در طول تاریخ معاصر ایران هرگز آموزش و پرورش اولویت اول هیچکدام از دولت ها نبوده و اگر این اتفاق میافتاد مشکل حل میشد؛ حدود ۱۰ هزار معلم در خوزستان کمبود داریم و راه حلی جز اضافه کار و حق التدریس وجود ندارد و کیفیت آموزش شکسته می شود.
محمد تقیزاده در جلسه شورای اداری استان خوزستان اظهار داشت: خیلیها فکر میکنند با جابجایی چند آدم و احداث چند ساختمان یا ورود تجهیزات به بدنه آموزش و پرورش مشکلات تعلیم و تربیت حل میشود؛ با تبعیت از نگاه اول برای نخستین بار برنامه توسعه آموزش و پرورش تدوین شد.
تقیزاده با تأکید بر اجرای برنامه توسعه آموزش و پرورش و اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، گفت: همه مشکلات تعلیم و تربیت بر اساس ۲۰ شاخص در این برنامه تدوین شده است؛ در طول چند دهه اخیر دانشآموزان بر اساس دو شاخص کنکور و امتحانات پایانی سوم متوسطه مقایسه میشوند اما هیچ کشوری بچههای خود را براساس این دو شاخص سنجش نمیکنند زیرا به آنها آسیب وارد میکند.
مدیرکل آموزش وپرورش خوزستان با اشاره به اینکه پیشدبستانی نخستین شاخص در برنامه توسعه آموزش و پرورش است، عنوان کرد: به اعتقاد ما برانداز نهایی آموزش و پرورش در خانه کنکور نیست و دوره پیشدبستانی را باید به کنکور وصل کرد.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر خوزستان رتبه سوم بیسوادی را داشته که در آن ۲۵۰ هزار نفر از اولیای دانشآموز خوزستانی بیسواد بودند، ادامه داد: در استان ما آمار بیسوادی در چهار سال اخیر ۳۲۰ هزار نفر بود اما با توجه به آخرین آمار در حدود ۵۲ هزار نفر است.
تقیزاده با یادآوری این نکته که موفقیتهای ما با دست خالی بوده زیرا تمام اعتباری که در سال تحصیلی گذشته برای یک میلیون دانشآموز و ۹ هزار مدرسه در اختیار ما گذاشته شد در حدود ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود، عنوان کرد: آموزش و پرورش خوزستان از سال ۷۱ تا ۸۱ در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از شرکتها و کارخانجات استان مطالبات دارد.
مدیرکل آموزش وپرورش خوزستان تصریح کرد: در طول تاریخ معاصر ایران هرگز آموزش و پرورش اولویت اول هیچکدام از دولت ها نبوده و اگر این اتفاق میافتاد مشکل حل میشد؛ حدود ۱۰ هزار معلم در خوزستان کمبود داریم و راه حلی جز اضافه کار و حق التدریس وجود ندارد و کیفیت آموزش شکسته می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: خوزستان در سال ۹۲ در بحث کنکور رتبه بیست و هفتم کشور را داشت. سال ۹۳ به رتبه بیست و سوم، سال ۹۴ به رتبه بیست و یکم، و در نهایت با سه سال کار در سال ۹۵ به رتبه نوزدهم ارتقا پیدا کرد. آموزش و پرورش رتبههای خوبی را که در سطح ملی کسب کرده، با دست خالی به دست آورده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی دانشآموز بازمانده از تحصیل در خوزستان وجود دارد که آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند آنها را شناسایی کند. از سازمانهای مختلف میخواهم در این کار با ما همکاری کنند. پس از شناسایی و جذب این افراد، ما نهایت تلاش خود را برای نگهداری آنها میکنیم.
تقیزاده در خصوص تلاشهای آموزش و پرورش برای حفظ معلمان در استان تصریح کرد: یکی از اقدامات ما این بود که تمام فرزندان فرهنگیان از پرداخت شهریه در مدارس خاص معاف میشوند. وزارتخانه به من تذکر داد که چرا چنین کاری کردهام و باید آن را لغو کنم. اما ما باید به چه شکل معلم را در خوزستان حفظ کنیم؟ این معلم در بدترین شرایط کار میکند. من به وزارتخانه اعلام کردم که این قانون را لغو نمیکنم.
وی تأکید کرد: سال تحصیلی ما ۲۰ روز از سال تحصیلی دیگر استانها عقبتر است. یعنی از سال اول ابتدایی تا پایان تحصیل، دانشآموز خوزستانی یک سال کمتر از دانشآموزان سایر استانها تحصیل میکند. البته این آمار مربوط به سالهای قبل است. در سال تحصیلی جدید، تا امروز ۱۵ روز تعطیلی داشتیم که اگر به همین شکل ادامه پیدا کند، این یک سال، به ۲ سال خواهد رسید.