استاندار خوزستان گفت: امیدوارم تا پایان سال جاری یا اوائل سال آینده فاز اول خط یک قطار شهری اهواز به بهره برداری برسد.
به گزارش تابا؛ استاندار خوزستان گفت: اعتباری که وظیفه داشتیم از محل اعتبارات سال گذشته و برای امسال ۶۸ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. همزمان ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت چاپ کرده ایم و اعتبارات قابل ملاحظه ای برای متروی اهواز پیش بینی کردیم.
استاندار خوزستان در واکنش به اینکه چرا سایر استان ها اینقدر زودتر از اهواز پروژه قطار شهری را تجربه کرده اند، گفت: اینطور که به من گزارش دادند همه جا یک تونل و در اهواز دو تونل است و از طرف دیگر به هر حال شرایط اهواز، آب و هوا، زیرزمینی، بافت خاک و غیره کاملا متفاوت با سایر نقاط است اما همه اینها دلیل نمی شود که کم کاری احتمالی کیسون را پشت گوش بندازیم.
شریعتی عنوان کرد: باید تمرکز را روی پروژه قطار شهری بگذاریم تا بیش از این طول نکشد؛ واقعا برای آن وقت گذاشتم و معاون عمرانی استانداری، قائم مقام شهرداری و مدیرعامل قطار شهری اهواز به صورت جدی پیگیر هستند.
وی افزود: پیگیری های مجدانه ای انجام و رئیس سازمان برنامه ریزی کشور را نیز برای بازدید آوردم که در نهایت با تمام این تلاش ها بالاخره یخ های این پروژه آب شد وگرنه با این اختلافات شدید و بحث های مطرح کسی فکر نمی کرد که به حرکت دربیاید.
شریعتی در واکنش به اینکه چه اصراری هست که حتما پروژه توسط شرکت کیسون انجام شود و چرا از تجربیات موفق سایر نقاط کشور بهره مند نمی شوند، تأکید کرد: اصرار بر اینکه پروژه دست کسی باشد یا نباشد اصلا نداریم ولی مسائل مهندسی و قرادادهای فنی برای ادامه یا خلع پیمانکار یک سری تمهیدات، بروکراسی های اداری، حقوقی و قانونی دارد؛ به همین علت است که در وقت مقتضی تصمیم لازم را می گیریم.
وی گفت: مسئول مدیریت افرادی که قبل از من منصوب شدند، نیستم ولی در زمان حال به شخصه برای کار مردم مراعات هیچ کسی را نمی کنم چون حق این را ندارم که حقوق مردم را ضایع کنم. تاکنون نیز در جلسات مراعات هیچ کسی را نداشتم و اولویت های مردم و منافع آنها را فقط درنظر می گیرم.
استاندار خوزستان در واکنش به اینکه کارگران شرکت قطار شهری اهواز یک سال است حقوق دریافت نکردند، گفت: برای دریافت حقوق خود باید به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکایت لازم را ارائه دهند و بعد از طی مراحل قانونی می توان راجع به آنها تصمیمات لازم را اتخاذ کرد.
فرامند هاشمیزاده، معاون عمرانی استانداری خوزستان در حاشیه بازدید از فاز اول پروژه قطار شهری اهواز در ایستگاه زیتون کارمندی در این خصوص بیان کرد: تا ۶ ماه پیش ریلگذاری فاز اول این پروژه انجام نشده بود، اما امروز ریلگذاری صورت گرفته نشاندهنده تغییر و تحول و پیشرفت این پروژه است.
وی افزود: اما از لحاظ سرعت اجرا، پیشرفت این پروژه مورد رضایت نیست، اکنون مشکلات مالی و اعتباری پروژه و مشکلات ناشی از اختلاف حساب پیمانکار حل شده است و سازمان قطار شهری اهواز با تجدید ساختار و ایجاد یک حرکت جدید فعالیت میکند.
هاشمیزاده با اشاره به حل مشکلات ارکان اجرایی پروژه قطار شهری اهواز نظیر شهرداری و سازمان قطار شهری و همچنین تضمین اعتبارات این پروژه اظهار داشت: با توجه به این مسائل و همچنین توجه بیش از پیش دولت به پروژه متروی اهواز، اکنون هم مشکل اعتباری این پروژه و هم مشکل پیمانکار پروژه از نظر هماهنگیهای لازم حل شده است.
معاون عمرانی استانداری خوزستان در خصوص علت خلع ید نکردن شرکت کیسون از پروژه متروی اهواز گفت: مشکلی که در رابطه با خلع ید پیمانکار این پروژه وجود دارد به مشکلات قراردادی پروژه یاد شده باز میگردد. به علت ساختار این قرارداد، خلع ید شرکت پیمانکار شرایط خاص خود را میطلبد و به راحتی قابل انجام نیست.
وی تصریح کرد: در صورتی که پیمانکار این پروژه بر اساس برنامهای جدید که به ما داده عمل نکند، تدارکات لازم برای خلع ید این شرکت از پروژه دیده شده است. در آخرین برنامهای که پیمانکار پروژه به ما اعلام کرد فاز اول خط یک پروژه قطار شهری اهواز که حدود ۷ کیلومتر است و از فلکه فرودگاه تا مصلا را در بر میگیرد، تا پایان دی ماه اجرا میشود و علاوه بر ریلگذاری و اقدامات نهایی تا پایان سال انشاءالله شاهد بهرهبرداری از فاز اول خط یک این پروژه خواهیم بود. در غیر این صورت قطعا خلع ید پیمانکار این پروژه پیگیری میشود.
فرامند هاشمی زاده در بحث تعمیم اعتبارات پروژه قطار شهری اهواز اذعان داشت: تخصیص ۵۰ میلیارد تومان به این پروژه انجام شده و همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه در این پروژه آماده انتشار است و علاوه بر این مشکل اعتباری این پروژه حل شده است.