هیچ کس حق ندارد دین را بر دیگران تحمیل کند/ خاتمی دیگر هزینه نمی کند
  • امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 24 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Tuesday - 16 September - 2025
2

هیچ کس حق ندارد دین را بر دیگران تحمیل کند/ خاتمی دیگر هزینه نمی کند

  • کد خبر : 26065
  • 30 بهمن 1396 - 20:14
هیچ کس حق ندارد دین را بر دیگران تحمیل کند/ خاتمی دیگر هزینه نمی کند

عصر امروز حجت الاسلام رحمت الله بیگدلی عضو شورای اجرایی حزب اعتماد ملی در نشست تخصصی اسلام و حق تعیین سرنوشت که در دفتر شعبه خوزستان برگزار شد گفت: خداوند برای هدایت مردم دو رسول قرار داده است، یکی باطنی که عقل است و دیگری رسول ظاهری که پیامبران و برنامه های ایشان هستند.   […]

عصر امروز حجت الاسلام رحمت الله بیگدلی عضو شورای اجرایی حزب اعتماد ملی در نشست تخصصی اسلام و حق تعیین سرنوشت که در دفتر شعبه خوزستان برگزار شد گفت: خداوند برای هدایت مردم دو رسول قرار داده است، یکی باطنی که عقل است و دیگری رسول ظاهری که پیامبران و برنامه های ایشان هستند.

 

به گزارش خبرنگار تابا؛ وی افزود: ما با عقل متوجه می شویم که لزوم وجود انبیاء ضروری ست و خداوند برای هدایت آدمیان برنامه دارد. تعالیم و برنامه های پیامبران نیز دین نامیده می شود تا مردم از این طریق سعادت خودشان را تامین کنند و این چکیده ضرورت داشتن انبیا و دین است.

 

عضو شورای اجرایی حزب اعتماد ملی با طرح این سوال که آیا خداوند متعال این دین را به زور از ائمه خواسته که بر مردم وارد کنند؟! تصریح کرد: طبق نص صریح قرآن تنها دین در جهان هستی اسلام است. حضرت ابراهیم، موسی، عیسی و محمد (ص) همه مردم را به اسلام دعوت کرده اند که به معنی تسلیم بودن در برابر خداوند است.

هیچ اکراهی در پذیرش دین وجود ندارد

 

دکتر بیگدلی  با اشاره به آیات شریفه قران مجید اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۲۵۶ بقره می فرماید هیچ اکراهی در پذیرش دین وجود ندارد و هیچ کس حق ندارد دین را بر دیگران تحمیل کند و انبیاء برای تحمیل دین نیامده اند.

 

وی وظیفه پیامران را تنها تذکر و روشن کردن مسیر هدایت مردم خواند و خاطر نشان کرد: پیامبران وظیفه شان تذکر است و بیداری بشر، فلذا انسان خودش باید انتخاب کنند.

 

این فعال سیاسی ادامه داد: چرا اجباری در پذیرش دین نیست؟ زیرا ایمان و عقاید را نمی توان به زور بر دیگران تحمیل کرد. مردم یا با عقل خودشان به لزوم پیروی از دین می رسند یا خیر؛ فلذا نمی توان به زور چیزی را به مردم باوراند.

 

وجود حکومت بد بهتر از بی حکومتی است

 

حجت الاسلام بیگدلی گفت: ایمان نیز همین است، کسی که ایمان به چیزی ندارد نمی توان به زور چیزی را به او تحمیل کرد. ایمان قلبی است. باید قلب بر امری صحه بگذارد؛ از همین روست که دین امری اجباری نیست و خداوند می فرماید راه راست از راه گمراهی مشخص است.

 

عضو ارشد حزب اعتماد ملی بیان داشت: در آیه ۳ سوره شریفه انسان؛ خداوند می فرماید: «ما راه را به انسان نشان داده ایم خواه پذیرا باشد یا نباشد». هر کسی که به دین ایمان بیآورد سعادت دنیا و آخرت را دارد و کسی که ایمان به دین نداشته باشد دچار خسران خواهد شد و مردم را نمی توان به زور به بهشت وارد کرد.

 

دکتر بیگدلی با بیان اینکه بشر در کنار زندگی نیاز به مدیریت دارد، افزود: باید کسانی باشند که برنامه ها را اجرا کنند و اگر این اشخاص نباشند برنامه ها اجرا نمی شود؛ اینجاست که لزوم حکومت احساس می شود. هیچ جامعه ای نمی تواند بدون حکومت موفق شود. در طول تاریخ هم بسیاری معتقد بودند که داشتن حکومت بد بتهر از بی حکومتی و قانون جنگل است.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با طرح این سوال که آیا خداوند خودش برای حکومت به ما مراجعه می کند یا اینکه افرادی برای این کار مامور می شوند؟ تصریح کرد: حضرت علی (ع) می فرماید جامعه نیاز به حکومتی دارد که انسان مومن در سایه آن به سعادت اخروی برسد و انسان کافر نیز بهره دنیوی خودش را ببرد، حضرت علی می فرماید وجود حکومت بد بهتر از بی حکومتی است.

 

عضو شورای اجرایی حزب اعتماد ملی ادامه داد: خداوند برای هدایت آدمیان برنامه ای فرستاده که بر اساس آن مردم هدایت شوند و برای اجرای آن حکومت تدارک دیده شده است، دین تحمیل را قبول ندارد. پیامبران دین را از طریق وحی و از سمت خداوند دریافت می کنند و ما می  دانیم این شیوه حکومت دستور خداست؛ ما به اختیار بشر، پذیرش دین را قرار می دهیم.

 

امام علی می گوید به زور خودم را تحمیل نمی کنم

 

حجت الاسلام رحمت الله بیگدلی با طرح این سوال که خداوندی که اساس دین را تحمیل نمی کند آیا حکومت و حاکم را بر مردم تحمیل می کند؟ عنوان کرد: خیر، البته خداوند اصولی برای مردم تعیین کرده است ولی آنرا تحمیل نمی کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: خداوند بشر را آزاد گذاشته است که دین را بپذیرد و به طبع انسان را در پذیرش سرنوشت خویشتن آزاد گذاشته است.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به صالح بودن حضرت علی (ع) در حکومت بر مسلمانان پس از پیامبر اکرم خاطر نشان کرد: بر اساس اصول شیعه امام علی صالح ترین فرد برای هدایت جامعه اسلامی است، اما حضرت در نهج البلاغه حکمت ۲۲ می فرماید: «برای ما حقی است، شایستگی زمامداری از آن ماست اگر آنرا به ما بدهند و از ما بخواهند که بر آنها حکومت کنیم آنرا می پذیریم و اگر مردم نخواهند حکومت ما را بپذیرند؛ سوار بر ترک شتر می شویم و می رویم».

 

بیگدلی گفت: امام خودش را شایسته می داند ولی یک حق را بالاتر می داند و آن حق آزادی مردم در انتخاب سرنوشتشان است. امام می گوید اگر مردم من را که شایسته ترین هستم نخواهند به زور خودم را تحمیل نمی کنم. بنابراین ۲۵ سال به سمت کشاورزی می رود و توطئه هم نمی کند و در دوران حکام کمک و مشاوره هم می دهد زیرا که سرنوشت جامعه اسلامی مهمتر است.

 

خداوند با حجت های درونی مردم را راهنمایی کرده است نه اجبار

 

وی ادامه داد: پس از ۲۵ سال در دوران عثمان جامعه مبتلا به فساد می شود و برخی خلیفه وقت را به قتل می رسانند در این بین حضرت علی نه تنها حمایتی از قاتلان خلیفه نمی کند بلکه تا لحظات آخر خلیفه را برای ادامه بهتر حکومت نصیحت می کند و به او می گوید: «مبادا خلیفه مقتولی باشی که پیامبر فرمودند»، اما نصایح کارساز نشدند.

 

حجت الاسلام بیگدلی با اشاره به رویدادهای پس از مرگ خلیفه سوم اظهار کرد: پس از قتل عثمان درب منزل حضرت جمع شدند و از علی خواستند که حاکم شود. علی (ع) در ان برهه می فرماید: «بدانید، اگر مردم اینطور که جمع شدند جمع نمی شدند و اگر حضور حاضران نبود و اگر حجت الهی بر من تمام نمی شد و اگر خداوند از علما پیمان سخت نگرفته بود که در برابر شکم سیر ستمگر و گرسنگی فقرا برخیزم؛ من ریسمان شتر خلافت را بر گردنش انداخته و رها می کردم و حکومت را نمی پذیرفتم».

 

عضو ارشد حزب اعتماد ملی تاکید کرد: بنابراین خداوند با حجت های درونی مردم را راهنمایی کرده و اجباری برای پذیرش دین پیش روی مردم قرار نداده است.

این استاد دانشگاه با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم گفت: رسول خدا به علی فرمود فقط تو شایستگی حکومت را داری اگر مردم به درستی و عافیت و سلامت، تو را سرپرست خودشان کردند و با رضایت خودشان تو را سرپرست خودشان خواستند بپذیر. اما اگر در باره تو به اختلاف افتادند آنان را به حال خودشان بگذار که خداوند راهی را پیش روی تو قرار خواهد داد.

 

اگر علی بخواهد با زور شمشیر حکومت کند که دیگر علی نیست

 

بیگدلی ادامه داد: به این نتیجه می رسیم که از منظر اسلام هم اساس حکومت و هم تعیین حاکمان باید با نظر مردم باشد (این ربطی به امام معنوی ندارد یعنی چه مردم بخواهند چه نه، او امام است یعنی علی شایسته ترین بود و پیروی از او واجب شرعی، خلط مفاهیم نشود) هیچ یک از اولیا حکومت خودشان را به زور بر مردم وارد نکردند، اگر امیرالمومنین نیز بخواهد به زور بر مردم حکومت کند این دیکتاتوری است و حکومت او باطل است، لذا دیکتاتوری با امامت متفاوت است برای همین اهل دیکتاوری نبودند.

 

این فعال سیاسی برجسته گفت: پس از کشته شدن عثمان مردم به سراغ حضرت علی رفتند و او خلافت را نپذیرفت و گفت: اجازه بدهید من در کناری باشم و من مشاوره به حاکم شما بدهم، مردم اصرار کردند و گفتند به خدا قسم دست بردار نیستیم تا حکومت بر ما را نپذیری. وقتی حضرت اصرار و فشار مردم را دید فرمود: اگر بناست بیعتی صورت بگیرد، باید در مسجد و در ملاء عام باشد و نباید بیعت با من مخفی صورت بگیرد.

 

بیگدلی با اظهار مباهات از وجود حضرت علی خاطر نشان کرد: شیعیان باید افتخار کنند به خود که حضرت علی می فرماید: «ای مردم در برابر همگان و آشکارا می گویم که این کار حکومت از آن شماست»، و ایشان نمی گوید چون خدا گفته من حکومت می کنم! و می گوید هیچ کس به جز آنکه شما او را انتخاب کرده اید؛ حق حکومت بر ما را ندارند. بنابراین اگر علی بخواهد با زور شمشیر حکومت کند که دیگر علی نیست.

 

حجت الاسلام رحمت الله با بیان اینکه مشکلات زیادی از قبیل معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کشور پیش روی مردم قرار گرفته اند تصریح کرد: برای حل این مشکلات بایستی به صورت اصولی برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد.

 

باید اجازه بدهیم اراده ملی در همه عرصه ها تجلی پیدا کند

 

این استاد دانشگاه اراده ملی را کلید حل مشکلات کشور دانست و خاطر نشان کرد: باید اجازه بدهیم اراده ملی در همه عرصه ها تجلی پیدا کند؛ مردم خودشان بهتر می دانند چه باید بکنند.

وی افزود: باید تمام سعی ما براین باشد که فشار بر مردم را به حداقل برسانیم؛ مردم می بایست در عرصه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مسایل دینی حضور پیدا کرده و بفهمند که خودشان باید مشکلات کشورشان را حل کنند.

 

دکتر بیگدلی اظهار کرد: جامعه نرمال را جامعه ای می دانم که همه گرایش های موجود در جامعه بتوانند با پرچم خودشان در عرصه انتخابات حضور یابند. برای مثال اصلاح طلبان باید به شکلی شفاف عقاید، اهداف و برنامه های خود را به مردم ارائه دهند و از سوی دیگر اصول گرایان نیز باید صادقانه برنامه و اهداف و آرمان های خود و راه رسیدن به آن ها را به مردم بگویند.

 

 خاتمی دیگر هزینه نمی کند

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه خاتمی هرگز در انتخابات شرکت نخواهد کرد؛ گفت: ایشان امروز به عنوان یک شخصیت ارزشمند در جبهه اصلاحات مطرح بوده و تبدیل به فردی شده که می تواند به انتخاب رییس جمهور یا تشکیل مجلس کمک کند. خاتمی دیگر هزینه نمی کند نه شرایط اجتماعی و شرایط حاکم بر کشور این اجازه را به خاتمی می دهد و نه خود وی علاقمند به حضور دوباره در صحنه رقابت انتخاباتی کشور است.

 

وی در پایان گفت: خاتمی شاید در سال های ۸۴ و یا ۸۸ یا حتی ۹۲ وارد میدان می شد ولی برای ۱۴۰۰ قطعا وارد چنین میدانی نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=26065

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.