کنگره سراسری شیخ هاشم کعبی دورقی از مفاخر و مشاهیر شیعه در شادگان برگزار می شود
به گزارش تابا؛ به ابتکار و پیگیری حجت الاسلام و المسلمین ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی و با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان کنگره سراسری شیخ هاشم کعبی دورقی برگزار می شود.
این همایش با هدف شناخت مفاخر فرهنگی و هویت بخشی به قشر جوان جامعه و با موضوع پژوهش در زندگانی و آثار شیخ هاشم کعبی و سایر مشاهیر شادگان از جمله ابن سکیت دورقی، ملا مهدی شویکی، ملافاضل سکرانی، ملا محمد مایود و …در دی ماه سال جاری برگذار خواهد شد.
مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این همایش تا ٣٠ آذر ٩۶ است و اقشار فرهیخته و فرهنگی می بایست تالیفات و مقالات خود را جهت ارائه به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شادگان مطابق با فرمت ابلاغ شده در فراخوان ارسال کنند.
گفتنی است شیخ هاشم کعبی از بزرگان شعر و ادب شیعی و از جمله فقها بزرگ قرن ١٣ هجری منطقه خوزستان است.
شیخ هاشم کعبی دورقی کیست؟
شیخهاشم کَعبی، از علما و ادبای برجسته مجاهد شیعه ایران و عراق در نیمه اول قرن سیزدهم هجری است. وی فرزند حَرْدان کعبی بود و در نیمه دوم قرن دوازدهم هجری به دنیا آمد.
ایشان در اوایل جوانی، کاتب شیخ فارس، رئیس قبیله کعب، بود اما شیخ فارس بر وی خشم گرفت و او رنجیده خاطر ولی با جرأت تمام شیخ را سرزنش کرد و گفت که به زودی با دست خودت مرا پذیرا خواهی شد.
وی سپس به عراق رفت و برای کسب علم در نجف اقامت گزید. مقدمات و ادبیات عرب را فراگرفت و مدتی طولانی فقه و اصول را نزد استادان آنجا آموخت تا به مرحله درس خارج رسید و از استادان خود اجازه گرفت. سپس به موطن خویش بازگشت. افراد قبیله به احترام او به استقبالش رفتند و او را به جایگاه شیخ فارس آوردند. شیخ نیز به استقبال او شتافت و شیخهاشم در آن هنگام وعده خود را به او یادآور شد.
شیخهاشم فقیهی فاضل و ادیبی برجسته و شاعری توانا بود و اشعار بسیار به عربی در مدایح و مراثی اهل بیت سرود که بسیار زیبا و محکم است و او را به شاعر اهل بیت مشهور کرده است. وی در خوزستان و در میان قبایل عرب آنجا نفوذ فراوانی داشت.
در سال ۱۲۲۸ ق عباس میرزا (نایب السلطنه) برای پایان دادن پیروزمندانه به جنگ ده ساله با روسها به بسیاری از علمای ایران نامه نوشت و تقاضای صدور فتوا بر ضد روسها را کرد. شیخهاشم نیز کتابی در باب جهاد نوشت و بر وجوب جهاد با «کافران لعنت شده مسیحی روس که لعنت خدا و ملائکه و مردم بر آنها باد» تأکید کرد و آن را العباسیه الحداد فی جهاد اهل الشرک و الالحاد نام نهاد. تاریخ اتمام این کتاب (خطی) روز چهارشنبه ۲۰ صفر ۱۲۳۰ ق است. تاریخ فوق قطعاً تاریخ کتابت نسخه اصلی نیست زیرا به نوشته عبدالرزاق دنبلی در مآثر سلطانیه رسالههای جهادیه علما در ۱۲۲۸ ق به دربار عباس میرزا رسید و قائم مقام از مجموع آن رسالهها، یک رساله در همان سال فراهم کرد. قسمتهایی از مطالب العباسیه الحداد در رساله قائم مقام آمده است.