آیا هر فردی می تواند مدیر باشد؟
  • امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 23 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Monday - 15 September - 2025
1

آیا هر فردی می تواند مدیر باشد؟

  • کد خبر : 44455
  • 11 شهریور 1397 - 20:02
آیا هر فردی می تواند مدیر باشد؟

بنوعی شاید این مثال معروف در این راستا کاربرد داشته باشد:«کار هر بز نیست خرمن کوفتن، گاو نر می‌خواهد و مرد کهن».   تابا؛مدیریت یعنی چه؟   تعاریف متعددی تا به امروز برای مدیریت ارائه شده‌است.   برخی از مهم‌ترین تعاریفی که ارائه شده، به قرار زیر است:   هنر انجام امور با و به‌وسیله […]

بنوعی شاید این مثال معروف در این راستا کاربرد داشته باشد:«کار هر بز نیست خرمن کوفتن، گاو نر می‌خواهد و مرد کهن».

 

تابا؛مدیریت یعنی چه؟

 

تعاریف متعددی تا به امروز برای مدیریت ارائه شده‌است.

 

برخی از مهم‌ترین تعاریفی که ارائه شده، به قرار زیر است:

 

هنر انجام امور با و به‌وسیله دیگران

 

فرایندی که طی آن تصمیم‌گیری در سازمان‌ها صورت می‌پذیرد

 

انجام وظایف برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل

 

علم و هنر هماهنگی کوشش‌ها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانی

 

بازی کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیم‌گیرنده و رابط برای اعضای سازمان

 

مدیریت از دید کارکردی شامل وظایفی همچون برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، سازماندهی، نوآوری، هماهنگی، ارتباطات، رهبری، انگیزش و کنترل می‌گردد.

 

این نوع تعاریف از مدیریت اگر چه با کمی و کاستی یا فزونی‌هایی در واژه‌های بیان‌کنندهٔ وظایف روبروست، اما به نظر روان‌تر از تعاریفی است که می‌کوشند مدیریت را محصور به یک ویژگی خاص نمایند یا ارزش فلسفی خاصی به مفهوم بیفزایند.

 

بااین‌حال، تعاریف متعدد از مدیریت با توجه به کارکردهای آن از سوی محققانی چون فایول یا گیولیک دارای تفاوت‌هایی است که به‌سادگی نمی‌توان از آن‌ها گذر کرد. آنچه واضح است علم مدیریت هنوز نتوانسته‌است تعریف خود را مدیریت کند.

 

تعریف ذیل، مفاهیم کلیدی مدیریت را دربردارد:

 

مدیریت یک فرایند است.

 

مفهوم نهفتهٔ مدیریت، هدایت تشکیلات انسانی است.

 

مدیریت مؤثر، تصمیم‌های مناسبی می‌گیرد و به نتایج مطلوبی دست می‌یابد.

 

مدیریت کارا به تخصیص و مصرف مدبرانه می‌گویند.

 

مدیریت بر فعالیت‌های هدفدار تمرکز دارد.

 

مدیریت عبارتست از عملی که به‌صورت آگاهانه و مستمر انجام می‌شود و به سازمان شکل می‌دهد.

 

وظایف مدیریت

 

هنری فایول، صنعتگر فرانسوی، چنین اظهار داشت که همه مدیران، پنج وظیفه یا کار، انجام می‌دهند:

 

برنامه‌ریزی

 

سازماندهی

 

رهبری

 

هماهنگی

 

کنترل

 

پیتر دراکر، وظیفه مدیران را بازاریابی و نوآوری می‌داند.

 

در عین حال، متون جدیدتر عمده وظایف مدیران را برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری، استخدام و کنترل می‌دانند.

 

برخی از منابع، استخدام را از فهرست فوق حذف کرده‌اند و برخی نیز هماهنگی را جایگزین آن نموده‌اند.

 

مدیریت از دید کارکردی شامل وظایفی همچون برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، سازماندهی، نوآوری، هماهنگی، ارتباطات، رهبری، انگیزش و کنترل می‌گردد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://tabakhabar.ir/?p=44455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.