بحران سازی برای مدیریت بحران
  • امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 22 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Sunday - 14 September - 2025
1

بحران سازی برای مدیریت بحران

  • کد خبر : 30150
  • 04 اردیبهشت 1397 - 0:14
بحران سازی برای مدیریت بحران

متاسفانه برخی از مردم و حتی رسانه هایی که کمتر وارد عمق مطالب می شوند به واسطه ظهور و بروز ریزگردها در استان خوزستان شروع به ایجاد حاشیه و به طبع فشار بر مجموعه مدیریت بحران استانداری خوزستان می کنند، درست شرایطی را که همین امروز شاهد آن بودیم. احسان سپهوند– همانطور که از نام […]

متاسفانه برخی از مردم و حتی رسانه هایی که کمتر وارد عمق مطالب می شوند به واسطه ظهور و بروز ریزگردها در استان خوزستان شروع به ایجاد حاشیه و به طبع فشار بر مجموعه مدیریت بحران استانداری خوزستان می کنند، درست شرایطی را که همین امروز شاهد آن بودیم.

احسان سپهوند– همانطور که از نام مدیریت بحران به وضوح مشخص است این نهاد دولتی در شرایط خارج از وضعیت عادی استان خوزستان عهده دار مسئولیت هایی می شود که با همیاری نهاد های دولتی و حتی در شرایط فوق بحرانی، حاکمیتی (نیروهای نظامی) با تشکیل ستادهای بحران (بین بخشی) به کنترل وضعیت های غیرعادی می پردازد.

 

این یک تعریف عامه پسند و بسیار ابتدایی از مدیریت بحران بود. برای ورود بیشتر به موضوع بحران و مدیریت بحران دو مقوله دیگر یعنی پیش بینی بحران و دیگری کنترل بحران بسیار ضروری است.

 

اجازه بدهید یک مثال بزنیم. در این خطه نام بحران بیشتر در مواقع بروز ریزگردها بر سر زبان ها جاری می شود. حال بیاییم دو مقوله {پیش بینی} و {کنترل} را برای این مثال ملموس توضیح و تفسیر کنیم.

 

بنابر اصول شرح وظایف نهادهای دولتی پیش بینی وزش بادهای شدید بر عهده اداره کل هواشناسی استان است. پس از اعلام شرایط جوی نامساعد توسط این اداره کل، اداره کل حفاظت از محیط زیست به عنوان متولی بررسی شرایط محیطی موظف به بررسی میزان مخاطرات به واسطه خیزش ریزگردهاست.

 

 در ادامه و در صورت اعلام میزان آلودگی بیش از حد مجاز کمیته ای جهت تعطیلی مدارس، ادارات و دانشگاه ها تشکیل می شود که متشکل از چندین نهاد از جمله نماینده آموزش و پرورش، هواشناسی، محیط زیست، مدیریت بحران، فرمانداری و… جهت بررسی لزوم تعطیلی به ترتیب اهمیت، مدارس، دانشگاه ها و ادارات و حتی صنایع، وارد مشورت می شوند.

 

تا اینجای کار به پیش بینی و تصمیم گیری شرایط بحرانی پرداختیم، حال یک گام پیش برویم و به کنترل شرایط بحرانی بپردازیم.

اگر بنا را به کنترل ریزگردها بنهیم، مدیریت بحران استانداری چگونه می تواند با اقدامات خلق الساعه شرایط جوی را آرام و هوای پاک را به مردم استان هبه نماید؟!

نهایتا خروجی اقدامات کنترلی منتج به عرضه ماسک به واسطه ابلاغیه به سایر نهادها (در اینجا مجموعه نفت و یا شهرداری) می شود.

 

لاجرم به سادگی می بینیم وقوع بحران در هر دو زمینه {پیش بینی} و {کنترل} با همیاری و دخالت های نهادهای دیگر صورت می پذیرد.

فرض کنیم که در شمالی ترین و مرتفع ترین قسمت ایران زندگی می کنیم. در آنجا نیز پیش بینی برف و کولاک با هواشناسی و کنترل، با نهادهایی مانند هلال احمر، راهداری و یا حتی ارتش خواهد بود.

 

غرض این وجیزه با ارایه متنی ساده و مثال های ملموس یادآوری مجدد روند تصمیمات و دایره اثرگذاری مدیریت بحران استانداری خوزستان است.

متاسفانه برخی از مردم و حتی رسانه هایی که کمتر وارد عمق مطالب می شوند به واسطه ظهور و بروز ریزگردها در استان خوزستان شروع به ایجاد حاشیه و به طبع فشار بر مجموعه مدیریت بحران استانداری خوزستان می کنند، درست شرایطی را که همین امروز شاهد آن بودیم.

 

با وجود این مشخص از زمان پیش بینی تا تصمیم سازی و کنترل شرایط راس مجموعه مدیریت بحران علیرغم ایفاء نقشی اثرگذاربه تنهایی عهده دار مسئولیت های ویژه در زمان اضطرار نیست. در اینجا تاکید می شود که این سطور نافی سلب مسئولیت های خطیر این مجموعه نمی باشد و همواره بایستی با نگاه نقادی و مطالبه گری در جهت بهبود امکانات و کنترل بهتر شرایط بحرانی تلاش کرد؛ اما گلایه از این است که گاهی دامن زدن به حواشی نه تنها کمکی به مردم در شرایط اضطرار نمی کند، بلکه با از بین بردن تمرکز فکری مسئولان موجبات تضییع تصمیمات مدیریتی خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=30150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.