ناتوانی مدیران به دلیل فقدان منابع لازم برای مدیریت ترافیک شهری موجب افزایش فاصله بین تقاضا و عرضه امکانات حمل و نقل خواهد شد و پیدایش ترافیک سنگین، افزایش قابل توجه زمان جابه جایی بار و مسافر، افزایش تصادفات درون شهری، آلودگی صدا و نزدیک شدن میزان آلودگی هوا به مرزهای تهدید سلامت شهروندان از تبعات سیستم حمل و نقل ناقص در مناطق شهری است.
در این میان مقوله مدیریت ترافیک و معضلات ناشی از نقصان های کارکردی آن، یکی از دغدغه هایی است که کارشناسان حوزه حمل و تقل درون شهری را در طراحی زیرساختهای کلانشهرها با چالش های جدی مواجه نموده است.
کلانشهر اهواز به دلیل عدم توجه دُوَل در ادوار گذشته به موضوع تامین منابع توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از قبیل مترو، اتوبوس، تاکسی و … به مراتب شرابط بغرنج تری نسبت به کلانشهرهای همجوار خود دارد.
عبور و مرور وسائط نقلیه درون شهری در ساعات اوچ آمد و شد که مصادف با تلاقی ساعت خروج کارکنان دولت و دانش آموزان است شهروندان را با ایجاد گره های ترافیکی سنگین می آزارد.
افتتاح پروژه های ترافیکی در کلانشهر اهواز که در دوره مدیریت دکتر امینی به صورت اثربخش در اقصی نقاط شهر به صورت نرم افزاری و سخت افزاری صورت گرفته موجبات رضایت شهروندان اهوازی را فراهم آورده است.
یکی از طرح های ترافیکی موثر اهواز پروژه تقاطع غیرهمسطح دانشگاه شهید چمران بوده که ترافیک ناشی از ورود خروج اتوبان گلستان به هسته مرکزی شهر را تسهیل نموده است.
گفتگویی را با تعدادی از شهروندان در خصوص نحوه اثربخشی این پروژه تدارک دیده ایم که در ادامه آنرا می خوانید:
یک شهروندان اهواز ساکن کوی علوی در گفتگو با خبرنگار تابا گفت: پروژه تقاطع غیرهمسطح دانشگاه شهید چمران باعث شده در زمان رفت و برگشت به محل کار حدودا ۳۰ دقیقه کاهش داشته و زودتر به خانه بازگردد.
ناصر الهایی با بیان اینکه میدان دانشگاه یکی از طولانی ترین و زمانبرترین چراغ راهنماهای شهر را داشت؛ اذعان کرد: به دلیل اینکه مسیر اتوبان گلستان بخش کلانی از جمعیت شهرنشینی حوزه مناطق ۴، ۵ و ۶ را منتقل می کند همیشه دچار ترافیک سنگینی بود و همه روزه در ساعات اوج ترافیک مردم را گرفتار خود می کرد.
وی با اشاره به اینکه گذر از این تقاطع در شرایط کنونی بیش از یک دقیقه به طول نمی انجامد؛ تصریح کرد: ای کاش این پروژه در زمان شهرداران گذشته صورت می گرفت تا مردم این مناطق در طول این سالها اینچنین در ترافیک سنگین، عمرشان هدر نمی رفت.
الهایی نحوه طراحی، روشنایی و رنگ آمیزی این پل را زیبا دانست و گفت: گذر از روی این تقاطع هم انسان را دچار هیجان می کند و هم سرعت عبور از آن لذت بخش بوده و نشان داد شهر اهواز هم می تواند در میان کلانشهرهای کشور زیرساخت های مطلوبی داشته باشد.
یکی از کسبه همجوار با تقاطع چمران با اشاره به اینکه اکنون مشتریان می توانند به راحتی وارد خیابان لشکرآباد شوند اظهار کرد: در این سالهای خیابان لشکرآباد به یکی از جاذبه های شهر اهواز مبدل گشته و طبیعتا مهمانان در مقاطع مختلف از این جاذبه دیدم می کنند.
حسن عبیات ادامه داد: در ایام عید و گاهی شبهای جمعه ترافیک ورودی به لشکرآباد آنچنان سنگین می شد که صدای همه شهروندان را درمی آورد. اکنون به لطف این پروژه دسترسی به بازار به سهولت تمام صورت می گیرد.
وی افزود: با وجود این پروژه، املاک و عرصه های محدوده طرح دارای ارزش افزوده فراوانی نیز شده اند و قیمت املاک به دلیل طرح توسعه موجود افزایش یافته و این می تواند به نفع مردم منطقه باشد.
عبیات در پایان گفت: خوشبختانه طراحی این تقاطع به صورتی است که زیر آن قابلیت پارکینگ شدن را دارد و این مهم می تواند مشکل جای پارک مشتریانمان را به سادگی حل کند که جای قدردانی را از مدیریت شهری دارد.
یکی از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با ابراز خوشحالی از احداث این تقاطع به خبرنگار تابا گفت: امسال سال سومی است که در رشته اقتصاد دانشگاه تحصیل می کنم و همه این سالها در خوابگاه مقابل دانشگاه سکونت داشته ام. از روزی که این طرح افتتاح شده در زمان رفت آمد ما به دانشگاه صرفه جویی چشمگیری صورت می گیرد.
معصومه شجاعیان با اشاره به اینکه این پل پازل زیبایی های دانشگاه را تکمیل کرد؛ افزود: محیط اطراف دانشگاه از لحاظ دیداری بسیار چشم نواز شده است و این نشان داد که طرح های توسعه چقدر اثر گذار هستند.
وی با ابراز خشنودی از اتمام این طرح بیان کرد: مدتی این پروژه با کندی پیش می رفت که با مدیریت جدید شهر در زمان کوتاهی افتتاح شد با توجه به اینکه بخش های از زیر پل هنوز تکمیل نشده اند؛ امیدواریم هرچه زودتر کلیه ظرفیت های تقاطع به بهره برداری برسد./ساناز فدعمی