مدتی است آژانس های حمل مسافر درون شهری صبرشان سرآمده است. اگر چه این صنف پر جمعیت و فراگیر، با مشکلات فراوان اقتصادی دست و پنجه نرم می کند؛ اما اخیر ظهور و بروز تاکسی های آنلاین اینترنتی از جمله: اسنپ تاکسی، یوکپ و… باعث تشدید مشکلات صاحبان آژانس های حمل مسافر شده تا جایی که در برخی از شهرهای کشور کار به آتش زدن دفاتر این شرکت ها نیز کشیده رسیده است.
سید مهدی موسوی نماینده اتحادیه آژانس های اهواز در مورد مشکلات متعدد آژانس ها و تاکسی رانی به خبرنگار تابا گفت: غریب به ۶۰۰ آژانس مسافربری در اهواز وجود دارد که نزدیک ۲۵۰۰۰ راننده و ۲۰۰۰ منشی در این صنف مشغول به کار هستند، اما متاسفانه مشکلات متعددی در باب این صنف وجود دارد که تا به الان مورد توجه مسئولین قرار نگرفته است؛ این قشر از جامعه به دلیل عدم حمایت های سازمان های ذیربط بسیار آسیب پذیر می باشند به گونه ای که حتی از حق بیمه نیز محروم هستند.
وی افزود: سالانه دستگاه قانون گذار کشور و مجریان امور در دولت درصدی را برای افزایش حقوق کارمندان و کارگران اتخاذ می کنند ولی متاسفانه راننده های این صنف از این مهم نیز محروم هستند که باعث شده جزو لیست مشکلات امروز ما به حساب بیاید.
آژانس های حمل مسافر از خدمات دولتی بی بهره اند
موسوی اذعان داشت: آژانس های مسافربری در بخش حمل و نقل به مردم خدمات ارائه می کنند، ولی از خدمات دولتی بهره ای نمی برند. آب و برق، عوارض و مالیات این صنف به صورت تجاری محاسبه و پرداخت می شود، که این چالش به خودی خود آژانس ها را تهدید می کند.
عضو اتحادیه صنف تاکسی سرویس داران اهواز عنوان کرد: مشکل بعدی ما شرکت های اینترنتی هستند، علی رغم این که ما با پیشرفت تکلونوژی مخالفتی نداریم اما با توجه به این که این شرکت ها غیربومی بوده و درآمد حاصل از آن ها به خارج از استان منتقل می شود بنابراین باید از شرکت هایی حمایت کرد که بومی استان خوزستان باشند.
وی افزود: مسئله حائز اهمیت بعدی بحث تردد خودرو های آژانس ها در مرکز شهر است، با این که صنف ما نیز جزو خدمات حمل و نقل محسوب می شود، اما اجازه ورود فقط به تاکسی های سازمان تاکسی رانی داده شده است و رانندگان ما از این حق نیز محروم شده اند.
موسوی با بیان این که تنها صنفی که برای ارئه خدمات مجبور به اخذ دو پروانه می باشد صنف آژانس داران است تصریح کرد: صنف آژانس داران باید هم از سازمان تاکسی رانی و هم اتحادیه صنف آژانس ها پروانه کسب دریاف کند، این امر باعث کسر مبالغ هنگفتی در آغاز هر سال از این صنف می شود که فقط در استان ما اتفاق می افتد.
سید مهدی موسوی اظهار کرد: مبحث بعدی که اختصاص به تعداد آژانس ها در هر منطقه دارد با توجه به این که در حال حاضر تعداد آژانس های هر منطقه به مساحت یک منطقه محدود است پیشنهاد بنده این است که تعداد آژانس ها در منطقه ها با معیار جمعیت اندازه گیری شود.
یکی از پرجمعیت ترین اصناف تاکسی سرویس ها هستند
نادری رئیس اداره امور اصناف و تشکل های صنفی در جواب به برخی از مشکلات ارائه شده توسط اتحادیه آژانس ها اظهار کرد: در خصوص تعیین سقف حدود صنفی که به آن اشاره کردند، یکی از دغدغه های دولت گذشته و دولت فعلی بحث اشتغال بوده و هست، پروانه کسبی که صادر می شود تنها محدودیت آن شغل است. یکی از پرجمعیت ترین لایه های اقتصادی در محدوده اصناف تاکسی سرویس ها هستند که هم امین مردم هستند و هم توانسته اند فرصت شغلی ایجاد کنند.
وی افزود: به استناد اصل ۴۴ مبنی بر محدودیت سقف حدود صنفی در مناطق مختلف که در گذشته دایر بود دولت بر این شد که با برداشتن این اصل بتواند فرصت های شغلی را افزایش دهد و بازار به نوعی بین این اصناف رقابتی بشود و خدماتشان را افزایش دهند.
نادری گفت: در مورد خدمات آنلاین تاکسی تلفنی اینترنتی با توجه به قوانین وضع شده این شرکت ها می توانند در شهرهای مختلف کشور دفاتر مستقل داشته باشند و به ارائه خدمات خود بپردازند.از این رو باید این اتفاق تلخ توسط خود اشخاص مدیریت شود و اگر قرار بر مقاومت است این کار از دل خود تاکسی سرویس ها انجام شود.
یکی از دلایل ما برای مخالفت با تاکسی های آنلاین غیربومی بودن است
لویمی معاون حمل و نقل شهرداری اهوازدر جواب به مساله مجوز تردد تاکسی سرویس ها به مرکز شهر و پروانه بهره برداری آن ها گفت: یکی از دلایل این که شهرداری تاکسی سرویس ها را مکلف به کسب پروانه بهره برداری می داند مبحث امنیت شهروندی است و این خود یکی از دلایل ما برای مخالفت با تاکسی های اینترنتی غیربومی می باشد. اما اگر گزارشاتی از شهرداری های کل کشور در خصوص اخذ نکردن پروانه بهره برداری از آژانس ها به ما ابلاغ گردد، ما نیز به تبع از آن پیروی خواهیم کرد.
وی افزود: با توجه به این که هسته مرکز شهر اهواز گنجایش تردد بالای خودرو ها را ندارد، اما اخذ موجوز تردد تاکسی سرویس ها در مرکز شهر باید در شورای ترافیک مطرح و تصمیم گیری شود. شهرداری تنها اجرای این امر را بر عهده دارد.
اهواز نیز از قوانین تهران پیروی کند
نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: در خصوص بیمه رانندگان تاکسی سرویس ها لزوما نامه ای مبنی بر طرح شکایات آن ها در خصوص این امر تهیه و اکثریت آن را امضا کنند و تحویل بنده دهند تا جهت پیگیری های به وزیر کار ابلاغ کنم.
وی در رابطه با پروانه کسب آژانس ها که از دو سازمان تهیه می شود و هزینه گزافی برای صاحبان آن ها دارا می باشد عنوان کرد: طبق مستندات شهرداری کلان شهر تهران با این مورد برخورد خواهد شد فلذا برای سرعت بخشیدن به این امر از مسئولان صنف خواهشمندم که این مستندات را تهیه و گزارش دهند تا طبق آنچه در پایتخت ما انجام می پذیرد در کلان شهر اهواز نیز بر همان منوال پیش رویم.
ساری افزود: در خصوص مبحث ورود به مرکز شهر توسط آژانس ها نیز این امر توسط شورای ترافیک قابل تصمیم گیری است. در صورت تنظیم درخواست توسط متقاضیان این امر پیگیری های لازم صورت خواهد گرفت.
نماینده مردم شهرستان اهواز با اشاره به اعتراضات اعضای اتحادیه آژانس ها به خدمات تاکسی رانی آنلاین اظهار کرد: با توجه به این که جامعه ما در حال پیشرفت است به تبع آن سرویس دهی و خدمات ما نیز باید مطابق با جامعه پیشرفت های لازم را داشته باشد. بنابراین تاکسی سرویس ها نیز برای ادامه بقا باید در راستای پیشرفت با جامعه امروزی قرار گیرند، برای انجام این مهم نیاز به اتحاد در سطح وسیعی بین آن ها خواهد بود تا بتوانند با بازار آنلاین تاکسی سرویس های امروزی رقابت کنند و پایدار بمانند.
کلام آخر
آنچه که مشخص است هرگز نمی توان با تکنولوژی مقابله کرد؛ اگر چه ظهور تکنولوژی برای مردم دردسرهای فراوانی را به وجود آورده است اما ماحصل برخی از این دردسرها سهولت دسترسی به خدمات بوده است که از جمله آن می توان به تاکسی های آنلاین اشاره کرد.
حال بایستی ماند و دید که صنف تاکسی سرویس ها تا چه اندازه توان رقابت با ژن جدید همزاد خود را دارند و آیا می توانند خود را برای رقابتی تازه تر مهیا نمایند یا مانند مشاغلی از قبیل پنبه زنی، نفت فروش، خالی کردن آب حوض و… به نوستالژی ها می پیوندند!
گزارش از: علی رشیدنیا