب این اقدام به جذب مخاطب بود. بایستی از منتقدان سوال پرسید که اگر قرار نیست جشن هفته دولت با حضور خوانندگان و جٌنگ های شادی همراه باشد پس در کدام مراسم بایستی دل مردم را شاد کرد؟!
اگر مسئولان برگزاری نمایشگاه با برگزاری جشن، بساط شادی و سرگرمی مردم را جفت و جور کرده اند که بایستی دست تک تک شان را صمیمانه فشرد و از ایشان تقدیر کرد. مگر شاد کردن مردم می تواند موجب ناراحتی فردی خیرخواه را فراهم آورد؟! قاعدتا امور مربوط به زایش نشاط در بین مردم وظیفه مسئولان برگزاری نمایشگاه نبوده و نیست؛ و این اقدام برعهده نهادهایی دیگر گذاشته شده است لذا جبران مافات نه تنها جای نقد ندارد بلکه قابل تقدیر است.
بر فرض محال اگر برگزاری جشن با هدف جذب مخاطب برای نمایشگاه بوده باشد. بایستی پرسید که این اقدام چه ایرادی داشته است؟ طبیعتا در هر نقطه از دنیا برای جذب مخاطب طرح های تشویقی، جذابیت های دیداری و یا مواردی مانند تخفیف را قایل می شوند و این اقدام از سوی مجموعه روابط عمومی می تواند اقدامی هوشمندانه تلقی شود و نه ضعفی در برگزاری.
عدم حضور برخی از نهادهای دولتی و از قضاء مقتدر و ثروتمند در این نمایشگاه از موارد مشهود دیگری است که بایستی پاسخی برای آن یافت. برخی از نهادهای دولتی اصلا در این نمایشگاه مشارکت نداشتند که با توجه به اهمیت هفته دولت و برگزاری این مراسم هر سال یکبار بایستی دلایل این کم توجهیی که البته نمی تواند وهن برگزار کنندگان تلقی شود بلکه کاملا درون نهادی ست بایستی جدا پیگیری شود.
همچنین سهل انگاری بیش از حد برخی از مدیران و مسئولان روابط عمومی تعداد قلیلی از نهادهای مشارکت کننده در این نمایشگاه، شرایطی را به وجود آورده بود که با حضور چندباره خبرنگاران در این غرفه ها، مدیران روابط عمومی و حتی در برخی از موارد کارشناسان نیز حضور نداشتند. این مورد خود یکی از معایبی بود که امیدواریم در نمایشگاه های آینده مورد توجه ویژه مسئولان قرار بگیرد.